در حال بارگذاری ...
اصغر نوبخت

برای تبدیل شدن به پایگاه تئاتر دینی نیازمند حمایت مسئولان هستیم

نشست خبری نمایش «خورشید کاروان» صبح چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۹۶ با حضور کارگردان نمایش، رئیس انجمن هنرهای نمایشی و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش تئاتر قم، اصغر نوبخت در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای نمایش «خورشید کاروان» اظهار داشت: برای تبدیل شدن قم به پایگاه تئاتر دینی و تامین مالی و حمایت از هنرمندان باید از ظرفیت نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی استفاده کرد.

وی افزود: استان قم هنرمندان و کارگردان های شاخصی دارد که نبود امکانات مناسب برای تمرین و حمایت ها باعث مهاجرت آنها از این استان شده است و این امر تئاتر قم را با خطر مواجه کرده است.

نوبخت از حمایت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در حیطه ی هنر تقدیر کرد و گفت: با وجود این حمایت ها اما مشکلات مالی همچنان وجود دارد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم تاکید کرد: همه مسئولان برای ارتقای سطح کیفی تئاتر دینی در این استان تلاش کنند تا با ایجاد رقابت، هنرمندان با جدیت وارد این عرصه شوند.

سید محمد جواد طاهری کارگردان تئاتر «خورشید کاروان» نیز در ادامه این نشست، با بیان این که سابقه اجرای این نمایش به ۲۷ سال گذشته بر می گردد گفت: این نمایش اولین بار توسط حسین مسافر آستانه کارگردانی شد که در سال های بعد توسط کارگردان های دیگر در داخل و خارج از کشور از جمله هلند، آلمان و فرانسه روی صحنه رفت.

طاهری به ماجرای داستان تئاتر «خورشید کاروان» اشاره کرد و گفت: این نمایش برگرفته از داستان معروف «دیر راهب» است، زمانی که کاروان اسرای عاشورا به سمت شام حرکت می کند در مکانی به نام دیر در طول مسیر توقف می کنند و یک راهب نصرانی متوجه این کاروان می شود و داستان ادامه پیدا می کند.
کارگردان نمایش خاطرنشان کرد: «خورشید کاروان» به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با فعالیت بیش از ۶۰ هنرمند و پنج بازیگر اصلی از۲۰ مهرماه ۹۶ از ساعت ۱۸/۳۰ به مدت ۱۵ شب در تالار مرکزی شهر قم روی صحنه است.

وی با بیان این که باید پیوند بین مراکز حوزوی و هنری ایجاد شود گفت: علمای دینی محتواهای غنی تاریخی را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا بر اساس آن نمایش های مذهبی با محتوای مناسب تولید شود.

وی خاطر نشان کرد: استان قم به عنوان مهد فرهنگ دینی باید پایگاه مرکزی تولیدات آثار نمایشی دینی قرار گیرد تا شاهد اجرای تئاترهای دینی با قوت بیشتری در این استان باشیم.

طاهری با اشاره به این که باید از هنرمندان حمایت شود گفت: تبلیغات در سطح شهر از لحاظ هزینه بسیار بالاست و هنرمند با اجرای کارهای فرهنگی، این مقدار درآمد ندارد که اختصاص به هزینه های تبلیغاتی دهد.

کارگردان تئاتر «خورشید کاروان» در پایان گفت: مسئولان و مردم باید در خصوص اطلاع رسانی اجرای نمایش ها از هنرمندان حمایت کنند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران