در حال بارگذاری ...

سومین نشست تئاتر خیابانی و محیطی استان قم برگزار شد

سومین نشست تئاتر خیابانی و محیطی با حضور اصغر نوبخت رئیس انجمن هنرهای نمایشی، مصطفی قربانیان مسئول تئاتر خیابانی استان قم و جمعی از اساتید و اعضای تئاتر خیابانی برگزار شد.

به گزارش تئاتر قم، اصغر نوبخت در ابتدای نشست ضمن تقدیر و تشکر از حضور هنرمندان در ورکشاپ تئاتر خیابانی و محیطی دکتر سعید اسدی که به صورت تئوری و عملی در فروردین ماه سال جاری برگزار شد اعلام کرد در حال هماهنگی با سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی کشور جهت برگزاری دومین مرحله این ورکشاپ و اعطای گواهینامه پایان دوره معتبر به هنرمندان هستیم.

نوبخت در ادامه اشاره کرد اولین جشنواره مستقلِ تئاتر خیابانی و محیطی با حمایت کانون تئاتر خیابانی کشور بزودی در استان قم برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد موضوعات نمایش ها آزاد است. نویسندگان و کارگردانان می توانند به موضوع آسیب های اجتماعی، مواد مخدر، فضای مجازی، انتخاب دوست و دوست یابی، مناسبتی، آیینی سنتی، طنز و... بپردازند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به تهدید فضای مجازی، بهترین موضوع نمایش خیابانی را در ارتباط با دوست یابی و انتخاب دوست دانست و در این زمینه افزود پرداختن به قرآن و عترت و قصص قرآنی در نمایش های محیطیِ مدارس بسیار کارساز است.

نوبخت در ادامه نشست به موضوع ساماندهی گروه های تئاتر خیابانی و محیطی با هماهنگی کانون تئاتر خیابانی کشور پرداخت. وی افزود با صحبت هایی که با سامان خلیلیان انجام شد قرار است گروه های خیابانی به ثبت رسمی برسند که بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.

عظیم اسدی پیشکسوت تئاتر ضمن برشمردن تفاوت های تئاتر خیابانی و محیطی خاطرنشان کرد مولفه های تئاتر خیابانی تماشاگر و بازیگر است. وی ضمن مقدس دانستن تئاتر خیابانی گفت: از همان ابتدا در قرآن با اشاره به عبور ابراهیم از آتش شاهد بزرگترین نمایش الهی بودیم.

وی ادامه داد متن، کارگردانی و شناخت ابزاری که بتوانیم با تماشاگر ارتباط داشته باشیم از مهمترین نکات اجرای تئاتر خیابانی است.

عظیم اسدی در ادامه گفت: گاهی برای اجرای تئاتر خیابانی بوستان های حاشیه شهر پیشنهاد می شود که دور از دسترس مردم است، معتقدم تئاتر خیابانی باید در مرکز شهر اجرا شود که دسترسی آن آسان باشد ما وظیفه داریم تئاتر را در دل مردم ببریم تا همه از تماشای آن لذت ببرند.

این پیشکسوت تئاتر بیان داشت ویژگی حائز اهمیت تئاتر خیابانی برداشته شدن دیوارهای بین بازیگر و تماشاگر و ملموس تر شدن اجرا است که تمامی عوامل به شناخت و فرهنگ سازی تئاتر صحنه ای نیز کمک می کند.

محمد رضا شاهمردی گفت: برای اولین بار است که در ادوار مدیریتِ انجمن هنرهای نمایشی استان قم تئاتر خیابانی با انتصاب مسئول مورد اهمیت قرار گرفته که این نشان دهنده ی ارتباط خوب رئیس انجمن با سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی کشور است.

وی ادامه داد تئاتر خیابانی با روال منقطع جواب نمی دهد و فعالیت ها باید به طور مستمر باشد. تولید تئاتر خیابانی با موضوعات مردمی همچنین تولید مخاطب می تواند ما را از آفت هایی که تئاتر صحنه ای دچار آن است دور کند.

شاهمردی افزود دستگاه های فرهنگی از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی، استانداری، فرمانداری، شهرداری و ...همه کمک کنند تا بتوانیم تمامی روزهای سال اجرای تئاتر خیابانی داشته باشیم.

از نکات حائز اهمیتی که شاهمردی به آن اشاره کرد توجه ویژه به تولید تئاتر خیابانی از سمت هنرمندان بود وی تاکید کرد تنها تفاوت تئاتر خیابانی و صحنه ای سالن است. هم اکنون به محض شنیدن تئاتر خیابانی دو بازیگر با لباسهای شخصی به ذهن می آید، مرزها را بشکنیم و وارد بحث دکور، طراحی لباس، موسیقی و گریم... در تئاتر خیابانی شویم.

جواد زرنوش ضمن تشکر از مسئول انجمن جهت برگزاری این نشست گفت: ما به عنوان کارگردان باید تمام وقت خود را به تولید تئاتر اختصاص دهیم و بحث و جدل با مدیرانِ متعدد نباید ما را از حرفه ی اصلی خود دور کند روبرویی با یک مسئول دلسوز مثل انجمن نمایش راهکار خوبی است.

وی در ادامه خواستار نظارت بر اجرای تئاتر خیابانی و پرهیز از اشتباه اجرا شدن آن شد چرا که این کار باعث می شود اعتماد اجرا در آن مکانِ ویژه از ما سلب شود.

حسن خوش رفتار، به تغییر زاویه نگاه ها اشاره کرد و گفت باید نگاهمان مردمی باشد و بدانیم مردم از تئاتر چه می خواهند. با تحقیق، ارزیابی و مردم شناسی به این مهم دست خواهیم یافت و به تولید خواهیم پرداخت.

قربانیان مسئول تئاتر خیابانی استان قم گفت: شاید بین برگزاری ورکشاپ و افتتاح دفتر تئاترِ خیابانی فاصله ای افتاد اما در این مدت تلاش کردیم و با رئیس انجمن جلسات متعددی را با مسئولین شهرداری، ادارات و دیگر ارگان ها تشکیل دادیم و منتظر اخبار خوشایند هستیم.

وی در ادامه به آینده نگری و زیربنایی کردن تئاتر خیابانی استان اشاره کرد و تشکیل بانک اطلاعات هنرمندان و نمایشنامه را از کارهای آینده برشمرد و تشکیل گروه نویسندگان و کارگردانان را مهم تلقی کرد.

قربانیان از اعضای حاضر و غائب خواست تا با احترام به همدیگر و دور از حاشیه کمک کنیم تا بتوانیم با تشکیل هسته مرکزی به پیشرفت تئاتر خیابانی استان کمک کنیم.

وی در پایان به ضرورت حمایت مالی مسئولین و تامین منابع اشاره کرد چرا که اگر حمایت مالی نباشد هنرمند به سمت کارهای سفارشی می رود.

قابل ذکر است مواردی چون ارزش گذاری مدیران و هنرمندان بر تئاتر خیابانی، تشکیل جلسات با ادارات و تشکل های فرهنگی جهت کاربردی تر شدن حوزه تئاتر خیابانی در استان، استفاده از نویسندگان پیشکسوت و پرداختن به مشکلات سطحی و غیر سطحی در جامعه، تعریف مکان مشخص برای اجرای خیابانی و حمایت مالی، درخواست تمامی اعضاء حاضر در جلسه بود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران