در حال بارگذاری ...

فراخوان بیستمین جشنواره تئاتر استانی قم منتشر شد

اصغر نوبخت از انتشار فراخوان بیستمین جشنواره تئاتر استانی قم در سال ۹۷ با شعار حمایت از هنر معنوی و اخلاقی خبر داد.

به گزارش تئاتر قم، در گفتگویی اصغر نوبخت ضمن پوزش از هنرمندان تئاتر استان جهت تاخیر در انتشار فراخوان بیان کرد: به منظور رشد و توسعه هنر نمایش و ارتقاء سطح کیفی تئاتر استان، در زمینه رقابت و فعالیت نمایشی و با توجه به این که جشنواره های تئاتر استانی، مروری بر فعالیت ها و تولیدات سالانه هنرمندان در عرصه تئاتر می باشند، همچنین به جهت ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف تئاتر و اجرای عمومی گروه ها تحت نظارت و حمایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم در اولین روز اردیبهشت ماه سال ۹۷ فراخوان بیستمین جشنواره تئاتر استانی را با شعار (حمایت از هنر معنوی و اخلاقی) منتشر کرد.

وی اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش اصلی و رقابتی، جنبی (نمایش های خیابانی) و نمایش های ویژه و مهمان در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

نوبخت در زمینه برگزاری بخش نمایش های خیابانی تصریح کرد: فراخوان و نحوه شرکت در این بخش متعاقبا اعلام خواهد شد. وی در زمینه شرایط شرکت در جشنواره گفت: گروه های نمایشی در انتخاب موضوع آزاد هستند اما با توجه به تقارن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیستمین جشنواره تئاتر استانی موضوعاتِ انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار و مقاومت، مدافعان حرم، دفاع مقدس، شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) و کریمه اهل بیت (س) در اولویت است.

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر استانی از نوآوری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت ارتقاء سطح کیفی نمایشنامه های جشنواره تقدیر و تشکر کرد و گفت: در این جشنواره به ۳ نویسنده که به موضوعات مذکور بپردازند؛ در صورت انتخابِ ۶ نمایش بخش اصلی و رقابتی، به طور ویژه و جداگانه مبلغ سه میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای عموم تمامی نمایش های بخش رقابتی، قبل از برگزاری جشنواره و ارائه مجوز کتبی از نویسنده افزود: نمایشنامه هایی به جشنواره سراسری راه پیدا خواهند نمود که صرفا آثار ایرانی باشد ولی متون اقتباسی (آداپته ایرانی شده) می تواند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و تشخیص هیأت انتخاب آثار، در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

نوبخت با اشاره به اینکه تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی می بایست قبل از برگزاری جشنواره به اجرای عموم در آمده باشند افزود: ضروری است پوستر و بروشور تمامی نمایش ها قبل از چاپ مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قرار گیرد.

وی افزود: متقاضیان شرکت کننده در جشنواره، سه نسخه از متن انتخابی خود را به صورت تایپ شده جهت بازخوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند و  در بخش نمایشنامه نویسی، داوری تنها از میان آثار نویسندگان بومی انجام خواهد شد.

 رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص کمک هزینه گروه های نمایشی یادآور شد به هر گروهِ راه یافته در بخش اصلی و رقابتی تا سقف 15/000/000 ریال کمک هزینه و به نمایش های منتخب راه یافته به بخش اصلی جشنواره که اجرای عموم نداشته اند با تشخیص هیات انتخاب تا سقف 60/000/000ریال تعلق خواهد گرفت. همچنین به برگزیدگان اول دربخش های نویسندگی، کارگردانی، بازیگری مرد و زن مبلغ 10/000/000 ریال همراه با دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به برگزیدگان دوم مبلغ 7/500/000 ریال، به برگزیدگان سوم مبلغ 5/000/000 ریال و به نفرات برتر در بخش های طراحی صحنه، موسیقی، لباس، نور، گریم، پوستر و بروشور مبلغ 5/000/000 ریال به همراه دیپلم افتخار و تندیس نیز تعلق خواهد گرفت.

 دبیر جشنواره تصریح کرد جهت ارتقاء کیفیت آثار و نمایش های شرکت کننده و حضور موفق در جشنواره بین المللی فجر در سال ۹۷ حداکثر ۶ گروه منتخب در بخش اصلیِ بیستمین جشنواره استانی به رقابت خواهند پرداخت و نمایش های منتخب با موضوعاتِ قید شده، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعداز جشنواره به مدت ۲۰ روز در استان قم اجرای عموم خواهند داشت و یا در صورت امکان جهت اجرا در استان های دیگرحمایت خواهند شد.

اصغر نوبخت یادآور شد، طبق گاه شمارِ جشنواره تاریخ بازبینی از ۲۷ لغایت ۲۹ تیرماه و برگزاری جشنواره ۱۲ لغایت ۱۵ شهریور ماه ۹۷ است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران