در حال بارگذاری ...
مرتضی جلالی کارگردان نمایش«گامی در دوزخ، گامی در بهشت» :

جای خالی فرهنگ خرید بلیت برای تماشای تئاتر

نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» از ۳۱ خرداد با مضمون و درون مایه مذهبی در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم روی صحنه است. این نمایش اشک و لبخند را به تماشاگران هدیه می دهد در همین زمینه خبرنگار فارس گفتگویی با مرتضی جلالی، کارگردان نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» انجام داده که در ادامه می خوانید.

مرتضی جلالی از سال ۷۳ با نمایش پل تئاتر را شروع کرد و با ورود به کارگردانی از چهار سال گذشته با حضرت معصومه(س) عهد و پیمان بسته که در هر جشنواره، نمایشی با این موضوع روی صحنه بیاورد.

کارگردانی نمایش های «گنج»، «پدرانه» و «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» که سال گذشته در نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی ، سومین جشنواره تئاتر کریمه و سیزدهمین جشنواره ملى تئاتر مهر کاشان به عنوان نمایش برگزیده شناخته شد در کارنامه هنری او ثبت شده است.

مرتضی جلالی کارگردان نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» با بیان اینکه این نمایش با موضوع حضرت معصومه(س) تولید شده است گفت: این نمایش با لهجه قمی اجرا شده بنابراین با سبکی دلنشین مطلبی درباره ائمه اطهار(ع) و مذهب را به مخاطب ارائه می‌دهد.

 وی در خصوص سختی‌ها و مشکلات تئاتر می‌گوید: مشکل همیشه وجود دارد زیرا بی‌مهری به تئاتر و تئاتری همیشه بوده زمانی که تئاتر معیار قرار می‌گیرد بر اساس دل کار می‌کنیم به همین دلیل تمرینات اولیه داخل خانه انجام شد سپس سالنی از سوی انجمن هنرهای نمایشی اختصاص پیدا کرد.

از یک ماهگی فرزندش به همراه همسرش که نقش طاهره را در نمایش گامی در دوزخ، گامی در بهشت داشته تمرین این کار را شروع کرده و اکنون فرزندش ۱۷ ماهه است و همچنان این کار ادامه دارد.

جای خالی فرهنگ خرید بلیت برای تماشای تئاتر

وی با اشاره به علت انتخاب لهجه قمی خاطرنشان کرد: لهجه قمی از شیرینی و جذابیت بیشتری برخوردار است بنابراین زمانی که می‌خواهیم سخنی به مردم بیان کنیم یا پیامی به آنها ارائه شود باید با شیرینی خاص خود باشد تا پیام را بپذیرد.

این کارگردان می‌گوید: در ابتدای شروع نمایش مصطفی و احمد کولیوندی در نمایش ایفای نقش می‌کردند ولی بنا به دلایلی و مشکلات بازیگران تغییر کرده و عطا منتظری و علی فرحناک انتخاب شدند.

تماشاگران با برخی از دیالوگ‌های این نمایش در زمینه مصیبت‌های خانواده اشک می‌ریزد و با برخی از دیالوگ‌ها لبخند بر لب دارد.

وی از بها ندادن به تئاتر ابراز نارضایتی کرد و گفت: کار تئاتر برای مردم است و به برگشت مالی آن فکر نمی‌کنیم و می‌خواهیم آنها با تماشای تئاتر پیامی را دریافت کنند.

جلالی معتقد است: هنوز فرهنگ خرید بلیت برای تماشای تئاتر رواج پیدا نکرده و مردم به این درک نرسیدند که تئاتر شغل و کار است و درآمدزایی دارد و هزینه‌های آن باید تأمین شود.

«گامی در دوزخ، گامی در بهشت» از ۳۱ خرداد تا ۲۲ تیر امسال ساعت ۱۹ در تالار شهید آوینی واقع در بلوار جمهورى، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى روی صحنه است.




نظرات کاربران