در حال بارگذاری ...
  • مسعود مشعوف:

    در استان قم با انسان هایی روبه‌رو شدم که انسانیت را برایم معنی کردند

    گفتگوی تئاتر قم با مسعود مشعوف کارگردان نمایش «عاشقانه های دو بازمانده از یک جنایت جنگی»

    مسعود مشعوف متولد ۶/۲/۱۳۶۲ و دارای مدرک فوق دیپلم مهندسی پرواز است.

    وی تا به حال نمایش های «اشباح»، «سوگ مهر»، «شب حادثه»، «خورشید کاروان»، «یک سرود ناتمام»، «وای مادرم»، «آلزایمر»، «شما توی تنور هستید»، «راز بقا»، «مترسک»، «مهره کبود» و آخرین نمایش «عاشقانه های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» را روی صحنه برده است. او تا کنون در پانزدهمین جشنواره دانش آموزی تئاتر استان خراسان رضوی، هفتمین جشنواره آیین های نمایشی محرم، اولین جشنواره تئاتر قرارگاه پدافند هوایی ارتش و... شرکت داشته که در این جشنواره ها مقام هایی نیز کسب کرده است. مسعود مشعوف «عاشقانه های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» منتخب بیستمین جشنواره تئاتر استانی قم را به تازه گی در این جشنواره روی صحنه برده است. این دهمین تجربه ی کارگردانی وی و ششمین حضورش در جشنواره های مختلف است. به همین جهت گفتگویی با او انجام دادیم که در ادامه می خوانید.  

    از گروه تئاتر نمایش عاشقانه و شکل گیریِ آن بگویید.

    این گروه متشکل از ۱۴ نفر، که از اردیبهشت امسال با انتشارِ فراخوانِ بیستمین جشنواره تئاتر استانی قم آغاز به فعالیت کرد. با مشورت دستیارم جناب آقای حسنی و کمک ایشان این گروه شکل گرفت.

     

    هدف شما از انتخاب این نمایشنامه برای کارگردانی چه بود؟ نمایش در چه سبکی تولید و اجرا شد؟

    نگاه متفاوت و غیر کلیشه ای این نمایش به دفاع مقدس برای من جذاب بود. نمایشی متفاوت در ژانر دفاع مقدس و در مکتب سوررئال با ته مایه هایی از ناتورالیست.

     

    نمایش را در چند سطر خلاصه کنید.

    علی، یک پزشک در خط مقدم به نیروی جدیدی به نام آسیه دل بسته است. وی برای نجات آسیه به بیمارستانی می رود که به تازه گی بمباران شده اما باعث لو دادن مکان آسیه شده و دوباره بیمارستان زیر موشک و خمپاره قرار می گیرد، و حالا پزشکان بعد از سی سال مانع درآوردن ترکشها از بدن آسیه شده اند چون با جابجایی ترکشها آسیه شهید می شود، این ترکشها که یکی زن و یکی مرد هستند بعد از سی سال به هم علاقه مند می شوند و تصمیم می گیرند حرکت کرده و به هم برسند.

     

    نویسنده این نمایش مجید میرحسینی است شما تا چه میزان پایبند به متن این نویسنده بودید؟

    کاملا پایبند و کوچکترین تغییرات شکل گرفته در متن اجرا، با هماهنگی آقای میرحسینی بود.

     

    آیا تا به حال به نویسندگی فکر کرده اید؟ اینکه نویسنده آثارِ خودتان باشید؟ این تا چه میزان تاثیر گذار است؟

    بله، بخش هایی از تئاترهایی که خودم کارگردانی کرده ام را خودم نوشته و حتی بازنویسی کردم،  این کار لذت بخش است که افکار شما توسط چند نفر به تصویر کشیده شود.

     

    اگر در شرایطی قرار بگیرید که مجبور باشید یک نمایشنامه کلاسیک خارجی و یک نمایشنامه ایرانی، یکی را برای اجرا انتخاب کنید، کدام را برمی گزینید؟

    بدون شک نمایشنامه های خارجی از بستر قوی و نگارش منحصر به فردی برخوردار می باشند، ولی ترجیح می دهم که متون ایرانی را کار کنم چون پایبند به اصالتم هستم.

     

    ایفای نقش در نمایشی که کارگردانی کردید برای شما سخت نبود؟ آیا باز هم در نمایش های بعدی خود بازی خواهید کرد؟

    بله متاسفانه به ایفای نقش پرداختم این بسیار سخت بود، اصلا علاقه به بازی در نمایش های خودم را ندارم، مگر مجبور شوم یا اینکه بازیگری مناسب با آن نقش پیدا نشود که در این نمایش با این مشکل مواجه شدم.

     

    موسیقی و طراحی صحنه تا چه میزان در خدمت نمایش شما بود؟ این برای شما راضی کننده بود؟

    نمایش عاشقانه های دو بازمانده از یک جنایت جنگی دکور محور بود. همچنین۳۰ درصد کار به همراه موسیقی و نور بود این برای من تا حدودی راضی کننده بود.

     

    از فرهنگِ گیشه و فروش بلیط در استان قم بگویید.

    به نظرم در این استان گیشه و بلیط فروشی بایستی تقویت شود و از همه مهم تر، از یک سیستم یکپارچه تبعیت کند.

     

    از تبعیت کردنِ سیستم یکپارچه جهت خرید بلیط و گیشه یاد کردید. آیا راهکار یا پیشنهادی در این مورد جهت ارائه دارید؟

    یک سامانه و سایت اختصاصی خرید بلیط تئاتر و سینما و حتی هنرهای دیگر در شهر قم راه اندازی شود و یا کد ussd مخصوص اینکار ساخته شود تا هنگامی که تماشاگری به اینترنت دسترسی ندارد از این طریق خرید بلیط را انجام دهد.

     

    استقبال مردم و هنرمندان از نمایش چگونه بود؟

    با توجه به اینکه این گروه نوپاست و به تازه گی شکل گرفته، استقبال بسیار عالی و غیر قابل پیش بینی از این نمایش شد طوری که شب اول اجرا تماشاگران زیادی برای تماشای نمایش آمدند و این استقبال تا آخرین شبِ اجرا ادامه داشت.

     

    بحث تبلیغات در استان را در چه سطحی دیدید؟

    متاسفانه آنچنان که باید از هنر تئاتر حمایت شود در بحث تبلیغات این اتفاق نمی افتد و اگر هم انجام شود هزینه های زیادی را برای گروه های هنری به دنبال دارد که واقعا برای ما گروه های تازه کار پرداخت این هزینه ها مقدور نیست و باید اکتفا کنیم به تبلیغ در شبکه های مجازی.

     

    چه ارگان و نهادی در طول اجرا از شما حمایت کرد؟

    انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گروه پدافند هوایی حضرت معصومه سلام الله علیها.

     

    نظر شما در مورد برگزاری جشنواره ها چیست؟

    جشنواره ها باعث تقویت فرهنگ نمایش می شود و تا حدودی رقابت سالمی را در پی دارد ولی مکانهای تمرین کم و زمانهای تمرین محدود است که باید در این مورد تجدید نظر شود.

     

     نمایش های شرکت کننده در بیستمین جشنواره تئاتر استانی قم را چگونه ارزیابی می کنید؟ نمایش عاشقانه ها امسال منتخب شرکت در جشنواره بین المللی فجر خواهد بود؟

    کارهایی با کیفیت و پر قدرتی را دیدیم که بایستی خسته نباشید و خداقوت به همه ی گروه ها و مسئولین محترم برپایی جشنواره بگویم. اما در مورد انتخاب در جشنواره تئاتر فجر باید بگویم، آنچه دلم خواست نَه آن می شود... هر چه خدا خواست همان می شود.

     

    نظرتان راجع به نقد نمایش چیست؟

    نقد کارساز مشکلی ندارد البته به شرطی که روی داوری تاثیری نداشته باشه و آخرش به بحث و جدل ختم نشود، ولی با برگزاری کارگاه های آموزشی بسیار موافقم. اگر برای همه ی هنرمندان در طول اجرای جشنواره کارگاه آموزشی برگزار شود بسیار مفیدتر خواهد بود.

     

     آیا در طول اجرای عموم  از نمایش عاشقانه ها نقدی انجام شد؟

    بله، اساتید هنر که از مشهد، تهران و قم شرف حضور داشتند نکاتی را گوشزد کردند که خدا را شکر در صدد رفع نواقص اقدام کردیم و به امید خدا مشکلی پیش رو نیست.

     

    از کارگردانی این اثر چه تجربه ای کسب کردید؟

    غیر از تجربه های مفید و کارسازی که در اجرای عموم و از مشورت با اساتید هنر و همچنین مردم هنر دوست کسب کردم، صبر و توکل بخدا و امید به آینده بزرگترین تجربه ی من بود.

     

    همدلی و اتحاد هنرمندانِ قم را چگونه ارزیابی می کنید؟

    دراین چند وقتی که شروع بکار کردم خدا راشکر با آدمهایی روبرو شدم که واقعا معرفت و انسانیت را برایم معنا کردند، امیدوارم این شکل همدلی ادامه دار باشد و رقابتهای سالمی را در آینده هم شاهد باشیم.

     

    حرف پایانی

    امیدوارم در این جشنواره هر شخص و هر گروهی که بیشترین زحمت را متحمل شده نتیجه اش را بگیرد و آرزو دارم که هنر تئاتر در کشور به خواستگاه واقعی خودش که بالاتر از هنر سینماست مثل سایر کشورهای پیشرو در این عرصه برسد ان شاءالله. تشکر و قدردانی می کنم از جناب حسینی کاشانی مدیر کل محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و تشکر از زحمات دلسوزانه جناب آقای نوبخت رئیس انجمن نمایش، آقای دلیر معاون محترم امور هنری، جناب صادق و سرکار خانم صدرپور بابت تلاشهای شبانه روزی شون برای برپایی جشنواره بیستم و در آخر زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست... هرکسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود... صحنه پیوسته بجاست...خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد...




    مطالب مرتبط

    با محوریت دیالوگ

دومین ورکشاپ تئاتر جشنواره تئاتر استانی قم برگزار شد
    با محوریت دیالوگ

    دومین ورکشاپ تئاتر جشنواره تئاتر استانی قم برگزار شد

    ظهر چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۷ با حضور میلاد اکبرنژاد نویسنده و کارگردان تئاتر، ورکشاپ« وقتی از دیالوگ حرف می‌زنیم، از چه چیز حرف نمی‌زنیم» در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد.

    |

    نظرات کاربران