در حال بارگذاری ...

«دورریز» در رپرتوار عصر تجربه به صحنه می رود

«دورریز» تازه ترین اثر گروه تئاتر گاراژ و جدیدترین اثر انسامبل در رپرتوار عصر تجربه در تئاتر مستقل شرکت می‌کند.

به گزارش تئاتر قم، دومین دوره این رپرتوار که با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و سایت تیوال، مهر و آبان در تئاتر مستقل تهران برگزار می‌شود، میزبان «دورریز» تازه ترین اثر این گروه است. علی مسعودی در توضیح روند شکل‌گیری این نمایش گفت: از دی ماه ۱۳۹۶، گاراژ تئاتر پروژه ای با نام ورک دمونستریشن اجتماعی را آغاز کرد. این پروژه که با مشاوره جولیا وارلی و اوجنیو باربا، بازیگر و کارگردان ادین تئاتر و همکاری گروه مطالعات آموزشی انجمن مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفت در پی آن بود تا برخورد مخاطبان گوناگون را هنگام قرار گرفتن به عنوان مشاهده گر و اجرا کننده بررسی کند.

اصلی‌ترین مخاطبین گاراژ در این پروژه جوامع آسیب‌دیده بوده است؛ کسانی که از نظر ما بدن آنها تحت قوانین اجتماعی رام نشده است. اجرا برای معلولین ذهنی و کودکان دارای نقص حرکتی از جمله این فعالیتها بود.

حاصل این برخوردها بداهه‌سازی‌هایی شد که توسط بازیگران گاراژ توسعه می‌یافت. پس از دعوت سالن مستقل تهران برای شرکت دوباره در رپرتوار عصر تجربه، گاراژ تئاتر تصمیم به بازسازی نمایشی این بداهه‌سازی‌ها گرفت. «دورریز» نمایش توسعه جمعی تجربیات و بداهه پردازی اعضای گاراژ در برخورد با محیط های نا آرام است.

فاصله گرفتن از متن نمایشی و یا موقعیت؛ وضعیت مشخص اجرایی از اصلی‌ترین ویژگیهایی ست که گاراژ در این اجرا جستجو می‌کند. اختلال و تعارض از دیگر مفاهیم کلیدی پژوهشی است که در این پروژه مانند آثار دو سال اخیر گاراژ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

احسان عزتی که دراماتورژی متن این اجرا را بر عهده دارد درباره اجرا چنین توضیح می‌دهد: «دورریز» درباره تمام چیزهایی ست که روزی دیر دور ریخته شده است.

داستان سبکبالی چهار نفر در دل جنگل؛ جنگلی که هیچ جنگل دنیا در شعر و افسانه همپایش نیست؛ دل‌انگیز، تاریک و ژرف. «دورریز» ژرفای مشاهده‌گری شرورانه و دقیق‌تر است؛ اگر برای مدتی طولانی به پرتگاهی چشم بدوزید، پرتگاه نیز به شما چشم خواهد دوخت. «دورریز» نمایش وسواس خودسرانه سلیقه‌های شخصی‌ست، امور بیهوده به دردنخوری که کنار هم به درد می‌خورند و تعادل درد را برای لحظاتی دست کم به هم می‌زنند.

گاراژ تئاتر یک گروه تئاتر آزمایشگاهی ست که در قم/ ایران مستقر است و به تولید اجرا و پژوهش در حوزه انسان‌شناسی فرهنگ می‌پردازد. این گروه در سال ۱۳۹۵ به عنوان برترین گروه تئاتر ایران از منظر انجمن منتقدین، پزوهشگران و نویسندگان خانه تئاتر و در سال ۲۰۱۷ به عنوان نامزد جایزه بین‌المللی الن استوارت انتخاب شد. پیش‌فروش این اثر در سایت تیوال آغاز شده است.




نظرات کاربران