در حال بارگذاری ...
  • یادداشتی بر نمایش «منظومه»

    نمایش منظومه ؛ اثری بی ادعا و تاثیرگذار

    آرزو شفق-دپارتمان نقد تئاتر، علی فرحناک هم در مقام کارگردان و هم نویسنده ی این اثر به خوبی توانسته است با نگارش متنی تاثیرگذار که حاصل درک عمیق او از سوژه نمایشنامه است ، نمایشی موفق و قابل تامل را به روی صحنه ببرد .

    نمایشی که با استفاده ی درست از دکور ، تالار حافظ را به فضایی دیدنی تبدیل کرده است . “منظومه” دکور بسیار ساده ای دارد و در آن از کمترین آکسسوار استفاده شده است . استفاده از باکس های مربع شکل تنها المان هایی است که ما در طراحی صحنه این نمایش می بینیم ولی استفاده ی درست از این باکس ها فضاسازی متفاوتی را برای تماشاگر ایجاد کرده است ، به ویژه اینکه ورود و خروج این باکس ها به صحنه نه تنها در شکل گیری فضای نمایش و کاربردی بودن برای بازیگر و قصه ، به شکلی طراحی شده است که کمترین زحمت را به همراه دارد و به علاوه در ایجاد ریتم متناسب با قصه بسیار موفق عمل کرده است . همچنین نور پردازیِ به جا در نمایش ، صحنه را تماما در خدمت نمایشنامه می گیرد و به وسیله ی آن ، آمد و رفت های پرسوناژ ها در پرده های نمایش معنا دار می شود .

    در “منظومه” ما شاهد بازی های به اندازه و کنترل شده بازیگران هستیم ، هر کدام از این بازیگران بنا به موقعیتی که در آن قرار دارند ، چنان درخشان ظاهر می شوند که می توانند قصه را به بهترین نحو روایت کنند و آن را برای مخاطب باورپذیر کنند و گرچه اغلب تیپیکال هستند اما ، فراتر رفتن از حد تیپ برای بسیاری از این پزسوناژها لازم نیست و حتی این اتفاق می تواند به کلیت نمایش آسیب وارد کند ؛ که خب گروه بازیگران و البته کارگردان به خوبی از عهده این مهم بر آمده اند .

    کارگردان این نمایش با انتخاب سوژه ای مذهبی ، به موضوعاتی می پردازد که برای همه ی مخاطبان قابل لمس است و امتیاز دیگرش دوری از شعارزدگی است ، او به درستی حد نگه می دارد و مسائل ماورای طبیعی را به اندازه در کار مطرح می کند به طوری که مخاطب حضور فرشته را در نمایش می پذیرد . همه ی این فهمیدگی و دانش کارگردان از دغدغه ی او ناشی می شود و اینکه او قاعدتا باید این سوژه را زیست کرده باشد ، دغدغه ای که باعث شده او در این اثر هم فرم را به درستی بسازد و هم محتوا را .

    از دیگر ویژگی های مثبت این نمایش می توان به استفادۀ به جای کارگردان از تمام نقاط صحنه اشاره کرد . همچنین ریتم این نمایش نیز متناسب با قصه انتخاب شده و مخاطب را خسته نمی کند بلکه او را تشنه ی شنیدن ادامه قصه می کند ، در واقع گره ها به موقع ایجاد می شوند و به موقع باز می شوند و خرده پی رنگ ها در خدمت قصه اصلی هستند و پر رنگ تر از آن نیستند .

    منظومه” قصه چند نفر را روایت می کند و کارگردان تا پایان این قصه ها را مانند نخ تسبیح یک به یک بهم وصل می کند ، همانطور که از اسم نمایش مشخص است ، پرسوناژ های منظومه همگی پیرامون یک منبع انرژی قرار دارند و از آن خیر می بینند .

    در پایان منظومه را می توان اثری قابل دیدن دانست ؛ زیرا علاوه بر ریتم مناسب و میزانسن های اصولی با بازی های خوب و کارگردانی حساب شده ی کارگردان و بیان قصه ای باورپذیر و روان ، تماشاگر را به خوبی درگیر می کند و این ها برای قابل قبول دانستن یک اثر کافی است .

     




    مطالب مرتبط

    در جستجوی آرامش

یادداشت علی فرحناک کارگردان نمایش گمشده
    در جستجوی آرامش

    یادداشت علی فرحناک کارگردان نمایش گمشده

    نمایش«گم شده» به نویسندگی حسن محسنی و کارگردانی علی فرحناک از ۲۸ خرداد تا ۲۳ تیرماه هر شب ساعت ۲۱ در پلاتو ماه فرهنگسرای جوان روی صحنه است. حامد جلالی، لیلاسادات موسوی، مهدی رکنی، محمد حاجی‌بابایی و زهرا آقایی بازیگران این نمایش هستند.

    |

    جلسه شورای مشورتی هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد

    جلسه شورای مشورتی هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد

    جلسه شورای مشورتی هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی، شنبه25 دی‌ماه با حضور سید حسین فدای حسین، رضا آزاد، علی فرحناک، مهدی نیک روش، ابوالفضل صادق و اصغر نوبخت جهت بالا بردن کیفیت هنر تئاتر قم و حمایت از هنرمندان تشکیل شد.

    |

    نظرات کاربران