در حال بارگذاری ...
اعضا گروه «گاراژ»:

هدف ما پژوهش در تئاتر است

گروه «گاراژ»، از سال ۸۶ فعالیت نمایشی را آغاز کرد و بعداز چند تغییر نام با عنوان «گاراژ تیاتر» در حال حاضر مشغول فعالیت است. سعید اکبر زاده بازیگر، مدیر برنامه پروژه " باک " و مهدی شاهین دستیار تولید نمایش های گاراژ میهمان انجمن هنرهای نمایشی استان قم شدند و با اصغر نوبخت رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم در رابطه با فعالیت های گروه خود گفت‌وگو کردند.

از پروژه " باک " و " وی یو " بگویید؟

سعید اکبرزاده:   باک، یک برنامه فرهنگی مستقل است که بخش های مختلفی دارد، در باک یک اثرِ مستقل بررسی می شود که بدون بودجه دولتی ساخته شده است. این اثر می تواند فیلم، برگزاری نمایشگاه نقاشی، موسیقی، چاپ کتاب و... باشد.

 وی یو،  پروژه خواهرِ باک است. بخشی با دایره وسیع تر که توسط نیروهای جوان اداره می شود. مدیا و خروجی سینما دارد. در پروژه وی یو که به معنای چشم‌انداز است، فیلم می بینیم. دوره‌ی قبل که روز ۲۷ آذر ماه در پلاتو ماه فرهنگسرای جوان برگزار شد، زندگی پیتربروک را مورد بررسی قرار دادیم، بررسی زندگیِ افرادی که در تاریخِ هنر و جریانِ هنری تاثیر گذار بوده اند. شکل کار به این صورت است،گروه " وی یو " از این روند، سی تا چهل ساعت فیلم تهیه می کنند که خروجی آن نمایشِ یک فیلم، در سه الی چهار ساعت می شود.

مهدی شاهین از برنامه بعدی وی یو گفت : برنامه بعدی در مورد تاثیر فرهنگ سامورایی در هنر است. یک ساعت پخش فیلمی راجع به اینکه سامورایی چیست ؟چه تاثیری در هنر نمایش و سینما دارد؟ و سپس یک فیلم سینمایی در مورد یک سامورایی دیده می شود. دومین دوره وی یو ۳۰ دی ماه برگزار خواهد شد. شرکت برای علاقه مندان با رزرو قبلی، آزاد است.

دوره بعدی باک با چه موضوع و در چه تاریخی برگزار می شود؟

اکبرزاده: دوره بعدی  باک ، در تاریخ ۱۴ بهمن ماه با کران فیلم " خواب آلودگی "  از رضا نوروزی گهر برگزار خواهد شد و در این باک با حضور فیلمساز به این موضوع می پردازیم که چگونه و با چه اتفاقات و مشکلاتی می توان یک فیلم مستقل ساخت.

آیا " باک " در روندِ تئاتر تاثیری می‌گذارد؟

مهدی شاهین: ما می خواهیم در کنار دغدغه خود که تئاتر است یک رسالت را پیش بگیریم و به صورت مستقل از لحاظ فرم و تکنیک و شخصیت هنرمندان این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم. گر به شهرهای بزرگی مثل مشهد شیراز و تبریز جدای از پایتخت نگاهی بیاندازیم می بینیم که همه‌ی گروه‌ها از همدیگر حمایت می‌کنند و همیشه در سالن های تئاتر شاهد اجرای نمایش هستیم و تئاتر جریان دارد.

هدف باک این است که همه هنرمندان یک جا جمع شوند و از تجربه های خود بگویند این که اگر با مشکلی روبرو شدند چگونه مشکل را برطرف کردند، در واقع یک کار پژوهشی انجام می دهیم و به غیر از کار پژوهشی هنرمندان اعم از نویسنده، فیلمساز، شاعر، نقاش،گرافیست و... در ماه یک یا دوبار دور هم جمع می شوند و با هم تبادل نظر می‌کنند.

اکبرزاده مدیر پروژه ادامه داد، شعار باک این است افراد با گرایشات و رویکردهای مختلف و متنوع فکری یک جا جمع شوند و با هم تعامل داشته باشند. به طور مثال من یک فیلمساز هستم و جایی با مشکل مواجه شدم شاید یک گرافیست بتواند مشکل من را با تعامل حل کند. بسیاری از هنرمندان تئاتر، گرافیست ها را نمی شناسند.

پیشنهاد شما برای حل مشکل کمبودِ سالن چیست؟

اکبرزاده در پاسخ گفت بسیار دیده شده برای دیدن تئاتر به تهران می رویم. ما اجراهای بسیار خوبی در قم داریم با سطح کیفی بالا چرا از تهران و شهرهای دیگر برای دیدن نمایش ما حضور پیدا نکنند؟ با زیاد شدن تماشاگر سالن های تئاتر ما افزایش پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از اهداف باک و وی یو این است که از مکان‌هایی برای اجرای نمایش استفاده شود که مرسوم نیست،  مثل مجتمع تجاری، نگارخانه و ... بچه ها بدون دستمزد و چشم داشت مالی این فعالیت را انجام می دهند، حتی سه روز درگیر بستن نور هستند. از این دست فعالیت ها باید زیاد شود که به تولید نمایش هم کمک می‌کند.

مهدی شاهین از تولید نمایش جدید گاراژ خبر داد و افزود در کار جدید ۲۵ نفر از هنرمندان یک ماه است به صورت آزمایشگاهی مشغول تمرین هستند و قرار است در این مدت به خروجی متن و نمایشنامه به رپرستی احسان عزتی  برسیم.

گروه کارگردانی و بازیگران به همدیگر کمک می کنند تا در 11 ماه دیگر گاراژ یک نمایش روی صحنه ببرد.

آیا گروه را ثبت خواهید کرد؟

اکبرزاده: گروه گاراژ به همراهی وهمدلی مسئولانِ امر جهت عملی کردن پروژه های خود نیاز دارد تا بتواند نمایش های خود را تولید کند و به اجرا بگذارد و با تلاشی که نوبخت رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم، رای زنی هایی که با تهران انجام شد، اما به دلیل بعضی مسائل به وقتی دیگر موکول شد ان شاءا... این گروه را بدون دغدغه به ثبت می‌رسانیم.

 

از جشنواره هایی که در این سه سال برگزار شد و عملکرد انجمن نمایش بگویید؟

اکبرزاده: از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی در این سه سال راضی هستیم و برگزاری جشن ها و جشنواره ها خوب بود. ما بیشتر به شکل پژوهشی و اجرای عموم فعالیت می‌کنیم که این پروسه یکسال طول می‌کشد و از لحاظ اقتصادی و زمان بندی به جشنواره ها نمی رسد حتی بعد از مدتی دوباره سراغ اثر قبلی رفته و روی آن تحقیق و پژوهش می‌کنیم.

نمایش را طی 10 سال به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می دهیم تا اجراهای متفاوت و توسعه یافته تری از آن داشته باشیم. اما روند جشنواره به شکل دیگری است. نمایش ها در یک زمان بندیِ مشخص تولید و آماده می شود و در جشنواره شرکت می کند و مطرح می شود.

مهدی شاهین ادامه داد ما مخالف جشنواره نیستیم روند کاری ما متفاوت است ، حتی سال گذشته دو اجرای غیر رقابتی از نمایش مورچه ها به کارگردانی علی مسعودی در بخش به علاوه فجر داشتیم. پیشنهاد ما این است که در حاشیه ی جشنواره ها بخش تحقیقاتی، پژوهشی و غیر رقابتی وجود داشته باشد و ما بتوانیم نمایش های گروه را به‌صورت ورکشاپ ارائه دهیم و راجع به اثر صحبت کنیم، ولی در بخش رقابتی شرکت نمی‌کنیم.

نوبخت رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم در پایانِ گفت‌وگو به عملکرد پر تلاش گروه گاراژ اشاره کرد و افزود تنها گروهی که کار علمی، پژوهشی و تحقیقاتی انجام می دهد گروه گاراژ است.

 بارها دیده ام این گروه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به صورت مداوم در طول چندین ماه تمرین می‌کنند. گاراژ دارای پشتوانه ی علمی و پژوهشی است و می‌تواند با دیگر استان ها به تبادل هنری بپردازد.

اصغر نوبخت در رابطه با ایده ورکشاپ گفت: طرح اجرای محیطی این گروه قابل تقدیر است و وقتی این طرح را جهت تصویب به بنده ارائه دادند از آنجایی که از اهداف خودم بود استقبال کردم.

 اجرای محیطی مخاطب بیشتری خواهد داشت و اگر سالن های تالار مرکزی را هر چه زودتر تحویل دهند می توانیم استفاده ی بهینه داشته باشیم.

او ادامه داد اجرای ورکشاپ در یک مجتمع تجاری ایده ی بسیار خوبی بود. این که در کنار تئاتر به همه‌ی هنرها پرداخته می شود بسیار مهم است. هم اندیشی و تعامل باید بین هنرمندان در همه‌ی گروه ها شکل گیرد و همه از آن پیروی کنند.

نوبخت از این گروه خواست با نگاه خاص و ویژه ی خود در جشنواره ها شرکت کند تا دیگر گروه ها در سراسر استان ها با این شیوه اجرایی آشنا شوند و از حمایت بیشتر انجمن هنرهای نمایشی استان قم برخوردار شوند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران