در حال بارگذاری ...

دومین نشست « اقتباس دراماتیک از قرآن» در حوزه هنری استان قم برگزار شد

جلسه کارگاه " اقتباس دراماتیک از قرآن " با حضور مدرسان این کارگاه سید حسین فدایی حسین و محمد رضا آزاد، هنرجویان و جمعی از کارشناسان هنری و اهالی تئاتر در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش تئاتر قم، جلسه کارگاه " اقتباس دراماتیک از قرآن " با حضور مدرسان این کارگاه سید حسین فدایی حسین و محمد رضا آزاد، هنرجویان و جمعی از کارشناسان هنری و اهالی تئاتر در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

در ابتدای نشست که به " ایده " اختصاص داشت، محمد رضا آزاد کارشناس ارشد هنرهای نمایشی به بحث چگونگی پرورش ایده و ارزیابی آن پرداخت. وی با اشاره به مراحل کشف، پرداخت و انتقال ایده به توضیح و تشریح مراحل ذکر شده پرداخت و گفت: اولین گام آماده‌سازی ذهن برای دریافت ایده است و با رهایی ذهن و آمادگی برای دریافت ایده همراه است. در گام دوم ایجاد فرصت بروز و شناخت ایده است. در این مرحله باید فرد در معرض ایده قرار گرفته و زمینه آن فراهم شود. در این مرحله است که باید با مطالعه قرآن کریم از منظرهای مختلف خود را در معرض ایده‌ها قرار دهیم.
آزاد در ادامه به توضیح گام سوم پرداخت و گفت: گام سوم تشیخص ایده است. در این مرحله می‌بایست ایده‌ها محک خورده و با تست‌ها و سوال‌هایی که از ایده می‌شود ایده‌هایی با ظرفیت بهتر انتخاب ‌شود. بسیاری از ایده‌ها امکان پرورش دارند اما شاید در زمان، مکان یا موقعیتی دیگر. بنابراین ایده‌های اولیه باید به گونه‌ای ثبت گردد تا در زمانی دیگر فرصت پرورش آن فراهم گردد.
در ادامه سید حسین فدایی حسین مدرس و محقق در حوزه تئاتر راه‌کار دیگری برای توسعه ایده با عنوان « سئوال از ایده » را مطرح کرد و گفت: وقتی نویسنده برای پرداخت به ایده و توسعه‌ی آن از ایده سئوال می‌کند، باعث می‌شود از جوانب مختلف به ایده مورد نظر فکر کند. به‌طور مثال وقتی درخصوص ایده‌ی « حسادت برادران یوسف » این سئوال مطرح می‌شود که: « چه چیزی باعث شد برادران به یوسف حسادت کنند؟ » پاسخ‌های مختلف و دیدگاه‌های گوناگون در ذهن نویسنده شکل می‌گیرد.
فدایی حسین در ادامه‌ی مبحث سئوال از ایده نحوه‌ی سئوال کردن را برای حاضران تشریح کرد و گفت: ابتدا پنج سئوال با استفاده از ادات سئوالی: چه‌چیز؟ چه‌کسی؟ چه‌جایی؟ چگونه؟ چرا؟ پرسیده می‌شود و سپس پنج سئوال که این‌گونه آغاز می‌شود: «چه می‌شود اگر...؟» این نحوه سئوال کردن از آن جهت اهمیت دارد که در آن از واژه جادویی «اگر» استفاده شده‌است. سئوالی که با «اگر» همراه است باعث می‌شود نویسنده احتمالات مختلف را پیرامون ایده‌اش درنظر بگیرد و از جوانب مختلف به آن نگاه کند.
وی در ادامه تصریح کرد: برخی از این سئوالات ممکن است باعث شود نویسنده از قصه‌ی اصلی فاصله بگیرد و حتی به قصه‌ی جدیدی برسد. یا ممکن است شخصیت‌ها نسبت به قصه‌ای که در قرآن آمده تغییر ماهیت بدهند. این نه‌تنها ایراد نیست بلکه باعث جامع‌نگری نویسنده و توسعه و گسترش ذهن و تخیل او می‌شود.
در پایان نیز تمرین‌هایی به منظور سئوال از ایده‌ی مورد نظر هنرجویان انجام شد و از آنها خواسته شد تا برای هر سئوال پاسخ مناسبی را تهیه نمایند.

قابل ذکر است این کارگاه هر هفته پنج شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزار می شود و برای عموم هنرمندان و علاقه مندان آزاد است.




نظرات کاربران