در حال بارگذاری ...

گروه عرشیان میهمان رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم شد

در ادامه دعوت رئیس انجمن هنرهای نمایشی از گروه های نمایشی و بحث و تبادل نظر گروه نمایش عرشیان شنبه ۱۶ بهمن میهمان انجمن شد.

نوبخت مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان قم در ابتدا بیان کرد این جلسه جهت تقدیر و تشکر از رضا ابوذر به عنوان سرپرست گروه عرشیان و مسئول سابق انجمن هنرهای نمایشی و اعضای این گروه برگزار شده‌است.

 او گفت: انجمن هنرهای نمایشی توسط اجرای این طرح در نظر دارد با برگزاری جلسات گروهی و تبادل نظر به نقاط مثبت جهت پیشرفت تئاتر دست پیدا کند ما شنونده انتقادات و راهکار سازنده گروه‌های نمایشی جهت برطرف کردن نقاط ضعف هستیم.

نوبخت تصریح کرد در مورد گروه های تئاتری باید بگویم از نظر من هیچ گروهی نسبت به گروه دیگر تفاوتی ندارد، شکلِ فعالیت ها معیار ارزش گذاری و برتری گروه های تئاتری نسبت به همدیگر است. از طرفی نباید فقط به فکر گروه خود باشیم این شیوه‌ی درستی نیست، گروه ها همه باید به یکدیگر کمک کنند. بزرگانی در شهر قم فعالیت انجام می دهند که گروه ثبت شده ای ندارند. بعضی از هنرمندان ثبت شدن گروه در سامانه استقرار را معیار برتری و جاودانه ماندن قرار داده اند که این هم درست نیست.

 نوبخت در خصوص لغو برگزاری مسابقه نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی گفت اگر این مسابقات انجام شده بود علاقه مندانِ شرکت در جشنواره کریمه و استانی با انتخاب نمایشنامه مناسب و خوانش آن یک گام به جلو برداشته بودند که متاسفانه این امر انجام نشد، اما هنوز هم دیر نیست «کریمه» می‌تواند شروع خوبی برای جشنواره استانی و اجراهای عمومی باشد.

رضا ابوذر سرپرست گروه تئاتر عرشیان ضمن تشکر و قدردانی از فرصت داده شده به گروه‌ها جهت بازگو کردن مشکلات و ارزش گذاری این حرکت، گفت: حال که سخن از جشنواره به میان آمد برگزاری جشنواره انگیزه خوبی برای شروع حرکت بزرگ تئاتری است وقتی این انگیزه وجود نداشته باشد وقت گذاشته نمی‌شود ئ این نکته در نسل جوان بیشتر حائز اهمیت است.

او افزود: به دلیل مشکلاتی که وجود دارد اصولا وقت کمی به گروه ها داده می شود. نویسندگان با تحقیقات و پژوهش بنویسند و به سمت شعار نروند از سوژه های جدید و بومی استفاده کنند همچنین منابع فیلم و کتاب در اختیار نویسندگان قرار گیرد. جهت یافتن سوژه های نو برای نویسندگانی که درگیر روزمره هستند ارتباط با مسئولین و خادمین آستانه می تواند فتح باب باشد.

ابوذر گقت: امیدوارم همه گروه ها از پیش کسوتان تا جوانان شرکت کنند و در کنار هم شاهد ایده های نو و تفکرات مختلف باشیم تا سطح جشنواره را ارتقاء دهیم. اگر دلسوز تئاتر هستیم هر مطلب و نقدی که به انجمن وارد است را به‌طور صریح و آشکار انعکاس دهیم. برای شما که وقت و انرژی گذاشتید و ثابت کردید دلسوز همه هنرمندان و گروه های مختلف هستید آرزوی موفقیت می‌کنم.

عظیم اسدی عضو هسته مرکزی گروه در این دیدار گفت: به نظرم پیدا کردن ساز و کار برای ورود افراد به این هنر راه حل مفیدی است. یکی از مشکلاتی که نه تنها قم بلکه تئاتر این روزها از آن رنج می برد سهل الوصول شدن کارگردانی است.

نکته بعد اینکه از طریق پیامک برای اجرای نمایش پیشکسوت را دعوت می کنند ولی در سالن باید روی پا بایستد.عده ای پیشکسوتان را نمی شناسند. هر صنفی برای خود قوانین دارد ولی ما چنین چیزی نداریم پالایش افراد تازه وارد انجام شود. دکور ساده ...بازیگران کم...متاسفانه آرایه ها و زیبایی های صحنه از بین رفته است.به شما تبریک می گویم بابت اینکه دیوانه وار عاشق تئاتر هستی و کماکان حضور دارید.

مصطفی قربانیان عضو هسته مرکزی و مسئول تئاتر خیابانی بیان کرد:

مشکل در همه ی استان ها وجود دارد. اگر هنر را پررنگ کنیم فرهنگ یک جامعه را بالا برده ایم. در رابطه با ارج نهادن به پیشکسوتان باید آنها را هر چند وقت یکبار گرد هم بیاوریم و به آنها بها دهیم. حتی قشر جوان نیز باید راه خود را پیدا کند. هر وقت دو نسل قدیم و جدید بتوانند جایی همدیگر را ملاقات کنند و انتقال تجربه  صورت پذیرد مشکلات کمتر و فاصله ها برداشته خواهد شد.

او ادامه داد انجمن در ابتدا نیاز به یک مکان مناسب جهت تمرین و برگزاری جلسات،گردهمایی و نشست های صمیمی دارد. طرح تشکیل دپارتمان که در آن افراد زیادی چون کارگردانان،بازیگران،طراحان صحنه،طراحان گرافیک،موسیقی و ... شرکت خواهند کرد از طریق دپارتمان افراد شناخته خواهند شد و فعالیت خود را با تعامل پیش خواهند برد.

مسئول تئاتر خیابانی اظهار داشت از هم گسیختگی در تئاتر خیابانی استان مشهود است. نمایش های خیابانی از لحاظ فنی تایید نشده و صرفا به رفتن چند اجرا در مکان های عمومی بسنده می کنیم.با احترام به حضرت معصومه(س) باید نمایش هایی که در خور و شایسته ی استان است اجرای خیابانی برود و جذب کننده باشد. با برنامه ریزی جدید انجمن در آینده گروه های تئاتر خیابانی را جذب و ساماندهی خواهیم کرد.

نوبخت در ادامه با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره تئاتر «کریمه»  و  برگزاری آن در اردیبهشت ۹۶ اظهار داشت جهت اهمیت و بها دادن به تئاتر خیابانی این بخش به صورت مستقل برگزار و داوری خواهد شد.

مهدی مهدوی گفت: در این مدت با وجود کمبود امکانات کسی از لسان و زبان مسئول انجمن سخن گزنده ای نشنیده و این خصیصه،درس بزرگی است.

اما در مورد برگزاری جشنواره ها باید بگویم به نظر من جشنواره ها دردی از تئاتر درمان نمی کند جشنواره ها کاربردی شود.با تعدادی از هنرمندان تماس گرفته شود و به آنها سفارش کار بدهیم کارگردانان متون خود را تحویل دهند و در نهایت تعدادی نمایش جهت اجرای عموم انتخاب شود و اجرای عموم یک ماهه به گروه ها بدهیم.جشنواره تجربه های جوان در بخش جوانان بدون هزینه و صرف تجربه انجام شود.در حال حاضر همه چیز به جز شرایط مالی ساده و قابل دسترس شده است.منیت را کنار گذاشته و به اساتید و پیشکسوتان احترام بگذاریم از آنها به عنوان مشاور در نمایش ها استفاده کنیم.هم اکنون فارغ التحصیل رشته ی تئاتر زیاد داریم با برنامه ریزی از افراد تحصیل کرده این رشته در جشنواره ها نیز استفاده شود.

طیبه سعادتمند گفت: با وجود تمام سختی ها و ناگواری ها از فرد توانمندی مثل شما که همچون پدری مهربان برای هنرمندان تئاتر قم دلسوزی کرده اید توقع دارم فعالیت ها و اجراهای نمایش با موضوعات مختلف در طول سال جاری و ساری باشد و به فصل خاص و مناسبت ها بسنده نکنیم تا از پتانسیل موجود استفاده کنیم و به تبلیغات رسانه ای تئاتر هم نگاه ویژه ای داشته باشیم.

سمیه اوسطی گفت: تبلیغات و نصب بیلبورد جهت اطلاع رسانی در سطح شهر و استعداد یابی نوجوانان در مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.ارج نهادن به تئاتر و رسالت آن نیز بسیار مهم است.

طاهره فراهانی گفت: از صحبت های انجام شده فقط به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره می کنم که فرمودند «قدر شناسان این هنر کم هستند» با توجه به زحمات شما در این سال ها قدردان نبودیم.از شما بابت تلاش چند ساله تشکر می کنم.

محمد هادی کاظمی از اعضای گروه احترام گذاشتن به پیشکسوتان را واجب شمرد و خواستار نظارت بر تمرین های نمایش شد همچنین در خصوص انعکاس مشکلات به مسئولین بلند پایه گفت: قطعا رئیس انجمن می تواند این مشکلات را انعکاس دهد نه شخصی که ربطی به امور فعلی انجمن استان ندارد.

مصطفی قربانیان گفت: سال گذشته در شهرداری صادقانه شاهد بودم مسئول انجمن بابت پیگیری های چندین و چند باره با کم لطفی مسئولین مواجه شد و در نهایت بودجه به سمت گروه های غیر بومی رفت. اما اعتراض  و فریاد مشکلات متوجه نوبخت بوده و هست.

نوبخت در پاسخ به عدم امکانات و مشکلات بیان کرد در برابر بی توجهی مسئولین نسبت به انجمن هنرهای نمایشی فعلاً سکوت می کنم.دوقطبی کردن هنرمندان حرکت بسیار ناپسندی است که متاسفانه در این روزها شاهد آن هستیم و در پایان ضمن ارج نهادن به هنرمندانِ پیشکسوت که از وظایف نسل فعلی است تصریح کرد بزودی جلسه ای با این عزیزان برگزار خواهیم کرد و در صدد هستیم با ارائه طرح «پیشکسوتان هنرمند» در شناخت این عزیزان کوشا باشیم.  

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران