در حال بارگذاری ...

اولین جلسه تئاتر خیابانی قم برگزار شد

جلسه تئاتر خیابانی با حضور نوبخت مسئول انجمن هنرهای نمایشی،مصطفی قربانیان مسئول تئاتر خیابانی و کارگردانان و نویسندگان این بخش برگزار شد.

نوبخت مسئول انجمن بیان داشت امروزه نمایش های سنتی مثل معرکه گیری،نقالی،پرده خوانی،روحوضی به فراموشی سپرده شده است.در زمان ها ی گذشته شاهد معرکه گیری و پرده خوانی بودیم.هنوز تئاتر خیابانی در استان قم فرهنگ سازی نشده است وتعریف دقیقی از نمایش خیابانی نداریم.اگر نمایش های محیطی قدرتمند اجرا شود پیام آن در ذهن مخاطب تاثیر گذارتر خواهد بود تشویق به دیدن دوباره ی نمایش کنیم.به لباس و آکسسوار تئاتر خیابانی نیز اهمیت بدهیم تا برای تماشاگر نیز مهم جلوه دهد.زمانی می توانیم با فریاد تئاتر خیابانی را آغاز کنیم که فرهنگ این نمایش در شهر ما جا افتاده باشد و مخاطب توجیه باشد به نظر بهترین راه مشخص کردن مکان تعریف شده برای اجرای تئاتر خیابانی است.

نوبخت در این زمینه افزود مخاطب نمایش صحنه ای با تبعیت از قوانین برای تماشای نمایش می آید اما در نمایش خیابانی ما از تماشاگر درخواست می کنیم نمایش را ببیند پس این احتمال وجود دارد فقط چند دقیقه از نمایش را ببیند به همین علت ماحق نداریم خرده بگیریم از آنجا که هنوز مکان تعریف شده ای برای اجرای نمایش خیابانی نداریم مخاطب ما در حال گذر است به همین علت یادآوری و تکرار سوژه و موضوع مهم است.

مسئول انجمن بیان داشت معضلات اجتماعی،فضای مجازی،اعتیاد،ازدواج و طلاق،اعیاد و مناسبت ها موضوعات تئاتر خیابانی و محیطی را شکل می دهد قرار است بزودی با هماهنگی سامان خلیلیان مسئول تئاتر خیابانی ورکشاپی جهت آموزش هنرمندان برگزار گردد. وی افزود نمایش های خیابانی سومین جشنواره کریمه به صورت مستقل داوری خواهد شد و منتخب جشنواره اجرای عموم خواهد رفت همچنین نمایش ها می توانند در نوزدهمین جشنواره استانی شرکت کنند.

 

مصطفی قربانیان مسئول تئاتر خیابانی استان گفت:در سال های گذشته طرحی مبنی بر اجرای نمایش خیابانی مستمر و دائمی به شهرداری ارائه شد اما با تغییر شهردار به نتیجه مطلوب نرسید امیدوارم با حمایت مسئول انجمن این طرح عملی شود.تاسیس مکان مشخص برای اجرای نمایش خیابانی، برپایی دبیرخانه دائمی تئاتر خیابانی و اتاق فکر از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.وی افزود در تحقیقات محیطی به این نتیجه رسیدیم بهترین زمان برای اجرای نمایش خیابانی روز پنج  شنبه و بهترین مکان بوستان های نقاط مختلف شهر است او ادامه داد در اجراهای خیابانی از تماشاگران درخواست کنیم نمایش های بعدی ما را ببینند و به عنوان همیارِ شهر،آموخته ها را به افراد دیگر انتقال دهند.آسیب های اجتماعی،معضلات ترافیکی، خدمات شهری،فضای سبز،آتش نشانی،پسماند و هشدار های ایمنی می تواند موضوعات خوبی برای انتقال به مخاطب باشد.از الزامات دیگر تشکیل گروه نویسندگان است. وی اظهار داشت با هماهنگی به عمل آمده با انجمن هنرهای نمایشی در صدد هستیم گروه بانوان جهت اجرای تئاتر خیابانی در مکان های مخصوص بانوان را تشکیل دهیم.

مرتضی ایجادی بازیگر نمایش خیابان انقلاب ۱۳۵۷ گفت: تجربه ی بازی نمایش خیابانی واقعا سخت بود این سبک اجرایی صعه صدر بالایی می خواهد.قرار دادن مکان تعریف شده برای نمایش خیابانی کار خوبی است اما تماشاگران حتی المقدور وقت آزاد برای دیدن نمایش داشته باشند و به صورت گذرا و لحظه ای شاهد اجرای تئاتر نباشند.

 

امیرعباس خوش نژاد ضمن تشکر بابت تشکیل این جلسه گفت: به نظرم تماشاگر متوجه تئاتر خیابانی می شود اما از آنجا که کار خیابانی زیاد انجام نشده برخی از مخاطبین شیو‌ه ی برخورد صحیح با این نمایش را نمی دانند.در این سال ها آن طور که باید از تئاتر خیابانی استقبال نشده است.برگزاری جلسات پایدار و مستمر باعث پیشرفت این نمایش در استان خواهد شد. با برگزاری ورکشاپ بسیار موافقم و در پایان به تئاتر خیابانی بهاء بدهیم.

 

اکبر عبدا... یکی دیگر از کارگردانان تئاتر خیابانی ومحیطی در این زمینه گفت: باید کاری کنیم که شاهد اجراهای خیابانی مستمر در سطح شهر باشیم.پیشنهادم برای گسترش تئاتر خیابانی این است که چندین گروه نمایشی با موضوعات مختلف به مدت یکماه در بوستان ها و سطح شهر از صبح تا شب اجرا بروند تا فرهنگ اجرای نمایش خیابانی در استان نهادینه شود.

تشکیل یک گروه واحد از دیگر مسائل بسیار مهم تئاتر خیابانی است.به عنوان مثال یک گروه صد نفره تئاتر خیابانی تشکیل شود و دسته بندی در موضوعات شکل بگیرد.یک عده در موضوع طنز عده ای در موضوع دفاع مقدس و ...فعالیت کنند و در پایان اگر بحث مالی نمایش های خیابانی تعریف شود گروه ها دغدغه ای نخواهند داشت.

امید رجبی دخیل کردن بخش روابط عمومی ادارات به جهت اطلاع رسانی و تبلیغات تئاتر خیابانی را امری مهم تلقی کرد و افزود با فرهنگ سازی می توانیم تئاتر خیابانی را به حرکت و چرخش در بیاوریم می توانیم با تمامی سازمان ها و ارگان ها هماهنگ شویم رجبی در رابطه با تعریف مکان های مشخص جهت اجرای تئاتر خیابانی به این نکته اشاره کرد پیشتر شاهد بودیم افراد روی چمن بوستان ها می نشستند اما به مرور زمان مکان هایی مثل سکو تعبیه شد ما نیز می توانیم با تعریف مکان های مشخص  به پیشرفت تئاتر خیابانی کمک کنیم.

نوبخت با اشاره به انعکاس اخبار و تبلیغات تئاتر از طریق  پخش برنامه تلویزیونی «تماشاخانه» و رادیویی «کافه تئاتر»تاکید کرد در جلسه اولیه با حجت الاسلام والمسلمین لطفی نیاسر مدیر کل صداوسیمای استان قم در سال گذشته مقرر شد دو برنامه در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا تبلیغات نمایش ها و فرهنگ سازی جهت دیدن تئاتر انجام شود.

 

مرتضی عقیقی گفت اگر قرار است تمامی برنامه ها به ثمر بنشیند باید برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم.ساختار و هدف گذاری ها با مسئول این بخش است و مطمعنا هر دو مسئول به این امر واقف هستند.دغدغه همه این است اگر گامی برداشته می شود درست به مقصد برسد.نمایش خیابانی کم هزینه تر و عمومیت بیشتری دارد.من از طرف گروه جهت فعالیت تئاتر خیابانی اعلام آمادگی می کنم.

 

نامدار ضمن تبریک به نوبخت گفت از برگزاری این جلسه شوکه شده ام از آنجا که عاشق دیدن تئاتر خیابانی و کار کردن در این زمینه هستم طرح های خوبی داده شد برای اولین بار قرار است ورکشاپ تئاتر خیابانی در استان برگزار شود با برگزاری ورکشاپ هم موافق هستم.

 

جواد پیروزی ضمن تشکر از نوبخت جهت حمایت نمایش خیابانی و برگزاری جلسات هفتگی با گروه های نمایشی بیان کرد انتخاب قربانیان بعنوان مسئول این بخش خیلی درست و بجا بود در اجرای خیابانی اخیر به دلیل نداشتن مکان ثابت و تعریف شده برای اجرای نمایش خیابانی ضرر کردیم در قم باید یک مکان مشخص برای تماشاگر تعریف شود لذا به زمان نیاز داریم تا فرهنگ اجرای نمایش خیابانی در استان شکل بگیرد.نکته ی قابل توجه دیگر اجرا در دبیرستان های استان است وقتی زمینه سازی دیدن تئاتر خیابانی از مدارس و دبیرستان ها آغاز شود در سال های آینده تعداد زیادی از افراد جامعه با این شیوه اجرایی آشنا خواهند بود. ایده من برای شروع موضوعات طنز است.

 عظیم اسدی یکی از اساتید که در این نشست حضور داشت بیان کرد: تئاتر هنر اندیشه است همه می گویند نقطه شروع تئاتر یونان است اما شروع هنر الهی است همانطور که در طول تاریخ شاهد آن بودیم همانند عبورحضرت ابراهیم از آتش،تکه تکه کردن پرنده،خواب اصحاب کهف ودیگر قصص و معجزات الهی را برای ما انسان ها به نمایش گذاشت پس باید به خود بالید که با هنر مقدس روبرو هستیم.

قربانیان سرپرست تئاتر خیابانی با توجه به مسئولیت کنونی و حمایت همه جانبه هنرمندان بیان کرد استان قم از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است پس می توانیم به کمک هنرمندان و همکاری شهرداری قم بعنوان یکی از ارگان های مهم در سطح عرصه تحول فرهنگی با اجرای تئاتر خیابانی هر چه بیشتر در زمینه بالابردن سطح فرهنگ شهروندی بسترسازی کنیم.

 

نوبخت بیان داشت با وجود شهردار فهیم و آگاه از مسائل شهری و با دیدگاه و اندیشه های والا،می توانیم ضمن همکاری با شهرداری در زمینه های فرهنگی شهر،تحولاتی را بوجود آوریم.نوبخت ضمن قدردانی از دکتر سقائیان نژاد شهردار کلانشهر قم ابراز امیدواری کرد در هم اندیشی و تعاملی که با آقای رفیعی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم با تجربه ها و افق های بالای فرهنگی می توانیم در گسترش مشارکت فرهنگی شهروندان گامی برداریم.

قربانیان در ادامه با تاکید بر اهمیت دیدگاه و تفکرات کارشناسانه دکتر سقائیان نژاد شهردار کلانشهر قم و رفیعی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری  به هنر نمایش علی الخصوص نمایش خیابانی و محیطی،ابراز امیدواری کرد برنامه های هنری آماده ای به منظورمشارکت همه جانبه انجمن نمایش وشهرداری در دست اجرا داریم تا با برنامه های فرهنگی،هنری مذکور و مشارکت ارگان ها،علی الخصوص شهرداری قم در فرهنگ شهروندی تحولاتی را ایجاد نماییم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران