در حال بارگذاری ...

آموزش بهترین راه ورود به عرصه بازیگری‌است

کارگاه «موقعیت در بازیگری»با هنرجویان بازیگری اولین تجربه در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.درباره این کارگاه و راه و روش درست ورود علاقمندان به عرصه بازیگری گفتگویی با آرش دادگر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تئاتر استان قم، عصر شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۵ با حضور هنرجویان دوره بازیگری حوزه هنری قم و با مدیریت «آرش دادگر» بازیگر و کارگردان شناخته شده‌ تئاتر و مدرس دانشگاه، کارگاه «موقعیت در بازیگری» در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد. درباره این کارگاه و راه و روش درست ورود علاقمندان به عرصه بازیگری گفتگویی با آرش دادگر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در کارگاه بازیگری حوزه هنری درباره چه صحبت کردید و در تمرین‌های عملی به دنبال چه بودید؟
با تعریف موقعیت و شرایط جسمانی جلسه را آغاز کردیم. با این هدف که در شرایط جسمانی موجود، حافظه عضلانی و جسمانی بچه‌ها را چک کنیم و ببینیم چه داشته‌هایی دارند؟ یعنی در مشاهداتشان شنیدن و دیدن را دارند و آیا چیزی به حافظه‌شان سپرده‌اند یا نه. دیدیم که این داشته‌ها کم است، پس تمرین را به سمتی بردیم که متوجه شوند تخیلشان باید از راه حافظه هیجانی، عاطفی و عضلانی‌شان بارور شود. اغلب هنرجوها برای ساخت کارکتر آگاهی کافی ندارند، یعنی چون حافظه ندارند، چون بانک اطلاعاتی ندارند، چون مشاهده نمی‌کنند، چون نمی‌خوانند، فقط خودشان را بازی می‌کنند. داشته‌هایشان با توجه به سن و سال و تجربیاتشان بسیار کم است،تمام تلاشم این بود که متوجه این کمبود بشوند.

چه کتابهایی را معرفی می‌کنید تا در این زمینه به هنرجوها کمک کند؟
من هیچ وقت کتاب‌های بازیگری یا تئاتر را معرفی نمی‌کنم. سفارش می‌کنم بیشتر کتاب‌های رمان، داستان کوتاه و بیوگرافی را بخوانند.

 با توجه به زمان کوتاه چنین ورکشاپ‌هایی فکر می‌کنید این کارگاه‌ها چه اثری در روند آموزش هنرجوهای بازیگری دارند؟
هم بستگی به هنرجو دارد و هم به سرپرستی که این جلسه را مدیریت کرده‌ است. اگر به همین جلسه ختم شود تاثیر چندانی ندارد. بیشتر هم بر می‌گردد به خود هنرجو. هنرجوست که از این جلسات یک سری دریافت‌ها دارد و بعد از برگزاری ورکشاپ شروع می‌کند به تمرین و توجه به خودش و روی عدم‌ها و مجهولاتش کار می‌کند.

با توجه به شناخت و رفت و آمدی که در تئاتر قم دارید، تئاتر قم را به نسبت سایر استان‌ها در چه سطحی می‌بینید؟
در میان هنرجوها علاقمندان زیادی می‌بینم ولی چیزی که در همه جا وجود دارد این هست که پیگیری و ادامه دادن کمتر از علاقمندیست. با وجود فضای حاکم بر شهر قم این علاقه و نیاز بیشتر دیده می‌شود.

 بازیگری و دنیای سینما و تئاتر جذابیت زیادی برای جوانان دارد، بهترین روش برای ورود به این عرصه چیست؟
آموزش،فقط آموزش ببینند.جوانان از هر شیوه‌ای استفاده می‌کنند تا دیده شوند این خصلت جوانی‌ست خودنمایی و دیده شدن به هر طریقی اما از یک سنی به بعد این از سرشان می‌افتد. بنابراین آگاهی علاقمندان نسبت به اینکه می‌خواهم به چه نقطه‌ای برسم و در آن راه پشت کار و تلاش داشته باشم آنها را به ثمر می‌رساند.




نظرات کاربران