در حال بارگذاری ...
جواد زرنوش:

رسالت هنرمند برانگیختن تفکر در تماشاگر است

گفتگو با محمد جواد زرنوش نویسنده و کارگردان نمایش «دربند»

محمد جواد زرنوش، متولد شهریور ماه سال ۱۳۶۱، دارای مدرک بازیگری از هنرستان سوره. از سال ۷۶ وارد هنر تئاتر شد و سپس با تشکیل گروه تئاتر سایه روشن در سال ۸۱ به صورت حرفه ای به تئاتر ادامه داد. وی کارگردانی نمایشهای دام، کوله بار، با من مثل دریا، من زراره عذر طاها هستم، خاله سوسکه، شهر روباه ها و همچنین نویسندگی نمایش های خاله سوسکه، معرکه، شهر روباه ها، تکه در سکوت، شکار لحظه ها، قاصدک، دربند و همچنین بازی در نمایش بانوی بی نشان، یا لثارات، پیله، دویدن در میدان، خواهر عشق، ماه معصوم، معرکه، شب نوزدهم را انجام داده هست. همچنین برنده جایزه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی در جشنواره بسیج، جشنواره کشوری و جشنواره تئاتر خیابانی ماه شده است.

نمایش «دربند» از ۲۶ مرداد در تالار شهید آوینی اجرای خود را آغاز کرده به همین بهانه با محمد جواد زرنوش به عنوان نویسنده و کارگردان گفتگویی انجام دادیم.

 

موضوع نمایش «دربند» را توضیح دهید؟

نمایش دربند، در مورد اتفاقات قبل از اجرا در یک گروه نمایش است.استرسها و حساسیتهای پیش آمده قبل از اجرا در این نمایش نشان داده می شود. جالب اینکه تماشاگر دوست دارد ببیند که پشت صحنه نمایش چه اتفاقی افتاده است. گره نمایش ما جایی رقم می خورد که نیم ساعت به اجرا مانده و هنوز یکی از شخصیتها به نام فرحان نیامده است.این استرس در بازی تمام عوامل هست. نیامدن او، دغدغه بزرگی برای گروه بوجود می آورد تا اینکه گروه تصمیم می گیرد بدون حضور فرحان اجرا برود و اشاره به این مطلب که تئاتر وابسته به یک بازیگر نیست و اتفاقاتی که بعد از آن رقم می خورد.

 

ایده این کار از چه موقع شروع شد؟

ایده این کار از عید امسال کلید خورد. وجود حوادثی که در اطراف ما اتفاق می افتد بهانه ای شد تا روی این موضوع کار کنم و به مرور زمان این متن را  پرورش دهم. فراخوان نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی منتشر شد متن را فرستادم تا به مرحله بازبینی رسیدیم و نمایش دربند، جزو منتخبین نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی شد.

 

چرا از موضوع تئاتر و مسائل صحنه نمایش برای تئاتر دربند استفاده کردید؟

من در این نمایش از دغدغه های تئاتر استفاده کردم، چون مسائلی مطرح می شود که همه هنرمندان صحنه با آن در ارتباط هستند. ما از هنرمندان نمایش می گوییم و اتفاقاتی که قبل از نمایش پیش می آید و سعی کردیم بیشتر در این نمایش، رفتارهای بازیگران را نشان دهیم. برخورد آنها با مشکلات و اینکه چگونه با مشکلات روبرو شوند و از طرفی، حرفهایشان را در این غالب بزنند و اتفاقاتی که بین گروه ها و عوامل می افتد و همیشه در گروه ها وجود دارد وقتی یک هنرجو وارد می شود و افراد تازه کار و پیشکسوت در کنار هم حضور دارند و اینکه  شخصیت بازیگران در چالش است.

 

عوامل نمایش را معرفی نمایید؟

نویسندگی و کارگردانی نمایش بر عهده خودم هست، استاد راهنما احمد سلیمانی فر، مشاور کارگردان حسین فدایی حسین، ساخت تیزر سعید حسینی، مدیر اجرایی شهرزاد نعیمی، طراح صحنه فاضل حائری، آهنگساز امیر دانشور و همچنین بازیگران، حسن خوشرفتار، سعید سعادتی، نرگس رضایی، فرزان پور حسن، علی بابا کردی، فرزانه زکی و علی وفسی هستند.

 

در پایان اگر حرفی دارید بگویید.

هنرمند، باید بتواند پیام خود را از طریق صحنه به مخاطب برساند و رسالت ما برانگیختن تفکر در تماشاگران است. از آنجایی که عرصه نمایش، جایگاه خود را در استان پیدا کرده است، از مردم دعوت می کنم به تماشای نمایش دربند بیایند و مطمئنم آنها نمایش متفاوتی خواهند دید و از آنجا که در نمایش همه چیز واقعی است به گونه ای که مخاطب ناخودآگاه با اثر همراه شده و در پایان متوجه ی زمان یک ساعت و ده دقیقه ی نمایش نمی شود چرا که به تماشای کشف رازهای «دربند» می نشیند.




نظرات کاربران