در حال بارگذاری ...
گفتگو با عطا منتظری کارگردان و سید صدرا میرئی نویسنده نمایش «کلاژ»

مسئولین باید به هنرمندان نجیب و مظلوم تئاتر بها دهند

نمایش کلاژ منتخب شرکت در نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی قم به نویسندگی سید صدرا میرئی و کارگردانی عطا منتظری از ۱۱ شهریور در پلاتو ماه روی صحنه رفت. به همین بهانه با نویسنده و کارگردان این اثر به گفتگوی کوتاهی پرداختیم.

عطا منتظری متولد ۱۳۶۰ دارای مدرک لیسانس مدیریت اداری است و از سال ۱۳۷۵ شروع به فعالیت کرد. دو نمایشنامه تشنه در شام و منتقم را نوشته و کارگردان مسیح هرگز نخواهد گریست، درون پیراهن یحیی، شنا در آتش، عهد دیرین، کلاژ و... است. بازیگری نمایش های «منظومه» «باغ آرزوها» «مسیح هرگز نخواهد گریست»... و چند سریال و فیلم کوتاه را در کارنامه هنری خود دارد. وی جوایز و رتبه های کارگردانی بسیاری را کسب کرده است. دریافت مدال طلا از پنجمین رئیس جمهور بخاطر نمایش خشم و هیاهو از جوایز ویژه ی او محسوب می شود.

سید صدرا میرئی متولد سال ۱۳۶۵ و دارای مدرک کارشناس مدیریت بازرگانی است. وی از سال ۱۳۸۳ در زمینه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری شروع به فعالیت کرد و در جشنواره استانی جوائز متعدد نویسندگی و کارگردانی را دریافت کرد. نویسنده نمایشنامه های عهد دیرین، ببین و بگذر در هزار یک، خانوم، کلاژ، آنفارکتوس، تاکسیدرمی، مصدری ملس، تعزیه فرنگی، خروسخوان دل آشوب و... است. میرئی نماش های تعزیه فرنگی، خروسخوان دلاشوب، مسافران، ببین و بگذر در هزار و یک، وقت سکوت عروسک ها، عزیز مایی و... را کارگردانی کرده  و بازیگر نمایش های عهد دیرین، عزیز مایی، شعله های دور دست، مصدری ملس، مسافران، عطف به سبز، تعزیه فرنگی، خروسخوان دلاشوب، ببین و بگذر در هزار و یک، ماه در آسمان و... است.

 

نمایش کلاژ با موضوع معضلات و آسیب های خانواده است. از نمایش و موضوع آن بیشتر بگویید؟

منتظری: یکی از مشکلات گذشته، امروز و آینده جوامع بشری و فرهنگ های مختلف که با آن درگیر هستند و خواهند بود و نباید از آن غافل شد عدم تفاهم و در نهایت جدایی بعداز ازدواج است. چون مباحث و مشکلات زیاد است و نمی توانیم به تمامی آنها بپردازیم به یکی از فاکتورها توجه کردیم و از زاویه خاص به این مشکل پرداختیم. با سر زدن به دادگاه های خانواده می بینیم چقدر مشکل فراگیر شده و نیاز است به آن پرداخته شود.

 

قصه نمایش درباره چیست؟

میرئی: کلاژ داستان مردی است که در مسیر طلاق قرار گرفته و قبل از اجرایی شدن ماجرای طلاق و نهایی شدن پرونده به ایجاد ارتباط با دختری برای ازدواج مجدد اقدام می کند و ...

 

هدف مشخصی برای انتخاب این موضوع داشتید؟

منتظری: رسالت هنرمند این است که دردها و مشکلات جامعه را از زاویه خاص نگاه کند تا بر آگاهی تماشاگران افزوده شود. کار طنز و مناسبتی هم نیاز داریم اما پرداختن به موضوع آسیب های اجتماعی باید از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

میرئی: از جانب چند نفر از مشاوران چیره دست استان برای من حول محور این موضوع، مثال زده شد، موضوعی که به نحوی بیان نقاط سیاهی است ایجاد و بیان شد.تقریبا اکثر افراد جامعه ی حال حاضر با آن مواجه هستند و به علت همه گیر بودن، به این موضوع پرداختم.

 

نمایش کلاژ از کجا آغاز شد؟ ایده اولیه متن چگونه شکل گرفت؟

منتظری : سال گذشته پس از انتشار فراخوان جشنواره کریمه ، سید صدرا میرئی نویسنده کار با من در مورد طرحی صحبت کرد، چون داستان در قم اتفاق می افتاد و مرتبط با فضای قم بود می توانستیم در سومین جشنواره کریمه نیز شرکت کنیم.

میرئی : همانطور که اشاره شد با گفتگویی که پیرامون موضوع نمایش با عطا منتظری انجام دادم طرح اولیه را با آقای فرحناک پیاده کردم و به علت اینکه متون زیادی راجع به این موضوع نوشته شده بود، تصمیم گرفتم در یک ساختار نو و از زاویه دید متفاوتی این نمایشنامه را بنویسم. ایده ی اولیه متن بر اساس یک اتفاق که در رابطه ی دو نفر برای من مشهود بود آماده شد و مورد پسند گروه اجرایی قرار گرفت و بعد از آن هم بازنویسی ها حین تمرین انجام شد.

 

شما بیان کردید کلاژ در جشنواره کریمه هم شرکت کرده؟ روند شرکت در جشنواره کریمه و استانی چطور بود؟

منتظری: بله همانطور که اشاره کردم طرح را به دبیرخانه جشنواره کریمه ارسال کردیم و خوشبختانه مورد تاییدِ کارشناسان بازخوانی قرار گرفت. در طول تمرین نمایشنامه آماده شد و به مرحله بازبینی رسیدیم... در آخر نمایش کلاژ منتخب جشنواره کریمه شد. در حال حاضر نیز منتخب نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی و جزو ۱۰ نمایش منتخب بخش اصلی و مسابقه است.

 

برگزاری جشنواره ها را چگونه ارزیابی می کنید اگر پیشنهادی دارید بگویید.

منتظری: تمام رویدادهای تئاتری استان نباید ختم به جشنواره شود که با نهایت شتاب متن بدهیم و تمام زحماتمان به یک اجرای عمومی فوری و یک هفته ای با کمک هزینه ناچیز ختم شود. جشنواره ها محلی باشد برای جمع شدن دور هم و مرور کردن آثار و لذت بردن از آنها ما باید بتوانیم با هم و در کنار هم، بدون حاشیه و بدون دغدغه، بدون مرز بندی و با رفاقت و صمیمیت کار کنیم.

میرئی: اگر جشنواره ها به عنوان محل و رویدادی برای ارائه و سنجش آثار برتر و ویترین و پتانسیل تئاتر استان باشد بسیار رویداد مناسبی است. اما تمرکز بر کمیت و دوری از کیفیت اجراها معضلی شده که بی شک این رویداد ها را درگیر نواقصی می کند البته امید است با توجه خاص مسئولین امر، این موارد ریشه ای بررسی و برطرف شود.

 

اگر از شما بخواهم با مسئولین به صورت مختصر حرف بزنید چه می گویید؟

منتظری: به مسئولین می گویم به هنرمندان بهاء بدهید، هنرمندان مظلوم و نجیب هستند. قشری که رسالت بزرگی را بر عهده دارد ولی مهجور واقع شده است.

میرئی: هنرمندان برای مسئولین بی شک از جایگاه ویژه ای باید برخوردار باشند. اگر این جایگاه بهتر تعریف شود، من با طرح سوالی جواب سوال شما را می دهم اینکه اگر مسئولین بخواهند مختصری با اهالی تئاتر حرف و سخنی را مطرح کنند، چه می گویند؟ آیا می توانند حتی به قدر همین مختصر، دغدغه های  خود که بدون وجود هنرمند بی معنا می شود را در جایگاه خدمت رسانی خود، به مرحله ی اجرا و نتیجه برسانند؟و آیا این تلاش، یک تلاش دو طرفه نیست؟

 

حرف آخر...؟

منتظری: هنر تئاتر با تماشاگر آن زنده است ما به عشق تماشاگران تلاش می کنیم از تمامی همشهریان دوستان همکاران می خواهم به دیدن نمایش کلاژ بیایند.

میرئی: برای شناخت هر چه بهتر مضامین و حقایقی که به نحوی در کنار ما اتفاق می افتد معرفت پیدا کنیم و به راحتی از کنار این مسائل نگذریم... در آخر، حرف سالیان دور را تکرار می کنم امید دارم با حمایت مسئولین امر آثاری فاخر و در خور اهالی هنر استان ارائه دهیم.




نظرات کاربران