در حال بارگذاری ...
دو دیدار دو گروه نمایشی قم با نوبخت مطرح شد:

سومین دوره جشنواره «کریمه» برگزار می‌شود

در روند دعوت گروه ها به انجمن نمایش و تبادل نظر این هفته گروه‌های نمایش «چاوش» و« افرا » میهمان انجمن شدند.

به گزارش تئاتر قم، نوبخت در ابتدا ضمن خیر مقدم به دو گروه افرا و چاوش بر استفاده‌ی حرفه ای از موسیقی و طراحی پوستربه فراخور هنر تئاتر تاکید کرد و در رابطه با نویسندگی و ادبیات نمایشی گفت: ضعف محتوا در متون نمایشی مشهود است.از لحاظ ساختار هم دچار ضعف هستیم واژگانی که نویسنده انتخاب می کند با سن شخصیت ها و موضوع نمایشنامه ها همخوانی ندارد.

محمد علی پورآرین سرپرست گروه افرا : این گروه بطور موقت به نام " افرا " می باشد و قرار است بزودی در سامانه استقرار گروه ها به ثبت برسد.اما در مورد انجمن نمایش باید بگویم دیگر مثل گذشته همه چیز به صورت خودجوش اتفاق نمی افتد.باید تشکیلاتی صورت بگیرد و عده ای برای پیگیری امور مهم منصوب شوند.

نوبخت بیان کرد برای گسترش کادر و تشکیلات مقرر شد شورای تخصصی جهت برطرف کردن مشکلات تشکیل دهیم تا در این شورا با همفکری و مشورت به نتیجه ای برسیم.

پورآرین به برگزاری اردوهای سال های گذشته برای دیدن تئاتر به تهران اشاره کرد و گفت: ما در این اردوها رابطه ی بهتری با اساتید داشتیم و به داشته های علمی ما افزوده می شد این اردوها برای ما مثل ورکشاپ بود.

نوبخت در رابطه با برگزاری ورکشاپ گفت: در نهایت مشکل بودجه مشهود است،حل مشکلات بر دوش یک شخص نیست مسئولین شهر هم حمایت و یاری نکرده اند. حرکت خوب این روزها جلسه با آقای رفیعی مدیر عامل جدید فرهنگی هنری شهرداری بود.فقط با حضور مسئولین دلسوز کار جلو می رود. هنرمند گدا نیست ما نباید دست به سوی دیگران دراز کنیم.چرا هنرمند باید در خانه ی شخصی خود تمرین کند؟ از هنرمندان باید دفاع شود.

اما برگزاری جشنواره ها در حال حاضر مانند ورکشاپ است همانطور که از جشنواره های کریمه، نمایشنامه خوانی و نمایش نامه نویسی چندین متن و نمایشنامه تولید شد، که به علت عدم حمایت مسئولین یکی از جشنواره ها لغو شد، قرار بود اولویت موضوعی جشنواره نمایشنامه نویسی حضرت معصومه (س) باشد تا متون جشنواره ی " کریمه " شکل بگیرد. متاسفانه در نهایت جشنواره کریمه هم با تاخیر آغاز به کار خواهد کرد و بعضی هنرمندان از کم کاری و عدم مدیریت من می دانند.

وی افزود قبل از تصویب بودجه ی جشنواره استانی متون را جمع آوری کردیم به بازخوان ها برای بازخوانی ارائه دادیم گروه ها مشغول تمرین شدند و یک ماه به زمانِ برگزاری جشنواره مانده بود که با بودجه موافقت شد.حال حرف اینجاست که اگر با این مشکل جشنواره برگزار نمی شد یا همان یک ماه مهلت داده می شد هنرمندان از ضعفِ مدیریت من می دانستند. مقصر کیست؟

پورآرین: جشنواره کریمه امسال برگزار می شود؟

نوبخت در پاسخ گفت: قصد داریم این جشنواره را برگزار کنیم.شاید دوستانی باشند که جشنواره را با نبود بودجه لغو کنند اما من این کار را انجام نمی دهم و سومین دوره را با عنایات خانوم فاطمه معصومه (س) برگزار خواهم کرد.

مراد اسکندری کارگردان: انحصاری بودن بازیگرانِ گروه ها و پیشنهاد دستمزد های بالا لطمه بزرگی به تئاتر قم وارد کرده بطور مثال برای نمایش پروانه و یوغ نیاز به یازده بازیگر داشتم که موفق به استفاده از بازیگران نشدم.

هادی افضلی نژاد کارگردان و بازیگر با نگاهی متفاوت بیان داشت بعضاً دیده شده بازیگران در گروه خودشان جایگاهی دارند اما با بازی در نقش های کوچک برای گروه های بزرگ تر آن را از دست می دهند و ضربه می خورند.من سال ها از تئاتر دور بودم اما وقتی ریاست انجمن تغییر کرد بسیار خوشحال شدم چون می دانستم نظر مدیریت جدید بر این است که بین هیچ کس فرقی نیست و هنرمند باید فعالیت کند.من سال ها از این عرصه دور بودم اما در این سه سال به مدد مدیریت جدید دوباره فعالیتم را شروع کردم.

پورآرین: مشکلی که با آن مواجه هستیم سالن تمرین است.هر چه جلوتر می رویم کار سخت تر می شود،کار به جایی رسیده برای چند روز تمرین در فرهنگسرا باید هزینه بدهیم.مشکل کمبود مکان تمرین و سالن اجرا چه موقع برطرف می شود؟

نوبخت در خصوص واگذاری تالارِ جدید مرکزی شهر به بخش خصوصی گفت حداقل به بخشی واگذار شود که درد هنرمندان را درک کند خودش از اهالی هنر باشد.کسی که سنخیتی با تئاتر ندارد دلش برای تئاتر نمی سوزد و به فکر منافع خودش است.وظیفه هنرمند پرداختِ بهای مصرف انرژی نیست هنرمند باید با آرامش خاطر به ارائه هنر به مخاطب بپردازد. از حمایت هیچ نهاد و ارگانی بهره مند نیستیم سه سال مشکل عدمِ سالن تمرین و اجرا گریبان گیر بوده این را همه می دانند.مسئولین فرهنگی حمایت نکنند ظلم بزرگی در حق هنرمندانِ تئاتر استان کرده اند.

نوبخت در ادامه گفت حرکت نادرستِ مهاجرت هنرمندان تئاتر به تهران نشأت گرفته از عدم حمایت مسئولین و مدیران است وی تاکید کرد هنرمندان میدان را خالی نکنند با مشکلات و کمبودها مقابله و برای تئاتر استان خود کوشش کنند.خلاء ایجاد شده گریبان نسل فعلی را گرفته است.

امیرحسین یاوری بازیگر و کارگردان: از محاسن مدیر فعلی این است که جناحی نیست  و با حمایت شخصی به همه نفع و خیر می رساند و امیدوارم بچه ها قدردان باشند.هنرمندان حتی در فضای مجازی از هم دفاع کنند.دیده شده نقدهایی در فضای مجازی شکل می گیرد که متناسب و شایسته ی آنها نیست.یاوری ادامه داد جهت برگزاری جشنواره ها زمان و وقتِ تمرین به گروه ها داده شود تا جشنواره به بهترین شکل برگزار شود در پایان به تعامل انجمن با رادیو جهت پخش مسابقه نمایشنامه خوانی اشاره کرد.

مینا حسینی بازیگر: نمایشی را انتخاب کردم و قصد داشتم برای تمرین و اجرا از پلاتو " ماه " استفاده کنم اما عده ای به من می گویند به هیچ عنوان نمی شود.

نوبخت در پاسخ گفت هیچ کس حق ندارد چنین حرفی بزند مگر اینکه پلاتو را اجاره کرده باشد. در حالی که همیشه با هماهنگی آقایان میرصادقی و صلواتی پلاتو ماه و نگارخانه تحت اختیار هنرمندان قرار گرفته است پس همه برای فعالیت هنری و تئاتری تحت پوشش گروه و زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی، آزاد هستند.شاید کاری آنقدر قوی باشد که در بهترین سالن شهر اجرای عموم برود این حق همه است.

پورآرین: آیا این درست است که ما فقط برای جشنواره نمایش تولید کنیم؟بعداز جشنواره استانی هیچ نمایشی تولید نشده است.

نوبخت: به هیچ عنوان. نمایش هایی در جشنواره می آید که اجرای عموم رفته باشد ما فقط از اجرای عموم حمایت می کنیم جشنواره یک رقابت و دلخوشی است.البته حمایت انجمن از گروه های نمایشی برای اجرای عمومی در حد تهیه ی سالنِ تمرین و اجرا می باشد و باید برای ما بقی هزینه ها از سرمایه گذار و فروش بلیط استفاده کنند.

کریم ولدخانی از پیشکسوتان تئاتر استان که در این جمع حضور داشت در پایان  به این نکته اشاره کرد اگر بودجه ی گذشته در حال حاضر موجود بود مسئول انجمن خیلی بهتر مدیریت می کرد وی بیان داشت: نوبخت عشق این کار را دارد اگر عشق نبود چطور می توانست بدون بودجه بچه های تئاتر را یک جا جمع کند.من از طرف خودم می گویم اگر بودجه باشد مدیر فعلی چندین برابر بهتر عمل خواهد کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران