در حال بارگذاری ...
علی فرحناک خبر داد:

فراخوان بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم منتشر شد

علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی و دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاترقم از انتشار فراخوان این جشنواره خبر داد.

به گزارش تئاتر قم ، علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی و دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاترقم فراخوان این جشنواره را به شرح ذیل منتشر کرد.

" فراخوان بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم "

اداره­ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  و انجمن هنرهای نمایشی استان قم با هدف رقابت میان هنرمندان هنرهای نمایشی استان در جهت تولید آثار با کیفیت نمایشی و افزایش ارتباط مخاطبان و علاقه مندان به هنر نمایش در اجراهای عمومی و خلق تجربه­های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و نگاه نو و خلاقانه و مبتنی بر اصول علمی به هنر نمایش و با نگاه به چشم انداز تولیدات یکساله هنرمندان تئاتر استان  در بستر جشنواره استانی، بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان قم را در دو بخش مسابقه صحنه ای ، و مسابقه عکس تئاتر به همراه برگزاری نمایشگاه در طول جشنواره برگزار می نمایند.

تبصره : بخش نمایشهای خیابانی در صورت جذب اسپانسر برگزار و فراخوان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

شرایط و مقررات حضور در جشنواره :

1.نمایشهایی که به یکی از موضوعات ذیل بپردازند در اولویت انتخاب خواهند بود :

الف) موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی وترجیحا متناسب با مسائل روز جامعه

ب) آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد ، مشکلات فضای مجازی ، طلاق و گسست خانوادگی و...

ج) سبک زندگی ایرانی – اسلامی و مشخصات و مظاهرآن

د) فرهنگ ایثار و شهادت ( دفاع مقدس و مدافعان حرم )

ه) نقد اجتماعی با رویکرد طنز و نگاه اصلاح گرایانه به معضلات اجتماعی مختلف

و) شعار سال 1398

تبصره : آثار نویسندگان بومی در اولویت انتخاب قرار خواهد داشت.

2. نمایشهای متقاضی حضور در بخش مسابقه ، می بایست ، در فاصله ی بین 15 شهریور 1397 تا 15 مهرماه 1398 در استان قم ، حداقل 15 روز اجرای عمومی داشته باشند و تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در بخش­های تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در زمان مقرر با ذکر تاریخ اجرای عمومی آن اثر در پورتال استانی « تئاتر قم » می باشد.

3 . بازبینی نمایشهای متقاضی شرکت در جشنواره در تاریخهای 30 و 31 خرداد 1398 انجام خواهد شد.

تبصره1 : فقط نمایشهایی که قبلا به اجرای عمومی درآمده و یا تاییدیه بازخوانی شورای نظارت را داشته باشند مورد بازبینی قرار خواهندگرفت .

تبصره 2 : نمایشها از طریق بازبینی فیلم اجرا یا به صورت زنده بازبینی خواهند شد و انتخاب هریک از این دو روش ، دراختیار گروههای متقاضی خواهد بود.

تبصره 3 : تمامی گروههای متقاضی شرکت در جشنواره می بایست تا اول خرداد 1398 تقاضای حضور خود را به دبیرخانهی جشنواره ارسال نمایند.

تبصره 4 : پس از مرحله ی بازبینی و معرفی نمایشهای منتخب حضور در جشنواره ، جهت برگزاری منظم اجراهای عمومی ، دبیرخانه ی جشنواره ، طی برنامه ریزی مشخص ، زمان اجرای هر نمایش را اعلام و گروههای منتخب ، می بایست طبق تاریخ های اعلام شده ، به اجرای عمومی بپردازند. بدیهی ست در صورت عدم رعایت برنامه ی اعلام شده ، دبیرخانه تعهدی نسبت به حضورآن نمایش در جشنواره و پرداخت کمک هزینه ی اجرا نخواهد داشت.

4. دبیرخانه جشنواره ، حداکثر 5 نمایش را که ازنظر فنی و توجه به اولویتهای موضوعی ، حائز امتیازات بالاتر باشند انتخاب و در بخش مسابقه قرار خواهد داد.بنابراین ، توجه به موارد یاد شده توسط گروههای متقاضی حتما باید مد نظر قرار گیرد.

5 . بنابر هدف گذاری انجام شده توسط شورای سیاست گذاری جشنواره و تاکید مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مبنی بر تولید آثار با کیفیت و حضور نمایندگان شایسته بعنوان برترینهای نمایش استان

در جشنواره ، در صورتی که تعداد نمایشهای دارای امتیاز لازم به حدنصاب مد نظر دبیرخانه ی جشنواره نرسد برگزاری جشنواره منتفی و با استعلام از دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، نسبت به چگونگی معرفی نماینده ی استان قم در مراحل بعدی این جشنواره تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

6 . کلیه گروههای متقاضی شرکت در جشنواره می بایست در پوستر و بروشور و سایر موارد تبلیغاتی خود در اجرای عمومی و اجرای جشنواره ، لوگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم را درج و قبل از چاپ به تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.

7. گروه­های پذیرفته شده در جشنواره می­بایست یک نسخه لوح فشرده حاوی فایل نمایشنامه در محیط word  و پنج قطعه عکس از اجرای نمایش به همراه 4 نسخه از فیلم اجرای عمومی نمایش بر روی لوح فشرده، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم ویا نویسنده ای که از اثر وی اقتباس نموده اند ، تصویر پروانه نمایش صادر شده توسط شورای نظارت بر نمایش استان، کپی خبر درج شده ی اجرا از پورتال تئاترقم و فرم تکمیل شده درخواست حضور در جشنواره ( فرم شماره 1) را تا تاریخ 20 مهرماه1398 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

8. دبیرخانه جشنواره ، به منظور ارج نهادن به هنر عکاسان حوزه تئاتر و ارتقاء جایگاه عکس تئاتر در حوزه اطلاع رسانی، بخش نمایشگاه و مسابقه عکاسی تئاتر را ، هم زمان با جشنواره تئاتر استانی برگزار می نماید. این بخش صرفا پذیرای عکاسان بومی استان خواهد بود و متقاضیان می توانند با 3 قطعه عکس از نمایش هایی که حدفاصل 15 شهریورماه 1397 تا15 مردادماه 1398 در سطح استان اجرا شده اند با ذکر نام نمایش، نویسنده، کارگردان و تاریخ و محل اجرا در پشت عکس در این بخش شرکت نمایند.

متقاضیان می بایست فایل عکس ها را با وضوح300 دی پی آی به همراه عکس های چاپ شده با ابعاد  40 در 30 تا تاریخ 15 مردادماه 1398 به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

9. زمان برگزاری جشنواره از 21 الی 24 آبانماه 1398 خواهد بود.

10. به هریک از نمایشهای منتخب در شرکت در جشنواره ، بابت اجرای عمومی تا سقف 7 میلیون تومان و پس از حضور در جشنواره تا سقف 2 میلیون تومان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

تبصره1 : میزان کمک هزینه های یاد شده ، با توجه به کیفیت اجرا ، میزان استقبال مخاطبان و نیازهای هریک ازنمایشها و با صلاحدید دبیرخانه جشنواره تعیین خواهد شد.

تبصره 2 : میزان کمک هزینه های دریافتی قبلی توسط گروههایی که قبلا اجرای عمومی داشته وبه هر صورت از کمک مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا انجمن هنرهای نمایشی استفاده کرده اند ، از مبالغ کمک هزینه ی فوق الذکر کسر خواهد شد.

11. در صورت انتخاب نمایش برگزیده توسط هیات داوران ، مبلغ 1 میلیون تومان و درصورت انتخاب در مرحله ی بعد و معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، مبلغ 1 میلیون تومان دیگر به گروه منتخب پرداخت خواهد شد.

12. جوایزنقدی برگزیدگان بخش مسابقه صحنه ای در صورت انتخاب هیات داوران جشنواره به شرح ذیل خواهد بود :

- کارگردانی برگزیده : 2 میلیون تومان ، تقدیر کارگردانی : 1 میلیون تومان

- نمایشنامه نویسی برگزیده : 2 میلیون تومان ، تقدیر نمایشنامه نویسی : 1 میلیون تومان

- بازیگری مرد اول : 1 میلیون تومان ، بازیگری مرد دوم : 800 هزار تومان ، بازیگری مرد سوم : 500 هزار تومان

- بازیگری زن اول : 1 میلیون تومان ، بازیگری زن دوم : 800 هزار تومان ، بازیگری زن سوم : 500 هزار تومان

- طراحی صحنه برگزیده : 800 هزار تومان

- موسیقی برگزیده  : 600 هزار تومان

- طراحی لباس برگزیده  : 500 تومان

- طراحی گریم برگزیده  : 500 هزارتومان

- طراحی پوستر و بروشور برگزیده : 500 هزار تومان

- طراحی نور برگزیده : 500 هزار تومان

- بازیگر برگزیده کودک و نوجوان : 500 هزارتومان

- جایزه ویژه هیات داوران : 500 هزار تومان

13 . جوایز نقدی بخش مسابقه عکاسی تئاتر در صورت انتخاب هیات داوران به شرح ذیل تقدیم خواهد شد :

عکاس برگزیده : 1 میلیون تومان ، تقدیر عکاسی : 500 هزار تومان

14. اخذ تصمیم نهایی درباره ی موارد پیش بینی نشده ی این فراخوان به عهده ی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره خواهد بود.

15 . هنرمندان متقاضی شرکت در این جشنواره می توانند جهت ارائه مدارک و یا کسب اطلاعات بیشترهمه روزه از ساعت 10 الی 14 به انجمن هنرهای نمایشی استان قم واقع در خیابان ساحلی ، جنب ثیت احوال طبقه دوم ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی مراجعه و یا از طریق شماره تلفن 37751466 تماس حاصل فرمایند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

نظرات کاربران