در حال بارگذاری ...
محمدرضا شاهمردی ، مدیرهنرستان هنرهای زیبای قم:

هر مسئول ِ آگاه و دغدغه‌مند باید سالی چند تئاتر ببیند

محمدرضا شاهمردی ، مدیرهنرستان هنرهای زیبا در گفتگو با تئاتر قم ، درباره وضعیت تئاتراین شهر در سال ۹۸ سخن گفت

لطفا خودتان را معرفی و به اختصار از سوابق کاری خود بفرمایید?

محمدرضا شاه مردی هستم کارشناس ادبیات نمایشی و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی؛ از سال 1382 مشغول به تئاتر هستم و طی این سالها ضمن نویسندگی و کارگردانی بیش از 15 نمایش در جشنواره های مختلفی هم حضور داشتم..

 

در چه زمینه ای وچند وقت است که با انجمن هنرهای نمایشی استان قم همکاری دارید و چگونه این همکاری آغاز شد؟

به عنوان مدرس کلاس کارگردانی در خدمت انجمن هستم و این مهم به دعوت مسئول آموزش انجمن از ابتدای تابستان اتفاق افتاد..

 

فعالیتهای این انجمن را در دوره جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

انجمن هنرهای نمایشی در دوره مدیریت استاد فرحناک پویایی و تحرک خوبی پیدا کرده و به ویژه در حوزه های آموزشی اقدامات جدی و مفیدی صورت گرفته و ضمن حضور نیروهای جدید در فضای تئاتر قم، تقویت نیروهای کار کرده هم با برگزاری جلسات نقد و بررسی در دستور کار قرار گرفته که بسیار موثر و رو به جلو بوده است. از جمله اقدامات بسیار خوب دوره مدیریت جدید؛ توجه به بخش های دیگر تئاتر نظیر عکس و پوستر بوده و برگزاری فستیوال های تخصصی برای این مقولات بسیار مهم و جذاب به نظر می رسد ؛ همچنین به کارگیری همه بخش های تئاتر قم برای آموزش و مدیریت برنامه های انجمن هم از جمله نقاط قوت این دوره است و کار را از تک بعدی بودن خارج می کند و این هم افزایی ظرفیت های مدیریتی تئاتر قم برای آینده را هم تقویت خواهد کرد..

 

نقاط ضعف و قوت انجمن در روند فعلی را چه می دانید؟

انجمن تکیه خوبی به نیروهای جوان و تحصیلکرده شهر کرده و طبعا این نقطه قوت همه نقاط ضعف موجود را می تواند برطرف کند ، نیروی جوانی ِ تزریق شده به بدنه مدیریتی انجمن این قدرت و پتانسیل را دارد که بتواند ضمن احصاء مسائل، مصائب و مشکلات، در جهت رفع آنها برنامه ریزی و تدبیر کند .

 

پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کیفی آثار هنرمندان تئاتر قم چیست؟

هنرمندان تئاتر قم باید در جریان مسائل روز تئاتر دنیا قرار بگیرند، تئاتر در جای جای دنیا روز به روز در حال تغییر و رشد و گونه های مختلف این هنر جذاب در نقاط مختلف جهان در حال به روز شدن است و این روزآمدی و مطالعه ی دقیق ،  می تواند  تئاتر شهر ما را از گرفتار شدن در ورطه کلیشه، تکرار و ضعف دور کند ؛ ما در تئاتر قم نیاز به همدلی و رفاقت بیشتر داریم و همه باید بدانیم که برای رشد باید مبارزه کنیم، ولی برای مبارزه همه مان با هم، هم؛ کم هستیم، خیلی کم!!!.

 

مهمترین کمبود در عرصه هنرنمایش را چه چیزی می دانید؟

مهمترین مشکل تئاتر قم این است که اصلا معرفی خوب و در خور شانی از خودش نه برای مردم داشته و نه برای مسئولان؛ همه با این هنر غریبه هستند و عجیب اینکه وقتی تک تک در میان این همه ضعف های تبلیغاتی و پرزنتی با تئاتر آشنا می شوند،  دیگر حاضر نیستند حتی یکی از نمایش های قم را از دست بدهند و مخاطب ثابت ما می شوند؛ بزرگترین ضعف همه ما این است  که نتوانستیم ظرفیت های واقعی مان را به مردم و مسئولان معرفی کنیم و مدام غر زدیم که کسی به ما توجه نمی کند؛ البته که ما نیاز به حمایت مردم و مسئولان داریم و هر مسئول ِ آگاهی در جمهوری اسلامی ایران اگر دغدغه فرهنگ برایش شعار نباشد باید حداقل سالی چند تئاتر ببیند؛ ولی خب بیاییم اینطور فکر کنیم که آنها دعوت جدی تر ما را می خواهند؛ به نظرم می شود امیدوار بود که مسئولان بعضی وقت ها، جلسات پشت سر هم شان را به خاطر تئاتر دیدن کنار مردم شهرشان تعطیل کنند و  بیایند و ببینند تئاتر قم چقدر فاخر، دردمند، صاحب سبک و ایده و بزرگ است.

 

اگر نمایش‌های منتخب حضور در بیست ویکمین جشنواره استانی تئاتر قم را دیده‌اید ، کیفیت آنهارا چگونه ارزیابی می کنید؟

چون خودم در جشنواره با یک اثر نمایشی حاضر هستم ترجیح می دهم در خصوص این سوال توضیحی ندهم.

 

اگر بخواهید اولویت بندی کنید ، ترتیب اولویت موارد ذیل از نظر شما چگونه است؟ برگزاری جشنواره های مختلف درسطوح و موضوعات مختلف ، برگزاری کلاسها و ورکشاپهای آموزشی ، تولید و اجرای عمومی نمایش در استان یا پژوهش و چاپ آثار مکتوب در زمینه تئاتر قم؟

اگه تئاتر قم را به سه بخش دوستان کار کرده و با تجربه، دوستان در حال تجربه و آموختن و علاقه مندان به ورود به این حرفه و هنر تقسیم کنیم؛ طبعا توجه به رشد و تقویت بدنه حرفه ای و حمایت مناسب از تولید آثار حرفه ای و اجرای عمومی می تواند اولویت اصلی من به نظر برسد چرا که سالها خون دل خورده شده تا وضعیت موجود و هنرمندان موجود بارور شده و رشد کرده اند و نباید خدای نکرده زمینه دلسردی و کنار کشیدن این عزیزان فراهم بشود؛ اما برگزاری جشنواره های مختلف و توجه به آموزش و پژوهش هم می تواند کمک کند که بدنه علاقه مند و در حال آموزش و رشد هم زمینه دیده شدن را احساس کنند و بی شک در تئاتر قم جا برای هیچ کس تنگ نیست.

 

به نظر شما مردم قم بیشتر خواستار تماشای چه نوع نمایشهایی در این شهر هستند و از چه نمایشهایی بیشتر حمایت می کنند؟

در خصوص این سوال باید بگویم تجربه ثابت کرده مردم قم از کار با کیفیت استقبال می کنند، کار کودک، طنز، تاریخی، آثاری با لهجه بومی قمی، کارهای ارزشی و مذهبی همه و همه طی سالهای اخیر در قم مورد اقبال و استقبال مردم خوب قم قرار گرفته و مسئله تنها کیفیت است ؛ باید به تولید تئاتر خوب فکر کنیم.

 

اگر نکته دیگری هست که تمایل به گفتن آن دارید ، بفرمایید؟              

-  تئاتری های قم باید عمیقا بفهمند که ما بدون مردم هیچ هستیم، با مردم حشر و نشر داشته باشیم، از اقوام و دوستان فاصله نگیریم، خودمان را در پایین ترین سطح ممکن کنار مردم قرار بدهیم ، همه کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم؛ که قطعا هدف همه ما در هر حرفه و کسوتی باشیم این است که دنیا و آخرت قشنگ تری را برای خودمان و نسل های بعدی رقم بزنیم ....




نظرات کاربران