در حال بارگذاری ...
مرتضی فرحناک ، مدیرهنری بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم :

اعتماد به نسل نو ، از نقاط قوت این دوره انجمن هنرهای نمایشی است

تئاتر فم- مرتضی فرحناک ، میرهنری بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم درباره اقدامات انجام شده در این جشنواره توضیح داد.

۱.لطفا خودتان را معرفی و به اختصار از سوابق کاری خود بفرمایید.

مرتضا فرحناک هستم، تحصیلات دانشگاهیم در رشته گرافیک بوده و در حدود ده سالی ست که به صورت مستقل گرافیک تجاری و فرهنگی را با شرکتها و سازمانهای مختلف از جمله آزانسهای تبلیغاتی ، چند برند محصولات غذایی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران کار میکنم.

۲. در چه زمینه ای وچند وقت است که با انجمن هنرهای نمایشی استان قم همکاری دارید و چگونه این همکاری آغاز شد؟

همزمان با شروع به کار دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره استانی تئاترقم، به عنوان مدیرهنری و طراح گرافیک همکاری خودم را با انجمن هنرهای نمایشی آغاز کردم که باعث افتخار من است. این همکاری بعد از مشورت های صورت گرفته با رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم آقای علی فرحناک برای داشتن رویکردهای بهتر، افزون برطراحی فقط یک پوستر و داشتن هویت بصری جشنواره و اقلام تبلیغاتی در خور یک جشنواره آغاز شد.

۳. فعالیتهای این انجمن را در دوره جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

فعالیتهای مستمر این انجمن برای برگزاری نشستهای آموزشی، مسابقات کتابخوانی، فعالیتهای مجازی و اطلاع رسانی های انجمن از جمله فعالیت هایی بود که من به عنوان مخاطب و علاقه مند به دیدن تاتر شاهدش بودم.

۴. نقاط ضعف و قوت انجمن در روند فعلی را چه می دانید؟

متاسفانه کمبود بودجه که در همه انجمنهای وابسته به ارشاد و حتی خود ارشاد اجازه خیلی از فعالیتهای بهتر را نمیدهد و مارا مجبور به خط زدن یکسری اتفاقات خوب میکند، از جمله نقاط ضعف است. استقبال و حمایت های انجمن از ایده های جدید و اعتماد به نسل نو، از نقاط قوت این دوره انجمن است که اطمینان دارم نتیجه های خوبی در پی خواهد داشت.

۵. پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کیفی آثار هنرمندان تئاتر قم چیست؟

پتانسیل هنری قم از سطح بالایی برخوردار است ولی  به دلیل نبود امکانات و حمایت سازمانها ( حتی در خیلی موارد سنگ اندازی سازمانها) فضای تجربه های جدید تر از هنرمندان گرفته شده و خیلی از هنرمندان یا مجبور به ترک هنر شده اند یا برای ادامه فعالیتهاشان به تهران رفته اند.

۶. مهمترین کمبود در عرصه هنرنمایش را چه چیزی می دانید؟

کمبود بودجه، نداشتن فضاهای نمایشی استاندارد و تبلیغات نادرست و ضعیف که منجر به کمتر شدن تماشاچی میشود، اجازه فعالیت های بهتر را به هنرمندان هنرهای نمایشی نمی دهد.

۷. اگر نمایشهای منتخب حضور در بیست ویکمین جشنواره استانی تئاتر قم را دیده اید ، کیفیت آنهارا چگونه ارزیابی می کنید؟

همه نمایشها به غیر از یکی را موفق شدم ببینم که از سطح خوبی برخوردار بودند. بازی خیلی خوب تعدادی از بازی اولی ها توجهم را خیلی جلب کرد و امیدوارم همینطور با قدرت به پیشرفتهاشان ادامه بدهند.

۸. اگر بخواهید اولویت بندی کنید ، ترتیب اولویت موارد ذیل از نظر شما چگونه است؟

برگزاری جشنواره های مختلف درسطوح و موضوعات مختلف ، برگزاری کلاسها و ورکشاپهای آموزشی، تولید و اجرای عمومی نمایش در استان ، پژوهش و چاپ آثار مکتوب در زمینه تئاتر قم؟

  1. برگزاری کلاسها و ورکشاپهای آموزشی
  2. تولید و اجرای عمومی نمایش در استان
  3. پژوهش و چاپ آثار مکتوب در زمینه تئاتر قم
  4. برگزاری جشنواره های مختلف درسطوح و موضوعات مختلف

۹. به نظر شما مردم قم بیشتر خواستار تماشای چه نوع نمایشهایی در این شهر هستند و از چه نمایشهایی بیشتر حمایت می کنند؟

جواب تخصصی به این سوال نیاز به دانش آماری و اطلاعات مشخصی از استقبال تماشاچی ها از نمایشها دارد ولی به نظر شخصی خودم و نسبت به استقبالی که در نمایشهای مختلف دیدم، تاترهای آیینی و تاترهای کمدی از استقبال بیشتری برخوردار بوده است. البته کیفیت نمایش و تبلیغات درست، برای جذب مخاطب بیشتر تاثیر زیادی داشته است.

۱۰. درمورد برگزاری نمایشگاه پوستر تئاتر، انگیزه انجام این کار و چگونگی برگزاری آن از ابتدا تا مرحله نهایی را توضیح دهید.

جای خالی این نمایشگاه و نشستی برای شناخت و درک بهتر کارگردانان و طراحان گرافیک استان از نیازهای همدیگر همیشه احساس میشد، چون تعامل و ارتباط هرچه بهتر این دو ضلع منجر به تاثیر بهتر بر ضلع سوم یعنی مخاطب و جذب بیشتر آنها به سالنهای نمایش میشود. پوستر تاتر در ادوار مختلف جشنواره تاتر فجر در کنار عکس تاتر مورد توجه بوده و برای این دو رشته هرساله نمایشگاه برگزار و کتاب آثار جشنواره به چاپ میرسد. چند سال پیش تلاشی برای برگزاری چنین نمایشگاهی داشتم که به دلیل کمبود بودجه و عدم حمایت اداره ارشاد به سرانجام نرسید. با برگزاری جشنواره بیست و یکم و حضور من به عنوان مدیر هنری جشنواره، دوباره این انگیزه را پیدا کردم که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان قم و همکاری انجمن طراحان پوستر تاتر کشور، انجمن هنرهای تجسمی استان قم و گالری اشراق ، نمایشگاهی از مجموعه پوسترهای تاتر از دهه 30 تا به حال از طراحان گرافیک بزرگ ایران به قم آورده بشود و نشستی هم با حضور تعدادی از اعضای هیات رئیسه انجمن طراحان پوستر تاتر کشور برای شناخت بهتر ویژگی ها و استانداردهای پوستر یا به طور کلی اقلام تبلیغاتی تاتر، چالش ها و راهکارهای ارتباطی بین کارگردانها و طراحان گرافیک مورد بررسی قرار بگیرد.

۱۱. بعنوان مدیر هنری جشنواره استانی امسال ، چه اقداماتی انجام داده اید؟

طراحی لوگوی جشنواره تاتر استانی قم و هویت مربوط به اطلاع رسانی های جشنواره بیست و یکم. طراحی سه پوستر برای جشنواره تاتر استانی، نمایشگاه عکس و نمایشگاه پوستر. تعامل با انجمن طراحان پوستر تاتر کشور، انجمن هنرهای تجسمی استان و گالری اشراق برای برگزاری نمایشگاه تخصصی پوستر تاتر و نشست مربوط همزمان با جشنواره. همکاری با استودیو طراحی صنعتی برای طراحی و ساخت تندیس جشنواره همسو با هویت کلی جشنواره. مشاوره و ارائه پیشنهادات به دبیر جشنواره برای برگزاری بهتر رویدادهای مربوط به جشنواره بیست و یکم.

۱۲. اگر نکته دیگری هست که تمایل به گفتن آن دارید ، بفرمایید.

امیدوارم مسیر پیشرفت برای استعدادهای هنری استان و کشور هموارتر بشود وچراغ امید به پیشرفت ، در دل هنرمندان خاموش نشود.




نظرات کاربران