در حال بارگذاری ...
فرحان فرحناک ، مسئول برگزاری نمایشگاه و مسابقه عکاسی تئاتر قم :

کاش هنرمندان پیشکسوت تئاتر شهرشان را فراموش نکنند

فرحان فرحناک ، مسئول برگزاری نخستین مسابقه و نمایشگاه عکاسی تئاتر در قم ، درباره اقدامات انجام شده در این مورد توضیح داد.

- لطفا خودتان را معرفی و به اختصار از سوابق کاری خود بفرمایید.

فرحان فرحناک هستم فارغ التحصیل رشته نمایش از هنرستان هنرهاى زیبای قم و دانشجوى رشته سینما در دانشگاه پارس تهران.از سال ٨٢ فعالیت خودم را در زمینه هنرهاى نمایشى و تصویرى آغاز کردم که تا امروز ادامه دار بوده است .

- در چه زمینه ای وچند وقت است که با انجمن هنرهای نمایشی استان قم همکاری دارید و چگونه این همکاری آغاز شد؟

به لحاظ آشنایى چند سال است با فضاى تبلیغاتى تئاتر شهر قم و عملى کردن طرح اجراى ویژه عکاسان براى اولین باربا انجمن همکاری داشته ام . امسال سعادت داشتم از زمان بازبینى بیست و یکمین جشنواره استانى تئاتر قم بعنوان روابط عمومى و همچنین مسئول برگزارى اولین مسابقه عکس تئاتر قم باشم.

- فعالیتهای این انجمن را در دوره جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم انجمن هنرهاى نمایشى باید بسترى را فراهم میکرد که به قشر تازه وارد نمایش قم یعنى جوانان توجه بشود! خدارا شکر امسال شاهد برگزارى کلاس ها ، ورکشاپ ها ، جلسات نقد و بررسى ، مسابقه کتاب خوانى و.. بودیم که جاى خالى آن در سال هاى پیش حس میشد و نتیجه این اعتماد ، حضور جوانان هنرمند قمى در سطوح حرفه اى قم و کشور خواهد بود .

- نقاط ضعف و قوت انجمن در روند فعلی را چه می دانید؟

نقطه قوت ، همین اعتماد و تلاش براى ساختن بستر و مسیر درست براى جوانان تئاترى قم است و نقطه ضعف آن  هم این است که تلاش براى آگاه سازى مخاطبان غیر تئاترى در قم بسیار ضعیف است  به طوری که خیلى از همشهرى هاى ما اصلا از وجود سالن تئاتر و اجراى نمایش ها بی اطلاع هستند.

- پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کیفی آثار هنرمندان تئاتر قم چیست؟

اى کاش هنرمندان پیشکسوت ، تئاتر شهرشان را فراموش نکنند و در کنار سرمایه هاى هنر قم باشند تا مثل ادوار گذشته بصورت ریشه ای ، هنرمندان متعهد و حرفه ى داشته باشیم.

- مهمترین کمبود در عرصه هنرنمایش را چه چیزی می دانید؟

بنظرم دو ضعف عمده ى در تئاتر قم ، عدم حمایت از فضاى تبلیغاتى گسترده براى مخاطبان عام و همچنین عدم ارائه اطلاعات تئورى تکمیلى براى هنرمندان تازه نفس قم می باشد .

-  اگر نمایشهای منتخب حضور در بیست ویکمین جشنواره استانی تئاتر قم را دیده اید ، کیفیت آنهارا چگونه ارزیابی می کنید؟

امسال ما شاهد کارها و موضوعات متنوع و جالبى در جشنواره هستیم ؛ قطعا بودن یا نبودن پیشکسوتان و هنرمندان سال هاى گذشته تفاوت زیادى دارد اما باید به این خوش بین بود که جوان یعنى خلاقیت ، رشد و شکوفایى.پس کارهاى خوب و ارزشمندی تولید شده است.

- اگر بخواهید اولویت بندی کنید ، ترتیب اولویت موارد ذیل از نظر شما چگونه است؟

برگزاری جشنواره های مختلف درسطوح و موضوعات مختلف ، برگزاری کلاسها و ورکشاپهای آموزشی ، تولید و اجرای عمومی نمایش در استان ، پژوهش و چاپ آثار مکتوب در زمینه تئاتر قم؟

ضعف اصلى الان پائین بودن سطح سواد و بینش هنرى است . پس ما اول باید متخصصینى بیاوریم تا با هنرجو و هنرمند نوپاى تئاتر کار کنند تا این خامی به پختگى تبدیل شود.

- به نظر شما مردم قم بیشتر خواستار تماشای چه نوع نمایشهایی در این شهر هستند و از چه نمایشهایی بیشتر حمایت می کنند؟

مردم قم ، دارای فهم و درک بالایى هستند. در هر سبکى که تئاترى روى صحنه رفته است ، تماشاگر خاص خودش را داشته است واز آن  استقبال شده ،  اما در کل مخاطب قم از آثار طنز و کودک و نوجوان حمایت بیشترى را داشته است.چون آن هارا یک ساعت فارغ از کار و مشکلات زندگى و.. میخنداند و در انتهاى آن مطلبی را هم مى آموزد.

- درمورد برگزاری اولین مسابقه و نمایشگاه عکاسی تئاتر، انگیزه انجام این کار و چگونگی برگزاری آن از ابتدا تا مرحله نهایی توضیح دهید:

همیشه در ذهنم این بود که یکى از فرق هاى تئاتر با سینما در این است که فیلم ، ماندگار میماند اما تئاتر فقط در یک بازه ى زمانی خاص اجرا خواهد رفت و دیگر عمرش پایان می یابد؛ "عکاسی تئاتر یعنى ثبت لحظاتى که دیگر تکرار نمی شود" و با اعتقاد به این که باید تعاملى بین هنرمندان تئاتر و عکاسی ایجاد شود پیشنهاد برگزارى اولین مسابقه عکس تئاتر را در حاشیه ى بیست و یکمین جشنواره استانى تئاتر قم ارائه کردم به این دلیل که از اولین اجراى عکاسانى که در قم برگزار کردم تا امروز انبوهی از عکسهای تئاتر ثبت شده و حالا وقتش رسیده  است که به این موضوع به صورت جدی تری پرداخته شود .

- بعنوان مسئول برگزاری مسابقه عکاسی تئاتر جشنواره استانی امسال ، چه اقداماتی تاکنون انجام داده اید؟

ما از همان ابتدا بر سر چگونگى برگزارى ، تنظیم فراخوان و همچنین انتخاب داوران وسواس زیادى به خرج دادیم و نهایتا از بین داوران مختلف توانستیم در خدمت آقایان کوروش جوان(عکاس سینما و تئاتر)،رضا جاویدى(عکاس تئاتر) و سید حسین فدایى حسین(نویسنده،پژوهشگر تئاتر ، عکاس و گرافیست) باشیم تا ٣٠ اثر را براى برپایى نمایشگاه عکس مشخص کنیم و سپس از بین آنها سه برگزیده اولى،دومى و سومى را در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره استانى تئاتر قم معرفى کنیم.

- گر نکته دیگری هست که تمایل به گفتن آن دارید ، بفرمایید.

باید تشکر کنم از تمامى هنرمندان عکاس در قم که در تمامى اجراهاى ما ثابت کردند تعدادشان کم نیست و باید توجه بیشترى به آن ها شود.حضور عکاسان با تجربه در کنار عکاسان نوپا انرژى و انگیزه ى خوبى را بوجود میاورد که از دوستان با تجربمان تشکر میکنم. ما از بین هفت اجراى بخش رقابتى جشنواره توانستیم پنج اجراى عکاسان براى نمایش هاى "اشک خدا،غسال خان،راس ساعت پنج،وداع با اسحله و مهندس واشینگ کلوز" برگزار کنیم که در هر اجرا ٢٠ الى ٤٠ عکاس قمى حضور پیدا می کردند.در پایان ، باید بگویم : همیشه اولین ها به یاد خواهند ماند! امیدوارم اولین مسابقه عکس تئاتر را در کنار شما عزیزان بیادماندنى برگزار کنیم.




نظرات کاربران