در حال بارگذاری ...
ندا وفایی کارگردان قمی حاضر در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به ایران‌تئاتر گفت:

عنصر اصلی نمایش عروسکی جادو است

عروسک ها محدودیت ندارند . می توان هر اتفاقی را برای آن ها طراحی کرد. می توانند در لحظه ای پرواز کنند در لحظه ای کوچک یا بزرگ شوند .حالت های غیر متعارف داشته باشند بسیار بزرگ یا کوچک باشند و جادویی بودنشان آن ها را از سایر نمایش ها جدا می کند.

ندا وفایی متولد بهمن 68  در قم، فارغ التحصیل کارشناسی کارگردانی تلویزیون از دانشگاه صداوسیمای تهران، کارگردان نمایش عروسکی، عروسک ساز و عروسک گردان، مدرس نمایش عروسکی و ساخت عروسک در هنرستان است. اجراهای متعدد نمایش خیمه شب بازی در تهران، اصفهان ، قم ، ماهشهر، عسلویه، کاشان، کیش ، بم ، پارسیان  در کارنامه او به چشم می‌خورد. که می‌توان به حضور در دوره های مختلف جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با نمایش های عروسکی، پهلوان کچل 18 عیاری (عروسک ساز و عروسک گردان)، افسانه خرت و پرت پرانی ( عروسک ساز )، تولد غم انگیز پسر آهنی ( عروسک گردان )، شاهزاده نمک ( عروسک گردان )، سیاهی مبارک نمک صندوقه ( عروسک گردان و صفیر)، حضور در جشنواره آرلکین امسک در کشور روسیه به عنوان عروسک گردان در نمایش تولد غم انگیز پسرآهنی ( کارگردان : رامین سیاردشتی). کسب جایزه گروهی خلاقیت. حضور در چندین دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با نمایش‌های تنها یک زمین داریم ( عروسک ساز و عروسک گردان)، یک نوکر و دو ارباب ( عروسک گردان )، پهلوان کچل 18 عیاری ( عروسک ساز و عروسک گردان)، نمایش خیمه شب بازی ( عروسک ساز و عروسک گردان)، حضور در اجرای عموم نمایش های حکایت قتل مشکوک هرکی باش خان ( عروسک ساز)، نفرپنجم به عنوان عروسک ساز – کانون پرورش فکری، افسانه لالایی ها و دروغ ها – عروسک گردان، یک نوکر و دو ارباب – عروسک گردان وصفیر، کارگردانی  و ساخت عروسک های نمایش های عروسکی، ریزجان – منتخب هجدهمین جشنواره بین المللی تاتر عروسکی تهران – مبارک، صندوقچه ماه منیر _ حضور در جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی، مبارک وارونه می شود – حضور در جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی، مبارک و گلچهره – حضور در جشنواره تاتر دانشگاهی – بخش نمایش های سنتی، همچنین حضور در جشنواره های تئاتر شهر – جشنواره‌های دانشجویی ، پتروشیمی و ... اشاره کرد.

جایزه عروسک گردانی در جشنواره تئاتر دانشگاهی،  کسب عنوان جوان نمونه در حوزه نمایش عروسکی در جشنواره حضرت علی اکبر و کسب عنوان بانوی برتر استان قم عناوینی است که تا کنون کسب کرده است و امسال با نمایش نمایش «ریزجان» تنها نماینده قم در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران _ مبارک.

 

از چه زمانی و چرا تصمیم گرفتید در حوزه تئاتر عروسکی فعالیت داشته باشید؟

از سال 1379 با عضویت در کانون پرورش فکری استان قم به فعالیت های نمایشی علاقه مند شدم ، با نمایش عروسکی آشنا شدم و تصمیم گرفتم این شاخه از هنر را دنبال کنم و هرچه بیشتر پیش رفتم علاقه مند تر شدم . با ورود به دانشگاه به صورت جدی تر و تخصصی این رشته را دنبال کردم.

به نظر شما توجه به نمایش عروسکی چه تاثیری در رشد فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان خواهد داشت؟

دنیای عروسکی مانند  دنیای کودکان دنیایی پاک و عاری از هر گونه محدودیت هاست . همذات پنداری که کودکان با عروسک ها دارند کمک بزرگی به همراهی آنها با عروسک ها می کند و از این رو می توان با عروسک ها بی واسطه و صادقانه با کودکان صحبت کرد و مسئله مورد نظر را مطرح کرد . یا حتی به کودکان مسائل درس و آموزشی را آموزش داد.

آیا در زمینه ی تولید و آموزش نمایش عروسکی در قم ، حمایتی از سوی ارگانها و نهادهای ذیربط فرهنگی و هنری انجام می شود؟

همیشه صحبت هایی شده است اما هیچگاه به نتیجه نرسیده است. نمایش عروسکی نیاز به آموزش دقیق و درست دارد و همچنین به واسطه ساخت عروسک نیاز به هزینه دارد . متاسفانه نهاد های فرهنگی در قم هیچگونه بودجه ای برای نمایش عروسکی در نظر نمی گیرند که کاری با کیفیت تولید شود. در زمینه آموزش هم متاسفانه نه شناختی از موضوع دارند و نه به افرادی که از قم در سطح حرفه ای در زمینه نمایش عروسکی در حال فعالیت هستند توجهی دارند .

بیشتر چه کمبودی را دراین زمینه حس می‌کنید؟

 متاسفانه در قم حداقل یک نمایش عروسکی در سال هم تولید نمی شود.که نسبت به قم که هنرمندان بسیار خوب و حرفه ای در زمینه نمایش و نمایش کودک و نوجوان دارد بسیار نگران کننده و عجیب است . به نظر من باید حمایت صورت بگیرد که حداقل هرسال یک نمایش عروسکی با کیفیت در قم تولیدو اجرا شود.

چه شیوه‌ای را در مواجهه با دنیای کودکان و نوجوانان ، برای نمایش عروسکی به کار گرفته اید تا برای آنها شیرین ترو جذاب تر باشد؟

 عنصر اصلی نمایش عروسکی جادو است . هر تکنیک یا هر فرم و محتوایی که برای نمایش عروسکی انتخاب می شود  تنها زمانی موفق است که این عنصر جادو را داشته باشد  و تماشاگر مخصوصا کودک را به هیجان بیاورد تا او  به دنیای خیال انگیز نمایش عروسکی وارد شود، آن را باور کند  و از ان لذت ببرد

به نظر شما ویژگی نمایش عروسکی و تفاوت آن با سایر نمایش‌های کودک و نوجوان چیست؟

عروسک ها محدودیت ندارند . می توان هر اتفاقی را برای آن ها طراحی کرد. می توانند در لحظه ای پرواز کنند در لحظه ای کوچک یا بزرگ شوند .حالت های غیر متعارف داشته باشند بسیار بزرگ یا کوچک باشند و جادویی بودنشان  آن ها را از سایر نمایش ها جدا می کند.

لطفا درمورد نمایش " ریزجان " و دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما توضیح دهید؟

نمایش ریزجان  توسط هنرمند بزرگوار و خوش ذوق " هادی حسنعلی " بازیگرنمایش کودک  و نویسنده و مدرس نمایش خلاق نوشته شد  . هدف اصلی نگارش و تولید این نمایش اجرای عموم در قم با هنرمندان خوب استان قم بود که متاسفانه به دلیل شرایط کرونا تمرین های این کار در اسفند ماه سال 98 متوقف شد و کار به روی صحنه نرفت.

ریز جان قصه یک شخصیت ریز نقشی است که در شهر پاچستان میان موجودات بزرگ و درشت زندگی می کند. دغدغه ریزجان بزرگ شدن است که در مسیر نمایش به دنبال آن است .

چند وقت است که روی این نمایشنامه مشغول به کار هستید و چه کسانی در این نمایش با شما همکاری می‌کنند؟

این نمایش در شرایط کرونا تولید شد و  نماینده استان قم در هجدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک است که در تاریخ 10 تا 17 اسفند 99 در این جشنواره حضور دارد. مهدی برقعی ، محبوبه اعرابی ، امیرحسین انصافی ، فهیمه باروتچی ،مینا مقامی زاده ، عرفان صفری عروسک گردان و صداپیشه این نمایش هستند . امیرحسین انصافی آهنگساز این نمایش است. نسیم یاقوتی،  منصوره مولوی ، آلاله امیری و هانیه شجاع ، امیر خراسانی ، علی عابدی، شکیبا خوبکار نیز از عوامل دیگر این نمایش هستند. طراح کاراکتر های نمایش حمیدرضا ساده است وتمام شخصیت های این نمایش عروسک های تکنیکی هستند که توسط بنده ساخته شده است. تولید این نمایش از زمستان سال 98 آغاز شده و با وقفه ای3 ماهه جهت حضور درجشنواره تهران مبارک آماده شد.

اگر پیشنهاد خاصی درباره ی حمایت ازنمایش عروسکی در سطح جامعه دارید بفرمایید؟

همیشه تولید نمایش ، مخصوصا نمایش عروسکی بسیار سخت و مستلزم هزینه و حمایت است اما در این شرایط سخت کرونایی امید است نهاد های فرهنگی و مسئولین توجه ویژه تری به حوزه نمایش داشته باشند و گروه هایی همانند گروه نمایش ریزجان که علی رغم این مشکلات تولید اثر را متوقف نکرد مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانیم نمایش را روی صحنه به اجرا ببریم و با انگیزه بیشتر به تولیدنمایش های دیگر بپردازیم .

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم
در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم

در نشست مشترک دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم و سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم بر ضرورت مشارکت این سازمان در برگزاری مهم‌ترین رویداد هنری تئاتر استان تأکید شد.

|

نظرات کاربران