در حال بارگذاری ...
از سوی دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی

فراخوان بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم منتشر شد

دبیرخانه بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم ، فراخوان این جشنواره را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قم ، دبیرخانه بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم ، فراخوان این جشنواره را منتشر کرد. در این فراخوان آمده است :

اداره­ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم با هدف ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان هنرهای نمایشی استان و حمایت از تولید آثار با کیفیت نمایشی و خلق تجربه­های نوین با نگاه خلاقانه و مبتنی بر اصول علمی و با نگاه به چشم انداز تولیدات یکساله هنرمندان تئاتر استان در بستر جشنواره استانی، بیست و دومین جشنواره تئاتر استان قم را بر اساس شیوه نامه ابلاغی برگزاری جشنواره های تئاتر استانی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می نمایند.

 

شرایط و مقررات حضور در جشنواره :

1.نمایشهایی که به یکی از موضوعات ذیل بپردازند در اولویت انتخاب خواهند بود :

الف) موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی وترجیحا متناسب با مسائل روز جامعه

ب) آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد ، مشکلات فضای مجازی ، طلاق و گسست خانوادگی و...

ج) ترویج روحیه امید و نشاط در جامعه

د) فرهنگ ایثار و شهادت

ه) نقد اجتماعی با رویکرد طنز و نگاه اصلاح گرایانه به معضلات اجتماعی مختلف

و) شعار سال 1400

تبصره : آثار نویسندگان بومی در اولویت انتخاب قرار خواهد داشت.

2. نمایشهای متقاضی حضور در جشنواره ، می بایست ، در فاصله ی بین اتمام بیست و یکمین جشنواره و آغاز بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم ، حداقل 5 نوبت اجرای عمومی داشته باشند و تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در بخش­های تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در زمان مقرر با ذکر تاریخ اجرای عمومی آن اثر در پورتال استانی « تئاتر قم » می باشد.

تبصره 1 : در صورت عدم امکان اجرا به علت شیوع بیماری پاندمی کرونا ، گروه ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند.

تبصره 2 : تشخیص زمان مناسب برای اجرای عمومی نمایشها با توجه به مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا ،  به عهده دبیرجشنواره خواهد بود و گروه های نمایشی موظف به اجرای نمایش طبق جدول زمانی تعیین شده از سوی دبیرخانه خواهند بود. بدیهی ست در صورت عدم رعایت برنامه ی اعلام شده ، دبیرخانه تعهدی نسبت به حضورآن نمایش در جشنواره ، پرداخت کمک هزینه ی اجرا و معرفی به مراحل بعدی جشنواره نخواهد داشت.

3 . بازبینی نمایشهای متقاضی شرکت در جشنواره در تاریخهای 29 و 30 مهرماه 1400 انجام خواهد شد.

تبصره ۱: نمایشها از طریق بازبینی فیلم اجرا یا به صورت زنده بازبینی خواهند شد و انتخاب هریک از این دو روش ، دراختیار ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.

تبصره ۲: تمامی گروههای متقاضی شرکت در جشنواره می بایست تا پایان شهریور ماه 1400 تقاضای حضور خود را به همراه  مجوز نویسنده اثر به دبیرخانه ی جشنواره ارسال نمایند.

4. دبیرخانه جشنواره ، حداکثر 5 نمایش را که ازنظر فنی و توجه به اولویتهای موضوعی ، حائز امتیازات بالاتر باشند انتخاب و در بخش مسابقه قرار خواهد داد.

5 . بنابر هدف گذاری انجام شده توسط شورای سیاست گذاری جشنواره و تاکید مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مبنی بر تولید آثار با کیفیت و حضور نمایندگان شایسته بعنوان برترینهای نمایش استان

در جشنواره ، در صورتی که تعداد نمایشهای دارای امتیاز لازم به حدنصاب مد نظر دبیرخانه ی جشنواره نرسد برگزاری جشنواره منتفی و با استعلام از دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، نسبت به چگونگی معرفی نماینده ی استان قم در مراحل بعدی این جشنواره تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

6 . کلیه گروههای متقاضی شرکت در جشنواره می بایست در پوستر و بروشور و سایر موارد تبلیغاتی خود در اجرای عمومی و اجرای جشنواره ، لوگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم و لوگوی جشنواره استانی تئاتر قم را درج و قبل از چاپ به تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.

7. گروه­های متقاضی شرکت در جشنواره می بایست نسبت به پرکردن فرمهای مربوط به جشنواره و تحویل مدارک مربوطه که از سوی ستاد برگزاری جشنواره به آنها ابلاغ خواهد شد ، در مهلت مقرر اقدام نمایند. بدیهی ست در صورت عدم اقدام لازم در زمان مقرر امکان حضور این گروهها در جشنواره وجود نخواهد داشت.

8. زمان برگزاری جشنواره از 25 الی 28 آبانماه 1400 خواهد بود.

تبصره : با توجه به محدودیتهای احتمالی ستاد استانی مقابله با کرونا ، امکان جابجایی تاریخ برگزاری جشنواره به پیش یا پس از تاریخ اعلام شده وجود خواهد داشت و گروههای نمایشی موظف به تبعیت از تصمیمات دبیرخانه جشنواره خواهند بود.

9. به هریک از نمایشهای منتخب ، بابت حضور در جشنواره تا سقف 3 میلیون تومان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

تبصره1 : بر اساس شیوه نامه ابلاغی برگزاری جشنواره استانی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی ، گروه های نمایشی جهت شرکت در جشنواره ، موظف به اجرای عمومی حداقل در 5 نوبت می باشند. اما ستاد برگزاری جشنواره ، در صورتی که گروه های نمایشی حداقل به مدت 10 شب اجرای عمومی داشته باشند تا سقف 5 میلیون تومان کمک هزینه اجرای عمومی به ایشان پرداخت خواهد کرد.

تبصره 2 : میزان کمک هزینه های یاد شده ، با توجه به کیفیت اجرا ، میزان استقبال مخاطبان و نیازهای هریک ازنمایشها و با صلاحدید دبیرخانه جشنواره تعیین خواهد شد.

تبصره3 : میزان کمک هزینه های دریافتی قبلی توسط گروههای منتخب حضور در جشنواره که قبلا اجرای عمومی داشته وبه هر صورت از کمک مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا انجمن هنرهای نمایشی استفاده کرده اند ، از مبلغ کمک هزینه ی اجرای عمومی فوق الذکر کسر خواهد شد.

10. در صورت انتخاب نمایش برگزیده توسط هیات داوران ، مبلغ 2 میلیون تومان و درصورت انتخاب در مرحله ی بعد و معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، مبلغ 2 میلیون تومان دیگر به گروه منتخب پرداخت خواهد شد.

11. جوایزنقدی برگزیدگان بخش مسابقه صحنه ای در صورت انتخاب هیات داوران جشنواره به شرح ذیل خواهد بود :

- کارگردانی برگزیده : 2 میلیون تومان ، تقدیر کارگردانی : 1 میلیون تومان

- نمایشنامه نویسی برگزیده : 2 میلیون تومان ، تقدیر نمایشنامه نویسی : 1 میلیون تومان

- بازیگری مرد اول : 1 میلیون تومان ، بازیگری مرد دوم : 800 هزار تومان ، بازیگری مرد سوم : 500 هزار تومان

- بازیگری زن اول : 1 میلیون تومان ، بازیگری زن دوم : 800 هزار تومان ، بازیگری زن سوم : 500 هزار تومان

- طراحی صحنه برگزیده : 800 هزار تومان

- موسیقی برگزیده  : 600 هزار تومان

- طراحی لباس برگزیده  : 500 تومان

- طراحی گریم برگزیده  : 500 هزارتومان

- طراحی پوستر و بروشور برگزیده : 500 هزار تومان

- طراحی نور برگزیده : 500 هزار تومان

- بازیگر برگزیده کودک و نوجوان : 500 هزارتومان

- جایزه ویژه هیات داوران : 500 هزار تومان

12 . با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به یکی از دو شیوه ذیل خواهد بود :

الف . با حضور تماشاگر به صورت زنده درصورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی.

ب. اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه های فضای مجازی.

تبصره : با توجه به عدم امکان پیش بینی وضعیت موجود کرونایی ، اخذ تصمیم نهایی درباره ی هرگونه تغییری در بندهای این فراخوان به عهده ی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره بوده و گروههای شرکت کننده ملزم به تبعیت از آن خواهند بود.

13 . هنرمندان متقاضی شرکت در این جشنواره می توانند جهت ارائه مدارک و یا کسب اطلاعات بیشترهمه روزه از ساعت 10 الی 14 به انجمن هنرهای نمایشی استان قم واقع در میدان شهید نواب صفوی ، تالار فرهنگ و هنر شهر ، طبقه اول ، انجمن هنرهای نمایشی استان قم مراجعه و یا از طریق شماره تلفن های 36207163 و 09121510422 تماس حاصل فرمایند.

 

  انجمن هنرهای نمایشی استان قم       




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم
در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم

در نشست مشترک دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم و سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم بر ضرورت مشارکت این سازمان در برگزاری مهم‌ترین رویداد هنری تئاتر استان تأکید شد.

|

نظرات کاربران