در حال بارگذاری ...
یادداشت سیدحسین فدایی حسین در زادروز استاد داود کیانیان :

شخصیتی منحصربه‌فرد در عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان ایران

سید حسین فدایی حسین ، نویسنده ، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان به مناسبت سالروز تولد استاد داود کیانیان یادداشتی درباره وی نوشت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قم در این یادداشت که فدایی حسین  آن را  «ادای دینی است کوتاه و مختصر ، در وصف بزرگی و عظمت استاد، معلم و مربی بزرگوارم» توصیف کرده ، آمده است :

جناب آقای داوود کیانیان را به جرأت می‌توان شخصیتی منحصربه‌فرد در عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان ایران قلمداد کرد.
در این عرصه کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که طی حدود پنج دهه به‌طور مستمر و خستگی‌ناپذیر به فعالیت تخصصی در بخش‌های مختلف این هنر ادامه داده باشد؛ فعالیت‌هایی ازجمله: نگارش نمایشنامه‌های متعدد، کارگردانی نمایش، تدریس در دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، تحقیق و پژوهش، تألیف کتاب، مدیریت هنری و راهنمایی و مشاوره‌ی پایان‌نامه‌های دانشگاهی...
از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، جناب آقای کیانیان را می‌توان یکی از معدود کسانی دانست که در حوزه‌ی تئاتر کودک و نوجوان، دارای نظریه و صاحب سبک هستند. نظریه خاستگاه فطری تئاتر ایشان که حدود سه دهه پیش ارائه شد و به‌عنوان راه‌کاری برای رسیدن به تئاتر مخصوص کودک و نوجوان منتشر گردید یکی از این‌هاست.
در پنج دهه فعالیت جناب آقای کیانیان، ورود ایشان به هر حوزه‌ای از تئاتر کودک و نوجوان با گشودن دریچه‌های تازه و چشم‌اندازهای جدید همراه بوده است. از آن جمله می‌توان به استفاده‌ای متفاوت از شیوه‌ی فاصله‌گذاری در متن و اجرای تئاتر کودک و نوجوان نام برد.
در حوزه‌ی پژوهش علاوه‌بر نظریه خاستگاه فطری تئاتر، ایشان تحقیقات ارزشمند و مفیدی درزمینهٔ بازی‌های نمایشی، نمایش بازی‌ها، نمایش و تئاتر خلاق، تئاتر مشارکتی و... داشته‌اند.
درنهایت نیز می‌توان به تلاش و اقدام بزرگ ایشان در خصوص تأسیس «بنیاد نمایش کودک» برای توسعه و تقویت مسائل زیربنایی و بنیادین تئاتر کودک و نوجوان اشاره داشت که امید می‌رود در آینده بتواند به ارتقاء سطح کیفی آثار، توسعه و ترویج نمایش و ایجاد امکانی برای بهره‌برداری هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان از تئاتر در جای‌جای کشورمان منجر شود.
ضمن تبریک تولد این هنرمند بزرگ، برایشان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.
 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

نظرات کاربران