در حال بارگذاری ...
علی احمدی کارگردان شرکت کننده در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی

نمایشنامه عنصر مهمی در هنرهای نمایشی است

گفت و گوی علی احمدی کارگردان شرکت کننده در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی درباره ی حضورش در این جشنواره با خبر نگار ایران تئاتر در قم

علی احمدی کوپایی، ۲۳ساله، چهار سال است در حرفه تئاتر فعالیت دارد و اولین تجربه کارگردانی‌اش در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی حضور دارد، به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قم با او گفت و گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

 

با چه نمایشنامه‌ای و از کدام شهر در جشنواره نمایشنامه خوانی رضوی در قم حضور دارید و دلیل انتخاب این نمایشنامه توسط شما چه بود؟

نمایشنامه سردار اثر نادر برهانی مرند از شهر قم . بخاطر تم کار ویژگی های خاص متون نادر برهانی مرند این نمایشنامه را انتخاب کردیم.

 

نظر شما درمورد برگزاری جشنواره های نمایشنامه خوانی چیست؟ این جشنواره ها چقدر می‌تواند به رشد و توسعه  تئاتر در کشور کمک کند؟

به دلیل اینکه در هنر های نمایشی عنصر مهمی به نام نمایشنامه نقش بسیار بزرگی را ایفا می کند و یکی از راه های بیان حرف های نویسندگان و نمایشنامه هایشان اجرای نمایشنامه خوانی ست .برگزاری چنین جشنواره هایی میتواند مفید و حائز اهمیت باشد نه تنها برای هنرمندان بلکه مخاطبین و علاقه مندان به این هنر .

 

در این جشنواره انتخاب نمایشنامه در محدوده ی هشت نمایشنامه ی معرفی شده از سوی دبیرخانه میسر بود. آیا این شیوه را می پسندید یا بهتر می‌دانید انتخاب نمایشنامه از سوی گروه های نمایشی آزاد باشد؟ لطفا معایب و محاسن هریک را از نظر خودتان بیان کنید؟

 محدودیت برای انتخاب متن و شرکت در جشنواره دارای مزیت هایی هست اما از طرفی هم میتوان به یکی از معایب این شرایط برای شرکت در جشواره اشاره کرد آن هم این است که گاهی اوقات نمایشنامه هایی که در فهرست انتخاب جشنواره وجود دارد ممکن است جزو دغدغه های افراد و یا کارگردانان برای انتخاب اثر و شرکت در جشنواره نباشد.

 

به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره های نمایشنامه خوانی توجه به چه نکاتی توسط برگزار کنندگان و گروه های نمایشی ضروری است ؟

    با در نظر گرفتن شرایط موجود و مشکلاتی همانند کرونا نمیتوان انتظار داشت که جشنواره در شرایطی بی نقص برگزار شود .اما از نظر من تنها چیزی که سطح جشنواره ها را بالا و قابل قبول نگه می‌دارد این است که همه ی افراد چه کسانی که مسئول برگزاری جشنواره هستند و چه کسانی که علاقه مند به شرکت و حضور در جشنواره هستند کار خودشان را به نحو احسنت انجام دهند و به دنبال بهانه جویی نباشند و با عشق و علاقه کاری را که دوست میدارند انجام دهند.

 

آیا تاکنون در دیگر جشنواره های هنری رضوی نیز شرکت داشته اید؟ روند برگزاری این جشنواره هارا در سالیان اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اما می دانم که قطعا سطح بالایی داشته است چرا که هنرمندان صاحب نامی در این جشنواره ها شرکت داشته اند. هنرمندان استان قم هم در چند دوره این جشنواره حضور داشته و خوش درخشیده اند.

 

به نظر شما در اجرای یک نمایشنامه خوانی از چه امکاناتی می توان برای اجرای بهتر و تاثیر گذارتر بهره برد؟ حرکت و جابجایی ، استفاده از لباس و گریم ، نورپردازی خاص و... رادر اجرای نمایشنامه خوانی تا چه حد مفید یا مضر می دانید؟

    همیشه مسائلی از قبیل اینکه در اجرای نمایشنامه خوانی نباید از لباس و گریم و .... استفاده کردمطرح بوده اما از نظر من مواردی که بتواند متن را به صورت هر چه صحیح تر و بهتر به مخاطب ارائه دهد مشکل ساز نخواهد بود. هر چند اگر قرار باشد اجرای نمایشنامه در مسابقه و یا جشنواره ای صورت بگیرد این قوانین و مسائل باید به صورت عادلانه و یکسان برای تمام گروه های حاضر اتفاق بیفتد.

 

تا کنون در مسیر تمرین‌های نمایش خود با مشکل مهمی مواجه بوده اید؟ و چه حمایتهایی در شهر و استان از شما صورت پذیرفته است؟

متاسفانه یکی از نقش خوانان  چهار روز قبل از فیلمبرداری به ویروس کرونا مبتلا شدند و باما قطع همکاری کردند، اما خدارا شکر انجمن هنرهای نمایشی استان قم با تمام امکاناتی که در اختیار داشتند از ما حمایت کردند. مخصوصا در مورد اختصاص محل تمرین و پلاتو .

 

ترکیب تیم اجرایی شما به چه صورت است؟ بیشتر از حضور جوانان استفاده کرده اید یا پیشکسوتان؟

 ترکیب تیم اجرایی ما همه جوان و آینده دار هستند و قطعا در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

 

در پایان ضمن معرفی تیم اجرایی خود ، اگر نکته خاصی در مورد برگزاری جشنواره به نظرتان می رسد بیان کنید؟

امیدوارم که تمام گروه ها اجرای خوبی داشته باشند و تشکر میکنم از انجمن هنرهای نمایشی استان قم مخصوصا دبیر جشنواره جناب آقای علی فرحناک بابت برگزاری جشنواره منظم و عالی.

 

 

خوانش گران: علی عابدی، مریم البرزی،  محمد امین امامی، محمد رضا ماشااللهی، فرسیما فرحناک، علی احمدی کوپائی، مهدی منصوری، زهرا گایینی، امین زارعی. صحنه خوان: نازنین زینب محلوجی، نویسنده : نادر برهانی مرند، کارگردان :علی احمدی کوپائی، موسیقی: علی جلالی، اپراتور موسیقی:نسترن جندقی و عماد فرجی




نظرات کاربران