در حال بارگذاری ...
یونس مودب ، نویسنده نمایشنامه خیابانی «قول و قرار» :

جای خالی شهدای نوجوان در منابع معرفی شده در جشنواره شاهد حس می‌شد

یونس مودب از هنرجویان حوزه هنری قم است که با نگارش نمایشنامه ی قول و قرار در نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد ( ویژه شهدای استان قم ) حضور دارد.

به گزارش تئاتر قم ، یونس مودب چندین سال در زمینه تربیتی و فرهنگی با کانون های فرهنگی نوجوانان به عنوان  مربی تربیتی و همچنین مربی رسانه و نمایش فعالیت فرهنگی و تربیتی داشته‌است . در زمینه تئاتر کودک و نوجوان آثاری را در شهرستان ها نویسندگی و کارگردانی کرده و بعضی از آثاری که نویسندگی اش را بر عهده داشته در جشنواره های کشوری تقدیر شده‌ند. در حال حاضر هم به عنوان نویسنده یک مجموعه فعالیت هنری دارد.

یونس مودب ، نویسنده نمایشنامه خیابانی «قول و قرار» در مورد دلیل انتخاب سوژه و منبع اقتباسی اش گفت: ابتدا عرض می کنم اینکه جشنواره منابع اقتباس را محدود به کتاب های معرفی شده نکرد بسیار کار پسندیده ای بود. در مرحله انتخاب سوژه من تقریبا به بیشتر کتب معرفی شده رجوع کردم اما آن ارتباط دلی که لازم داشتم با سوژه خودم برقرار کنم حاصل نشد. اینکه محدودیتی در زمینه انتخاب منبع نبود باعث شد که آن سوژه ای که میخواهم را پیدا کنم.

مودب در این مورد ادامه داد : در حقیقت فعالیت های تربیتی و سر و کار داشتن با متربیان نوجوانم من را به سمت آن کشاند که کتابی را که به عنوان منبع نمایشنامه انتخاب می کنم کتابی باشد در مورد یکی از شهدای نوجوان شهرمان.یکی از نوجوان های هم سن متربیان خودم که بتوانم جدای از این جشنواره مطالب خوبی را برای آنها نقل قول کنم.اینکه با نوجوان ها سر و کار داشتم باعث شد سوژه نمایش را راحت تر و کامل تر درک کنم و به فضای ذهنی اش نزدیک بشوم.بعلاوه اینکه حس کردم جای خالی شهدای نوجوان در منابع معرفی شده جشنواره حس می شد و این مطلب کارم را خاص تر می کرد.

وی درمورد اینکه این جشنواره چقدر می تواند به رشد تئاتر استان قم کمک کند گفت: در زمینه مخاطب مستقیم جشنواره یعنی هنرمندان دست به قلم باید بگویم هر چه تعداد و کیفیت اجرای این طور برنامه ها بیشتر بشود ، رشد بهتری در این قشر رخ می دهد.در زمینه مخاطب نهایی آثار هم باید دید قدم های بعدی جشنواره چطوراست و آیا میتواند بستر مناسبی برای اجرای آثار فراهم کند یا خیر؟

این هنرمند جوان همچنین افزود: در کل احیای تئاتر فاخر اگر با در نظر گرفتن سلیقه مخاطب محلی شهر انجام بشود بسیار موفق تر صورت می گیرد.

وی در خصوص نگارش نمایشنامه ها با اقتباس از زندگی شهدای استان قم گفت: آنچه که تجربه به من آموخته این است که مخاطب ها کم حوصله شده اند و ساده سازی مسابقه ها برای مشارکت بیشتر ، کارساز خواهد بود.این ساده سازی میتواند با معرفی منابع صورت بگیرد. و هر چه این ساده سازی بیشتر بشود مخاطب مسابقه را بیشتر ترغیب به ارسال اثر می کند و جشنواره در این زمینه موفق تر خواهد بود.اما بازهم تاکید می کنم که محدود نکردن به منابع معرفی شده حرکت پسندیده ای بود.

یونس مودب درباره ی تجربیات خود در نگارش این نمایشنامه افزود: حقیقتا تا بحال در مورد شهدا کتابی را کامل نخوانده بودم. مراجعه داشتم اما اینکه بخواهم کامل بخوانم آن طور نبوده

اما بعد از کتابی که مطالعه کردم حس رفاقت عجیبی با شهید پیدا کردم و جالب اینکه موضوع اصلی نمایشنامه ام هم بحث رفاقت بود.همین حس باعث شد که چندین بار به مزار شهید سر بزنم و با او خلوت کنم.

وی در پایان ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران جشنواره ی شاهد افزود: ازآنجایی که شخصیت محوری نمایش من خود شهید بود بسیار تلاش کردم که متن را نزدیک به حرفها و روحیات شهید بنویسم و همین حساسیت موجب شد که به دیدن برادر بزرگ شهید بروم و صحبتهایی هم با ایشان داشته باشم و حتی متن را به ایشان دادم تا خانواده ایشان هم ارزیابی کنند و اگر احیانا خطایی درآن می بینند تذکر بدهند. برخورد خوب برادر شهید که در عین مشغله ی بسیارش قبول زحمت کرد و وقتش را به من داد و قبول کرد متن را هم مطالعه کند ، بسیار برایم ارزشمند بود و خستگی را از تن و فکرم بیرون کرد.

 

نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد ( ویژه شهدای استان قم ) توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال 1401 برگزار می شود.




نظرات کاربران