در حال بارگذاری ...
محمد هاشم عزیزی نویسنده نمایشنامه خیابانی «جنگ‌زده»:

کار برای شهدا پیشرفت و رشد نویسنده‌ها و گروه‌های هنری را به همراه دارد

محمد هاشم عزیزی متولد سال ۱۳۸۱ ساکن شهر قم با نمایشنامه خیابانی «جنگ‌زده» در نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد شرکت کرده است.

به گزارش تئاتر قم ، محمد هاشم عزیزی فعالیت هنری ام را از سال ۹۷ با بازی در چند تئاتر  شروع کردم، و اولین نمایشنامه ای که نوشتم نمایشنامه جنگ زده است. این نمایشنامه بر اساس زندگی  شهید علی اصغر امینی بیات نوشته شده است. در این نمایشنامه ، این شهید بزرگوار عاشق می شود و سپس از دنیا و خانواده و فرزندش دل می کند و به میدان نبرد میرود تا به معشوق حقیقی اش  برسد.

عزیزی درباره ی دلیل انتخاب سوژه و منبع اقتباسی اش گفت: منبع اقتباسی کتاب خاطرات  شهید علی اصغر امینی بیات به قلم خانم معصومه یوسف پور بود و در بعضی از جاهای نمایشنامه  از تخیلات خودم نیز بهره گرفتم . دلیل انتخاب بنده این بود که خاطرات این شهید بزرگوار را قبلا مطالعه کرده بودم و زندگی ایشان پر از الگو و رفتار هایی ست که برای من ارزش بسیار زیادی دارد و میتواند الگویی برای همه مردم باشد. مهمترین نکته ای که برای من جالب توجه بود، بحث ساده زیستی این شهید بزرگوار بود.

نویسنده نمایشنامه ی خیابانی جنگ زده در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره در رشد و شکوفایی استعدادهای هنر نمایش خیابانی در استان قم گفت: قطعا کار درباره ی شهدا ، پیشرفت و رشد نویسنده ها و گروه های هنری را به همراه خواهد داشت چرا که این نوع نمایش ها برکت را به تئاتر قم ارزانی خواهد گرد. همچنین در این جشنواره ها ، فضای رقابتی ایجاد می شود وهمه سعی می کنند بهترین باشند.

این هنرمند جوان در ادامه درباره ی نگارش نمایشنامه های اقتباسی در این جشنواره گفت: این شیوه ی بسیار پسندیده ای ست چون باعث می شود ما شهدای شهرمان را بر اساس واقعیت زندگی شان بهتر بشناسیم و داستان زندگی این قهرمانان را بدانیم و از شهدای شهرمان الگو بگیریم.

محمد هاشم عزیزی درباره ی روند برگزاری جشنواره استانی شاهد نیز گفت: علیرغم این که این جشنواره ، نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی خیابانی استان قم است،  ولی با این حال از نظم عالی و از کیفیت بالا برخوردار است و ممنونم از تمام دست اندرکاران این جشنواره که باعث شدند جشنواره با کیفیت بالا برگزار شود.

عزیزی درمورد تجربیات به دست آمده اش در نگارش نمایشنامه ی جنگ‌زده گفت: نمایشنامه جنگ زده برایم مثل یک جورچین بود. هر دفعه یک چیزی به ذهنم می رسید و باعث می شد این جورچین تکمیل بشود. در این مسیر خیلی چیزها به من کمک کرد اما ممنونم از دوستانم که به من انگیزه دادند تا اولین تجربه نمایشنامه نویسی ام شکل بگیرد. با این حال به نظر خودم این نمایشنامه قطعا هنوز جای کار دارد و میتواند کامل تر از این باشد.

نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد (ویژه شهدای استان قم) توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال 1401 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران