در حال بارگذاری ...
آرش رضایی نویسنده حاضر در جشنواره ایثار قم:

هر برگ زندگی شهدا قصه‌ای جاودان است

آرش رضایی متولد ۲۴ اسفند ماه ۱۳۶۹ دارای مدرک فوق لیسانس مکانیک است و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰ در استان خوزستان آغاز کرد. وی با دو نمایشنامه «استادیوم ۱۹» و «دویست و نود و نهمین نفر» در نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد قم حضور دارد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قم ، آرش رضایی سابقه حضور و فعالیت در چندین استان را دارد. به‌عنوان نویسنده و کارگردان حضور در جشنواره‌هایی از جمله جشنواره بین المللی تئاتر فجر. بین المللی مریوان. بین المللی همدان. بین المللی تهران مبارک. بین المللی نفت اهواز. بین المللی تئاتر تک. سراسری ارس. ثمر. چتر زندگی. فتح خرمشهر. کیش. مرصاد. سینمایش. نینواییان. ایثار، سردار آسمانی و .... حضور داشته و کسب چندین جایزه نویسندگی و کارگردانی و بازیگری از جشنواره‌های گوناگون را در کارنامه دارد. رضائی با دو نمایشنامه «استادیوم 19» و «دویست و نود و نهمین نفر» در جشنواره شاهد حضور دارد که داستان نخست در مورد داستان زندگی شهید جعفر حیدریان و چگونگی شهادت وی و داستان دوم در مورد زندگی شهید محمد معماریان و چگونگی شهادت وی از زبان مادرش است.

آرش رضایی در مورد دلیل انتخاب سوژه و منبع اقتباسی نمایشنامه‌هایش گفت: «به دلیل نحوه خاص شهادت و زندگی دو شهید ذکر شده با توجه به منابع معرفی شده به نوشتن زندگی این دو شهید بزرگوار پرداختم و در این راستا به تجربیات بسیار ارزشمندی در نگارش نمایشنامه درباره این شهیدان والامقام دست یافتم.»

نویسنده نمایشنامه خیابانی «استادیوم 19» درباره این که برگزاری این جشنواره ها چقدر می تواند به رشد تئاتر کمک کند افزود: «قطعا وجود جشنواره ها در هر شهر و استانی با توجه به جنبه رقابتی بودن جشنواره و میل به رشد بیشتر تاثیر گذاری زیادی خواهد داشت.این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نیست و قطعا می‌تواند با توجه به محوریت موضوع شهدا و دفاع مقدس ، از نظر معنوی هم تاثیر گذار بوده و برکات زیادی داشته باشد.»

این نویسنده جوان در خصوص این که در این جشنواره نگارش نمایشنامه‌ها با اقتباس از زندگی شهدای استان قم بوده است گفت: «این شیوه جدیدی است که باعث شناخت بیشتر شهدای استان به نسل جوان نیز می شود. نسل امروز نیاز دارد تا از طریق آثار مکتوب اعم از داستان ، خاطره ، نمایشنامه و هرگونه اثر هنری دیگری ، با شهدا و شخصیت والایشان آشنا شود و اگر در حوزه تولید نمایش خیابانی با استفاده از این نمایشنامه‌ها هم همت شود و آثار قوی و با کیفیتی تولید شود قطعا موثرتر خواهد بود.»

نویسنده نمایشنامه خیابانی دویست و نود و نهمین نفر درباره روند برگزاری جشنواره افزود: «جشنواره در تمامی جنبه ها خوب پیش رفته است. برای دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره آرزوی موفقیت دارم.»

آرش رضایی در پایان اضافه کرد: «هر برگ زندگی شهدا قصه ایست جاودان از زیست و شهادت انسان هایی بزرگ و والامقام»

 

نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد(ویژه شهدای استان قم)توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.




نظرات کاربران