در حال بارگذاری ...
مدیر کل صداوسیمای استان قم در گفت‌و گو با هنرمندان تئاتر:

تئاتر هنر پایه است

گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین لطفی نیاسر با هنرمندان تئاتر به گفت ‌وگو نشست

به گزارش تئاتر قم،  جت الاسلام والمسلمین لطفی نیار گفت: تئاتر هنر پایه و اصلی هنرهای دیگر است.  همه هنرمندان پیشکسوت از تئاتر شروع کردهاند. قم پتانسیل بالایی در هنر نمایش دارد. هنر تئاتر در قم ریشه اساسی دارد اما کمی مغفول مانده است.

او افزود: با ساخت برنامههای تلویزیونی و رادیویی در صداوسیمای استان قم می خواهیم کمکی به اهالی نمایش کنیم. هر چند قم ثابت کرده در هنر نمایش و تئاتر حرف برای گفتن زیاد دارد و جوان های  مشتاق در آن حضور دارند.

یکی از اهداف بلند مدت حجت الاسلام والمسلمین لطفی نیاسر از تصویب برنامه های اختصاصی هنر نمایش و تعامل صدا و سیما با هنرمندان تئاتر این بود تا فضایی باز شود و به علاقه مندان تئاتر میدان داده شود تا برای اثبات خودشان مجبور نشوند از شهر خود مهاجرت کنند.کما اینکه بارها در جشنواره های فجر و جاهای دیگر بازیگرانِ تئاتر نمود داشته اند.

او در راستای اهمیت هنر نمایش گفت، اگر به آیات قرآن نگاه کنیم بخش اعظم آن پایه ی نمایشی دارد  و در قالب مَثَل و داستان است، حتی خداوند برای اینکه چیزی به بشر بفهماند در کتاب خود کاراکتر خلق کرده و بر اساس آن کاراکترها با مردم حرف زده،گاهی مثالی زده که پایه ی تاریخی  ندارد، مَثَل بعضی از آدم ها مَثَل کسانی است که در تاریکی گیر کرده اند و ... و بعداز آن اتفاقاتی می افتد که خود فضای تئاتری دارد. یا داستان های واقعی حضرت یوسف،حضرت موسی و...
تئاتر هنر متعالی و بسیار مهم است. بسیاری از مسئولین فرهنگی قم اهالی تئاتر و هنرهای جانبی که در این زمینه ارائه می شود را نمی شناسند، مثل هنر گریم، هنر موسیقی، هنر طراحی صحنه و مجموعه ای از هنرهایی که منجر به اجرای صحنه ای می شود.
لطفی نیاسر در پاسخ به این سوال که تئاتر قم از لحاظ اطلاع رسانی در صدا و سیمای استان قم چه جایگاهی دارد،پاسخ داد:
اصلاح وضعیت اقتصادی تئاتر قم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صدا و سیما وظیفه ویژه ای در اطلاع رسانی دارد. گاهی از طریق آگهی بازرگانی هست که این مهم ساختاری در سازمان دارد ولی گاهی از طریق برنامه سازی است، مثلا اینکه بخواهیم در راستای مفاهیم ارزشی، تئاترِ خاصی به مردم معرفی کنیم، در این زمینه می توانیم تلاش جدی داشته باشیم.دوستان بخش خبر تلاش می کنند تمام تئاتر هایی که در قم به روی صحنه می روند را پوشش خبری بدهند.همینطور در بخش تیزر و زیرنویس پوشش داشته باشیم.حتی پوشش دهی در برنامه اختصاصی رادیویی و تلویزیونی و اینکه هنرمندان به برنامه بیایند و دغدغه هایشان را بگویند. ان شاءالله در این برنامه ها ، تئاتر قم هم به اهالی قم و همچنین کل ایران شناخته شود.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز قم در پاسخ به این سوال که سوالِ شما چه موضوعات و سوژه هایی به نویسندگان و کارگردانان تئاتر، جهت تولید نمایشی پیشنهاد می دهید گفت:
سوژه هایی انسانی انتخاب شود،سوژه هایی که مردم با آنها مواجه هستند.تئاتر به عنوان یک رسانه حرف مردم را بزند و حرف هایی زده نشود که دور از ادبیات و نیاز مردم باشد.حتی همین مورد، اقتصاد تئاتر را نجات می دهد.پاره ای از تئاترهای آوانگارد فقط هویت های عامیانه ی خود را می شکند چیز جدیدی را بنا نمی گذارد، این به نفع جامعه نیست.نویسندگان و کارگردانان درد جامعه را متوجه شده سپس توسط اندیشه در قالب هنر درآورده و تعالی دهند.به طور مثال کلاهبرداری و خیانت به اموال مردم را چطور می توانیم با هنر تئاتر مطرح کنیم؟ یا اینکه به موضوع انتخابات کمک کنیم و ... در حوزه تئاتر چگونه می توان این مشکلات را برطرف کرد.مردم به شرطی به سالن های تئاتر می آیند که مشکلات و حرفشان البته به همراه راه حل آن گفته شود، به دنبال کار جدید باشیم و از هنرهای جانبی، به طور مثال موسیقی اصلی استفاده کنیم و تئاتر قم در همهی زمینه ها حرفی برای گفتن داشته باشد.
او در پاسخ به این سوال که وقتی در استان تئاتری  روی صحنه می رود شما در سالن حضور پیدا می کنید پاسخ داد:
اگر مسئولیت مدیریتی به بنده اجازه می داد به سالن تئاتر می رفتم،چون واقعا مشغله کاری به بنده اجازه نمی دهد، هر چند در ایام جوانی این کار را انجام می دادم و در کنار هنرمندان تئاتر حضور پیدا می کردم.اما همیشه در برنامه های رادیویی و تلویزیونی کنار هنرمندان بوده و هستم.
لطفی نیاسر در پایان آرزوی موفقیت و پیشرفت برای همهی هنرمندان و عوامل نمایشی داشت.




نظرات کاربران