در حال بارگذاری ...
علی فرحناک :

جشنواره کریمه پل ارتباطی با جشنواره رضوی است

نمایش «منظومه» در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی شرکت کرد و ۷ جایزه به دست آورد. به همین بهانه با علی فرحناک پیشکسوت تئاتر استان وهمچنین سرپرست گروه تئاتر امروز و نویسنده و کارگردان «منظومه» به گفت‌وگو نشسته ‌ایم.

علت اینکه در جشنواره رضوی شرکت کردید چه بود؟

متن منظومه هم به موضوع حضرت معصومه (س) هم در بخش هایی به زائران امام رضا (ع) می پردازد و با توجه به این که این جشنواره در دهه کرامت برگزار می شود که متعلق به این دو بزرگوار است مناسب دیدیم در این جشنواره شرکت کنیم.

متن منظومه چگونه انتخاب شد؟

بعداز فراخوان متن ارسال شد بین ۱۵۰ متن بازخوانی شده ۳۰ نمایش انتخاب شد. از آنجایی که «منظومه» در ماه مبارک رمضان اجرای عموم رفته بود، فیلم نمایش را ارسال کردیم و در نهایت  جزء ۱۰ نمایش بخش رقابتی پذیرفته شد.

سطح جشنواره رضوی را چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی جشنواره ای در سطح سراسری برگزار می شود ماحصل تلاش تمام استان ها به موضوعِ خاص آن جشنواره متمرکز می شود و رقابت می تواند افتخار باشد. جشنواره در سطح قابل قبولی ارائه شد و اکثر نمایش ها کیفیت خوبی داشتند حتی کارشناسانی که از تهران آمده بودند به این نکته اشاره داشتند.

برخورد مردم بجنورد با این جشنواره چگونه بود؟

مردم بسیار با فرهنگ وخوبی دارد. من تا به حال بجنورد نرفته بودم اما شهر زیبایی بود. هنرمندان خوبی دارد و از ما استقبال خوبی به عمل آمد.

از امکانات اجرایی این جشنواره بگویید؟

به واسطه ی برگزاری این جشنواره در استان، یک سالن بزرگ بلک باکس که از همه جهات و هر شکل و نوع اجرایی می توان از آن استفاده کرد و معمولا آرزوی هر استان داشتن چنین سالنی است ساخته شده بود.

امیدوارم این اتفاق در شهر قم به واسطه برگزاری جشنواره کریمه اهل بیت به شکل سراسری و کشوری بیافتد.

جشنواره کریمه می تواند پل ارتباطی خوبی با جشنواره رضوی برقرار کند و به این صورت استان قم نیز از طریق جذب بودجه به تجهیز سالن و امکانات بپردازد.

چند نمایش در جشنواره رضوی شرکت کرده بودند؟

10 نمایش در بخش رقابتی شرکت کرده بودند. ۲ نمایش از خراسان شمالی در بخش غیر رقابتی شرکت کرده بودند. ۲ نمایش در بخش ویژه بود یک نمایش از آقای صابری پیشکسوت تئاتر مشهد و یک نمایش از آقای برهانی مرند از تهران.

دبیر جشنواره دکتر عزیزی بود و داوران سیاووش طهمورث، تاجبخش فناییان،سهراب سلیمی بودند و در نهایت دو نمایش «منظومه» از قم و «دقایقی با رضا» از کرمانشاه جوایزی بیشتری کسب کردند.

آیا انتظار گرفتن این جوایز و نتایج رو داشتین؟

نام قم همیشه همراه با توقع است، تماشاگران توقع دارند از هنرمندان قم کار قوی ببینند و انتظار از هنرمندان قم بالاست. وقتی تماشاگران  نام قم را در جدول می بینند یک وقت خاص برای دیدن نمایش می گذارند و همین مسئولیت ما را بالا می برد چرا که پای آبرو و اعتبار هنرمندان بزرگ شهرمان در میان است و به نظر من باید اسم قم در هنر، صدرنشین باشد. این اتفاق برای نمایش ما هم افتاد تماشاگران بسیار استقبال کردند و به صورت ایستاده نمایش ما را تماشا کردند. بعداز نمایش هم بازخورد خوبی شد و به همین دلایل انتظار جوایز را داشتیم.

«منظومه» چه جوایزی را کسب کرد؟

مهدی رکنی کاندید بازیگری شد، مهدی ملاک رتبه سوم بازیگری مرد، سید محمد حسینی تقدیر بازیگری مرد و طراحی لباس، عبدالرضا ملاک کاندید طراحی صحنه،  من رتبه سوم نویسندگی و کارگردانی ، صدیقه مشایخی رتبه اول بازیگری زن و وحید خرمی تقدیر موسیقی. در مجموع ما در ۹ بخش کاندید شدیم و در ۷ بخش جایزه گرفتیم.

چه چیز در این جشنواره برای شما قابل توجه بود؟

توجه ویژه‌ی مسئولین نسبت به برگزاری جشنواره و حضور استاندار در اختتامیه  و اینکه به تماشای تئاتر نشستند. امام جمعه‌ی بجنورد و سخنانی که راجع به تئاتر در اختتامیه گفتند جالب بود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد مرتب در جشنواره حضور داشت که خود نشان دهنده جایگاه رفیع تئاتر در این شهراست.

حرف پایانی ؟

این که استانی پافشاری می کند برای برگزاری جشنواره و در کنارش مزایایی از مرکز دریافت می کند و از بودجه‌ی مخصوص جشنواره به نفع هنرمندان استان استفاده می کند خود تیتر بزرگی برای الگو قرار دادن است. ما هم می توانیم به سمت آن برویم، چرا که در قم به واسطه حضور حضرت معصومه (س) این پتانسیل وجود دارد جشنواره ی کریمه که دو سال پیش توسط مسئول انجمن هنرهای نمایشی پایه گذاری شده و تاکنون استانی بوده بصورت سراسری برگزار شود.

در پایان جشنواره از طرف هیات داوران قول اجرای عمومی و اختصاص بودجه برای اجرای عمومی به ما داده شد و امیدوارم ارشاد پیگیر این موضوع باشد. همچنین اجراهایی در تهران و استان‌های دیگر و در قم برای خادمان حرم حضرت معصومه (س) اجرای عمومی خواهیم داشت.




نظرات کاربران