در حال بارگذاری ...
علی ثقفی ، عضو هیات انتخاب بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم :

تئاتری ها خود را محدود به جشنواره استانی نکنند

گفتگو با علی ثقفی ، عضو هیات انتخاب آثار بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم

علی ثققی در حاشیه برگزاری بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان قم، در گفتگو با تئاتر قم ، با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره ها در جذب مخاطبان به هنر نمایش، اظهار کرد: در صورتی که آثار پرمحتوا ، تاثیر گذار و با کیفیت بالا را در پذیرش نمایش ها به جشنواره داشته باشیم شاهد تاثیرات مطلوب آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر در انتخاب آثار راه یافته به جشنواره ها کمیت بیشتر از کیفیت مورد توجه قرار بگیرد، می تواند مخاطبان را از هنرنمایش گریزان کند، تصریح کرد: نگاه کیفی به آثار راه یافته به جشنواره ها حتی اگر شمار آثار کم باشد نیز می تواند تاثیر مثبتی در جذب مخاطبان داشته باشد.

عضو شورای انتخاب بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان قم ادامه داد: در طول سال های گذشته جشنواره استانی تئاتر قم موفق شده شماری از مخاطبان را با هنر تئاتر آشتی دهد و در سال هایی که انتخاب آثار با نگاه کیفی به جشنواره راه یافته است نتایج مثبتی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در زمان انتخاب آثار برخورد کیفی صورت گرفته است، عنوان کرد: قرار بود تنها پنج اثر برتر به جشنواره راه یابد اما با توجه به اینکه هیئت انتخاب دو اثر دیگر را نیز با کیفیت تشخیص داد به جشنواره هفت اثر راه یافت.

ثقفی اضافه کرد: تحولات شگرفی در یکسال اخیر در تئاتر قم رخ داده است که مهم ترین آن احداث تماشاخانه خصوصی بود که رویداد مثبتی در تاریخ نمایش قم محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه در قم سالن استاندارد برای اجرای نمایش ها وجود نداشت که با احداث این تماشاخانه رویدادهای مثبتی را شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: سالن استاندارد یکی از مهمترین اصول اجرای یک نمایش خوب است.

این پیشکسوت تئاتر بیان کرد: اگر شمار تماشاخانه های خصوصی استاندارد در قم افزایش پیدا کند، می تواند مردم را با هنر نمایش آشتی دهد. شاهد هستیم از زمانی که خانه نمایش در قم گشایش یافته هر شب یک نمایش روی صحنه است و مردم را برای دیدن نمایش ها ترغیب می کند.

ثقفی از حضور هنرمندان جوان و تازه نفس در جشنواره تئاتر استان قم خبر داد و گفت: برخلاف تصور، آثار این هنرمندان جوان سطح کیفی قابل قبولی برای دوره هنرجویی دارد و می تواند این نوید را بدهد که در آینده شاهد پویاتر شدن هنر تئاتر قم باشیم.

وی تاکید کرد: هنرمندان جوان باید بدانند نمایشی که روی صحنه می برند از نظر کیفی چه تفاوتی با تئاترهای اول کشور دارند می توانند در این عرصه پیشرفت های خوبی داشته باشند.

عضو هیئت انتخاب بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان قم با بیان اینکه هنرمندان نباید خود را محدود به جشنواره استانی قم بدانند، عنوان کرد: در صورتی که هنرمندان آثار خود را با آثار کشوری قیاس کنند می توانند به پویایی برسند.

وی برگزاری ورکشاب های آموزشی را در کنار برگزاری جشنواره تئاتر استانی کاری بسیار شایسته ارزیابی کرد و گفت: یکی از نقاط قوت این جشنواره آموزش های کارگاهی محسوب می شود.

ثقفی با اشاره به شعار جشن امید به فردای روشن  در بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان قم بیان کرد: این شعار برای آینده هنرمندان تئاتر قم برای رسیدن به فردای بهتر خوب است ولی نباید این شائبه را برای مدیران بوجود بیاورد که هنرمندان تئاتر چشمان خود را به روی واقعیت های تلخ جامعه ببندند

وی برگزاری جشنواره های تئاتر استانی را به دلیل عبور نمایش ها از مراحل مختلف برای رسیدن به جشنواره فجر ، برای گروه های نمایشی بسیار امید بخش ذکر کرد و گفت: این فرصت را به هنرمندان می دهد که نباید خود را فقط در حد رقابت استانی ببینند و زمانی متوجه رقابت سنگین می شوند که به جشنواره فجر راه پیدا کنند.




نظرات کاربران