در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم:

حمایت از نمایش‌های مذهبی در قم، بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است

علی فرحناک ، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم از کمبود توجه مسئولین به نمایشهای مذهبی در استان انتقاد کرد.

به گزارش تئاتر قم ، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم گفت:در سالهای اخیر، حمایت از نمایش‌های مذهبی در قم، بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

علی فرحناک با اشاره به وضعیت نمایش دراستان قم اظهار کرد: تئاتر قم، دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید به نقاط قوت آن توجه داشت و نقاط منفی را در مسیر رشد و اعتلای نمایش، رفع کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم افزود: نقطه قوت تئاتر قم، حضور جوانان و ظرفیت‌های مستعد جوان است، نیروهایی که گاه به دلیل بی‌مهری مسئولان نسبت به نمایش در قم، راهی دیگر شهرها می‌شوند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین نقطه ضعف نمایش در قم نیز، فقدان امکانات سخت افزاری است، وگرنه بهترین هنرمندان نمایش در قم به فعالیت می‌پرداختند، اما همین کمبود امکانات و یا عدم حمایت‎های لازم، زمینه رشد و توسعه نمایش در قم را نمی‌دهد.

فرحناک بعنوان بازیگر و کارگردان چندین نمایش مذهبی در کشور و در استان قم بیان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های مهم در عرصه نمایش، این است که در سال‌های اخیر، حمایت از نمایش‌های مذهبی در قم، بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته،چندین کار مذهبی بزرگ در قم به روی صحنه رفت که در سطح کشور نیز اجرا شد و واقعا مورد حمایت قرار گرفت، اما چند سالی است که مسئولان فقط نمایش‌های مذهبی را می‌بینند و بدون هیچ‌گونه حمایت و یا تشویقی از کنار آن عبور می‌کنند، در حالی که نمایش با هزینه‌های بالایی تولید می‌شود و بدون حمایت، این هنر با ارزش، نمی‌تواند به شکوفایی برسد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم عنوان کرد: نمایش‌های مذهبی در قم مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما به صورت رایگان به نمایش درمی‌آید و همین امر موجب می‌شود بنیه نمایش‌های مذهبی در قم تقویت نشود و هنرمندان، اجرای آن را به دیگر نقاط ببرند.

بازیگر نمایشهای مذهبی غریبه شام ، مسافران کوفه ، بانوی بی نشان ، بهشت روی اقیانوس ، خواهر عشق ، حنانه و خورشید کاروان افزود: امسال نمایش غریبه شام در تهران اجرا شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت اما در قم از آن حمایتی نشد و یا نمایش خورشید کاروان به کارگردانی کورش زارعی این هنرمند توانا، با زبان عربی کار شد و در بغداد و سوریه به نمایش درآمد اما همین اثر نیز در قم مورد حمایت واقع نشد.

فرحناک بیان کرد: در مسیر پیاده روی کربلا نیز گروهی از هنرمندان تئاتر قم،اجراهای بسیار زیبایی داشتند که می‌توانست در سطح ملی مطرح باشد ولی این گروه نیز تحت حمایت قرار نگرفتند.

وی تصریح کرد: انجمن هنرهای نمایشی در قم در حد توان از هنرمندان و آثار هنری حمایت می‌کند و اولویت‌هایی را در جهت آموزش و تولید آثار با کیفیت بالا و استعدادیابی در دست اقدام دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم خاطرنشان کرد: عمده آموزش‌ها در زمینه کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی ماسک وگریم، نمایش کودک و نوجوان و نمایش خلاق، نمایش عروسکی و پانتومیم، نمایش خیابانی، تعزیه خوانی، استندآپ کمدی و...انجام می‌شود و در این میان استعدادهای خوبی را شناسایی می‌کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: نمایش، ظرفیت بالایی در فرهنگ سازی و حتی مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی جامعه است و باید به طور جدی مورد حمایت قرار بگیرد، در سال‌های اخیر بخش خصوصی در حد توان خود از برخی از نمایش‌ها حمایت کرده است اما کافی نیست و ما در سطح کلان به حمایت نیاز داریم.

 

 




نظرات کاربران