در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم :

برای کمک به هنرمندان دیرزمانی ست که دیر شده است!

علی فرحناک ، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم ، اهم فعالیتهای هنرمندان هنرهای نمایشی این استان را بیان کرد.

به گزارش تئاتر قم ، علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم ، درباره فعالیتهای اخیر این انجمن و برنامه های آتی آن توضیحاتی را ارائه نمود. وی در ابتدا ضمن گرامیداشت فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت سید و سالار شهیدان ، اما حسین (ع) ، به این نکته اشاره کرد که وظیفه انجمن هنرهای نمایشی و هر مقام مسئول دیگری در حوزه هنر ، حمایت از فعالیتهای هنرمندان هنرهای نمایشی به ویژه در شرایط دشوار درگیری با بیماری کروناست و باید ضمن رعایت کامل موازین بهداشتی ، شرایط فعالیت سالم را برای این عزیزان فراهم نمود.

وی با اشاره به وعده های داده شده جهت این حمایتها که تاکنون محقق نشده است افزود : امیدوارم مسئولین دلسوزی که قصد کمک دارند ، زودتر این وعده هارا عملی کنند ، زیرا برای کمک به هنرمندان ، دیر زمانی ست که دیر شده است.

وی با اشاره به پذیرش چهار نمایشنامه از استان قم درمرحله انتخاب متون هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به نامهای : " آخرین دیدار" به کارگردانی صدیقه مشایخی ، " یزله " به کارگردانی مهدی ملاک و " لیلیت " به کارگردانی محمدرضا شاهمردی در بخش صحنه ای و نمایش " تمام نمی شود " به کارگردانی مرتضی مرتضوی راد در بخش خیابانی ، همچنین پذیرش متون نمایشی " هدیه سحرآمیز " به کارگردانی مهدی خجستگی و " ریز جان " به کارگردانی ندا وفایی در مرحله انتخاب متون بخش کودک و نوجوان صحنه ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ، اعلام کرد ، انجمن هنرهای نمایشی استان قم در جهت حمایت از تولید آثار با کیفیت و حضور شایسته ی این گروهها به نمایندگی از استان قم در جشنواره های یاد شده ، از هریک از نمایشهایی که در مرحله بعد نیز پذیرفته و در جشنواره حضور پیدا کنند ، با پرداخت مبلغ دومیلیون تومان کمک هزینه ، حمایت خواهد کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم افزود : در هفته دفاع مقدس نیز با توجه به چهلمین سالروز آغاز هفته دفاع مقدس ، این انجمن بنا دارد با برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی و اجرای نمایش خیابانی در فضای باز و با رعایت پروتکل بهداشتی ستاد مقابله با بیماری کرونا ، ضمن حمایت از هنرمندان هنر نمایش ، یاد و خاطره حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس را گرامی بدارد. در این برنامه که در هفته دفاع مقدس به اجرا درخواهد آمد ، هر روز یک نمایشنامه خوانی و یک نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس به اجرا در خواهد آمد.

علی فرحناک همچنین با اشاره به شرایط موجود و ملاحظات بهداشتی جهت پیشگیری ازابتلا به بیماری کرونا وتوصیه به عدم استفاده از فضاهای سرپوشیده افزود : نمایش قرنطینه به کارگردانی محمدجواد زرنوش جهت استفاده در فضای مجازی تولید شده است . این نمایش که از یک خانواده ی سه نفره تشکیل شده ، به مشکلات و اتفاقهای روزهای کرونا میپردازد و خانواده ای را نشان میدهد ، که هر بار با اتفاقها و داستانهای جدیدی روبه روشده ، و در گاهی مواقع ، بازیگری از بیرون به این خانواده اضافه و وارد داستانهای این خانواده در شرایط "قرنطینه" میشود.

عضو شورای سیاستگذاری تئاتر استان قم همچنین گفت : هنرمندان استان قم در دهه اول ماه محرم و در راستای گرامیداشت حماسه حسینی ، نمایش " غارت " را به نویسندگی و کارگردانی محمود مرادی جهان در فضای باز مجتمع های مسکونی شهرک پردیسان قم به اجرا رساندند. این نمایش که با تلفیق داستان های واقعه کربلا و جنایات داعش تولید شده است ، به همت موسسه میقات هنر قم به اجرا درآمده است.

همچنین دو نمایش " کیست مرا یاری کند " و " کاروان عشق " به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی تبار نیز با حضور جوانان هنرمند استان تولید و از 13 الی 20 شهریورماه 99 در هیات بیت العباس خیابان انقلاب قم به اجرا درخواهد آمد. این نمایشها نیز به وقایع روز عاشورا و اتفاقات پس از آن می پردازد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم گفت : نمایش " بگو راوی بخواند " نیز با نگاهی به وقایع عاشورای حسینی ، به کارگردانی عبدالوهاب حقیقی مقدم جهت اجرا در ایام پایانی ماه صفر در قم و دیگر شهرهای قابل اجرا ، در انجمن هنرهای نمایشی استان قم در حال تمرین و آماده سازی ست .

وی افزود : طرح دیگری که به مناسبت ایام محرم و صفر در قم اجرا شده است ، طرح تولید پادکست دراما ، با حضور بازیگران شاخص استان قم با موضوع حماسه کربلاست که به روایت " آب " تولید شده است . این پادکست که بصورت صوتی و به تعداد 40 قسمت از 11 محرم در فضای مجازی قرار می گیرد ، با عنوان " مقتل آب "  به تهیه کنندگی حامد حجتی و سید روح الله نورموسوی و نویسندگی و کارگردانی سید صدرا میرئی و بازیگردانی و نظارت سید محمد حسینی و توسط گروه فرهنگی هنری " یم " تولید شده و در حال ضبط است.

علی فرحناک همچنین افزود : با توجه به برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در اواخر سال 99 ، انجمن هنرهای نمایشی استان قم نیز ، طرح هایی در این زمینه ارائه نموده که در صورت تصویب و تامین بودجه لازم می تواند گام موثری در جهت هرچه باشکوه تر برگزار شدن این برنامه باشد. در همین راستا طرح برگزاری مسابقه ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی بر اساس رمانها و کتب خاطرات شهدای استان قم ، طرح جشنواره نمایشهای خیابانی استانی بر اساس زندگی سرداران شهید استان قم ، طرح اجرای نمایشهای مبتنی بر فرم و حرکت بر اساس موسیقی های خاطره انگیز دفاع مقدس ، طرح پرده خوانی مدرن براساس زندگی شهدای شاخص استان و اجرای یک اثر نمایشی فاخر در حوزه دفاع مقدس و ... ارائه و در حال پیگیری جهت تصویب نهایی وتامین اعتبار می باشد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری تئاتر استان قم به ارائه ی طرح هایی در زمینه حمایت از هنرمندان و سالن خصوصی خانه نمایش قم توسط انجمن اشاره کرد وضمن تشکر از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت : مقرر شد به نمایشهایی که با رعایت مقررات بهداشتی در خانه نمایش قم به اجرا درآیند ، کمکهای مالی در حد توان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق گیرد و سالن های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز به صورت رایگان در اختیار هنرمندان هنرهای نمایشی جهت اجرای عمومی آثارشان قرار گیرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم در پایان اضافه کرد : فعالیتهای آموزشی انجمن نیز با رعایت دقیق مقررات بهداشتی ابلاغی ، در زمینه های بازیگری ، کارگردانی ، نمایشنامه نویسی ، طراحی صحنه و لباس و بازیگری نمایش رادیویی و با حضور تعداد هنرجویان علاقه مند در این گرایشها در حال برگزاری ست و ادامه خواهد داشت.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران