در حال بارگذاری ...
یادداشت مرتضی عقیقی مسئول دبیرخانه بیست و دومین جشنواره تئاتر قم

باور کنید دور نیست آن روزهای خوب؛ فقط کافیست کمی همدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم

تئاتر قم - مرتضی عقیقی؛ کودکی‌های همه‌مان پُر است از خاطرات کوچک و بزرگ صحنه‌های تئاتر، همهمه‌ی تماشاچیانِ کوچک و بزرگ و استرسِ اولین اجرایِ روی صحنه‌مان.کودکی‌هایِ همه‌مان، مالامالِ آرزوهای دور و درازی است که تئاتر اولویت اول و آخرش بوده.

کودکی‌های همه‌مان یا شاید بعضی‌مان، خاطرات تلخِ محدودیت‌هایِ خانواده، کمبود امکانات، در دسترس نبودنِ کتاب‌های آموزشی و نمایشی بوده.

اکنون که بزرگتر شده‌ایم رسیده‌ایم به جایی که آرزوهای کودکی‌هایمان بوده. در الآنی هستیم که دیروزها منتظرش بودیم.

روزهای سیاه کرونایی دیواری بود و شاید هنوز هم هست بین آرزوهای کودکی‌مان و آنچه که از گذشته تا اکنون در پی‌اش بوده‌ایم. ولی مگر چند بار فرصت زندگی نصیبمان می‌شود که بتوانیم لباس موفقیت را برتن آرزوهایمان بپوشانیم. مگر طبق سخنان گهربار مولایمان که "فرصت‌ها چون ابر می گذرند"، دهه های ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ زندگی‌مان در پلک‌زدنی ورق نخورده‌اند. اکنون ما مانده‌ایم و فرصت‌های اندکی از این یک بار زندگی که آن هم در پلک‌زدنی خواهد گذشت.

 پس؛ نه دیوارِ کرونا و نه زودگذری عمر و نه شاید دهه‌های گذشته از زندگی‌مان، هیچ کدام نباید حریف آرزوهای صادقانه‌ی کودکی‌مان شوند.

اینک که چراغ بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم پس از وقفه‌ای یکساله روشن شده، به حرمتِ خاکِ صحنه‌هایی که خورده‌ایم و به حرمتِ دوستی‌هایِ تئاتری‌مان و به حرمتِ ریشِ سفیدِ بزرگ‌ترهایِ عرصه نمایش و به حرمتِ شوق و انگیزه‌ی جوانان تئاتری، بیاییم "یا علی‌گویان" دستِ دوستی به هم دهیم و شروع کنیم از امروز، و از همین جشنواره، که دست همدیگر را به گرمی و رفاقت بِفِشاریم و دستگیرِ هم باشیم در رسیدن هرکدام از کودکان دیروز به آرزوهای فردایشان.

اگر راهی رفته‌ایم که شاید این روزها شاهد نتایج تلخش هستیم، امروز هم برای شیرین کردنش دیر نیست.

اگر نمایشی در جشنواره امسال نداری که تلخ نیست. اگر در جشنواره‌های قبلی یا بعدی هم نبود‌ه‌ای یا نباشی، باز هم تلخ نیست. وقتی خیلی تلخ است که دست یکدیگر را رها کنیم و ندانیم با آرزوهای کودکی همدیگر چه می‌کنیم. وقتی خیلی تلخ است که عرقِ خستگیِ یک گروه نمایشی خشک نشده، دانسته یا نادانسته و غرض‌ورزانه، ضربه‌ای بر پیکر متن یا اجرا یا بازیگر یا کارگردانِ نمایش وارد می‌کنیم؛ دریغ از اینکه همه سوار یک کشتی هستیم و در حال پیمودن یک مسیر.

امید که روشنی چراغ جشنواره بیست و دوم آنقدر پرتو افکن و روشنگر ادامه مسیر تئاتری‌مان باشد که در آینده و در میان روزهای شلوغِ پُر از تماشاگر و اجراهای همزمان سه یا چهار نمایش در شهر و تبلیغاتِ گسترده‌ی شهری، حتی به روزهای شاید کم فروغ و شاید کمی تلخ این روزهایمان نیندیشیم و شیرینی روزهای خوبِ آن روزهایمان‌ را با تلخی مرور گذشته‌اش، خراب نکنیم.

باور کنید دور نیست آن روزهای خوب؛ باور کنید در مشتمان است؛ فقط کافیست کمی همدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم؛ کمی همدلی‌مان بیشتر باشد و کمی هم معقولانه عملکرد چند سال اخیر خود را در ترازوی عدل و انصاف بگذاریم.

امید آنکه جشنواره بیست و دوم شروع روزهای خوب‌مان باشد. در آینه جشنواره بیست و دوم صادقانه و دلسوزانه بنگریم و عهدی با خود و با هم ببندیم ناگُسَستنی و پر از صدق و صفا، پر از عشق و محبت و پر از آرزوهای خوب برای همدیگر. عهدی ببندیم تا ابد؛ تا همیشه.

ارادتمند - مرتضی عقیقی




مطالب مرتبط

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم :

از بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم تا حد امکان حمایت می‌کنیم
مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم :

از بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم تا حد امکان حمایت می‌کنیم

جلسه مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و مدیر عامل سازمان فرهنگی ، ورزشی شهرداری قم روز یکشنبه شانزدهم آبان ماه 1400 در محل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم برگزار شد.

|

محمد علی پورآرین کارگردان حاضر در بیست و دومین جشنواره استانی:

آموزش و نقد لازمه‌ پیشرفت است
محمد علی پورآرین کارگردان حاضر در بیست و دومین جشنواره استانی:

آموزش و نقد لازمه‌ پیشرفت است

محمدعلی پورآرین کارگردان نمایش "سالاد سیب زمینی یاروایت یک دلقک از سیرک مهلکش"، شرکت کننده در بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم گفت: امروزه تنها مجال تولید و عرضه ورقابت همین جشنواره استانی است... خدا از ما نگیردش

|

با حضور دو بازیگر برگزیده ی بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر

نمایش  بی همه چیز  در تالار فرهنگ و هنر شهر قم به روی صحنه رفت
با حضور دو بازیگر برگزیده ی بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر

نمایش " بی همه چیز " در تالار فرهنگ و هنر شهر قم به روی صحنه رفت

نمایش بی همه چیز ، از نمایشهای منتخب بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم است که با موضوع دفاع مقدس در تالار فرهنگ و هنر قم به اجرا در آمده است.

|

سید علی هاشمی نژاد کارگردان معرفی شده از استان قم در گفت و گو با ایران تئاتر:

جشنواره فجر فارغ از  رقابت فرصتی برای معرفی و درخشش است
سید علی هاشمی نژاد کارگردان معرفی شده از استان قم در گفت و گو با ایران تئاتر:

جشنواره فجر فارغ از رقابت فرصتی برای معرفی و درخشش است

سید علی هاشمی نژاد: جشنواره‌ها عرصه‌ی رقابت هستند و هرچه این عرصه بزرگتر می‌شود،تلاش افراد برای بهترین شدن هم بیشتر می‌شود.جشنواره‌ای به وسعت جشنواره بین المللی فجر برای گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها،فرصتی است برای تمرین،یادگیری و پیداکردن نقاط قوت و ضعف

|

نقدی بر نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته»

زبان «چگونگی» بر زبان «چه» رجحان‌ دارد
نقدی بر نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته»

زبان «چگونگی» بر زبان «چه» رجحان‌ دارد

تئاتر قم_آریا باقری؛  تئاتر «مثل سوسوی فانوس آویخته» همچون عنوانش فاقد صورت و دغدغه است. از بن‌مایه روی موضع بنا شده و از سوژه‌اش فراتر نمی‌رود، حتی به یک پلات یکپارچه هم نمی‌رسد. این همان الگوی نخ‌نما و مصرفیِ نزاع نسل‌ها با یکدیگرست که در نازل‌ترین سطح از جلافتِ خود، از ...

|

نقد آریا باقری بر نمایش

سکوت شخصیت‌ها تنها در افعال پاره پاره‌شان موجود‌ است
نقد آریا باقری بر نمایش

سکوت شخصیت‌ها تنها در افعال پاره پاره‌شان موجود‌ است

ایران تئاتر، قم_آریا باقری؛ «پچ پچه‌‌های پشت خط نبرد» جشنواره،از یک همگرایی و واگرایی میان دو اجرای نسخۀ اصلیش رنج می‌برد. همگرایی از حیث ارتباط متنی با عین آنچه در متن «علیرضا نادری» آمده‌است و واگرایی بابت حذف برخی صحنه‌ها،دیالوگ‌ها و اکت‌‏هایی‏ که فضای جشنواره ...

|

نظرات کاربران