در حال بارگذاری ...
مرتضی مرتضوی راد مدیر آموزش انجمن هنرهای نمایشی استان قم :

تاریخ تئاتر نشان‌داده که این هنر جسور هرطور شده راهش را پیدا می‌کند

"سه شنبه با تئاتر " عنوان طرحی ست که ازسوی واحد آموزش انجمن هنرهای نمایشی استان قم ، سه شنبه ی هر هفته با حضور علاقه مندان به هنر نمایش و با خوانش یک نمایشنامه پیگیری می شود.

به گزارش تئاتر قم ، "سه شنبه با تئاتر " عنوان طرحی ست که ازسوی واحد آموزش انجمن هنرهای نمایشی استان قم ، سه شنبه ی هر هفته با حضور علاقه مندان به هنر نمایش و با خوانش یک نمایشنامه پیگیری می شود.مرتضی مرتضوی راد مدیر آموزش انجمن هنرهای نمایشی و مدرس تئاتر در دانشگاه آزاد اسلامی قم در این باره می گوید:

در ابتدا چند هدف را دنبال می­کردم، هم می­خواستم بهانه­ای پیش بیاید تا دوستان هنرمندمان گعده و جلسات هفتگی داشته باشند. هم می­خواستم فرصتی باشد و دانشجوهایم از کرختی دوره­های آموزش مجازی به کار عملی سوق داده شوند و هم این­که از ظرفیت مجموعه­های فرهنگی برای تئاتر استفاده کنم. این بود که بعد از ایام طغیان بیماری و دوری­ اجباری، روز و ساعت و محلی تعیین شد تا به عنوان ملجا تئاتری­ها شناخته شود و دیدارهایمان را تازه کنیم. اعتقاد دارم این دیدارهای صمیمانه صرفا خوش و بش دوستانه نیست، بلکه در مجموع روند تئاتر استان را تحت تاثیر قرار می­دهد. اما این هم مهم است که در کنار تجدید دیدار، نمایشنامه­ هم خوانش شود تا جلسات از لحاظ آموزشی و هنری پربارتر شود.

وی در ادامه درباره ی شرکت کنندگان در این طرح و نمایشنامه های خوانش شده گفت :

تا کنون دو ، سه شنبه این طرح اجرا شده و نمایشنامه­های «نگاه­مان می­کنند» و «چهار دقیقه» اثر نغمه ثمینی خوانش شده ونمایشنامه «در میانه­ی راه» نوشته­ی محمد رحمانیان در همین سه شنبه خوانش خواهد شد. خوانش نمایشنامه­ها توسط دانشجویان و هنرجویان و همچنین هنرمندان باسابقه تئاتر بوده است. همین که همه­ی طیف ها و نسل های مختلف تئاتر شهرمان پای کار آمده اند و کمک می­کنند تا این سه شنبه ها ادامه داشته باشد دلگرمی بسیار بزرگی ست.

عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان قم افزود :

ایده این طرح در میان گپ و گفت میان من و دوست عزیزم آقای محمدرضا شاهمردی در مورد «گروه تئاتر دیگری» شکل گرفت. بعد از آن انجمن هنرهای نمایشی استان قم و فروشگاه دنیای کتاب نیزبه عنوان برگزار کنندگان اصلی این طرح همکاری بسیار خوبی کردند و زمینه برای اجرایی شدن این طرح به وجود آمد و حقیقتا جا دارد از مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و مدیریت فروشگاه دنیای کتاب تشکر کنم.

مرتضوی راد همچنین درباره استقبال از این طرح گفت :

استقبال مردم و هنرمندان چشم گیر و فراتر از انتظار بود. هر هفته تلاش می­کنیم تا ظرفیت را افزایش دهیم، مع الهذا باز هم شرمنده علاقه مندان می شویم و هر بار تعدادی از تماشاگران ایستاده کار را دنبال می کنند و اتفاقا تا انتها هم می مانند و جلسه را ترک نمی کنند.  حضور و حمایت اساتید و هنرمندان با سابقه هم تکیه گاه برنامه شده و خدا را شکر آن گعده ای که ابتدای کار دنبالش بودیم، بعد از برنامه شکل می گیرد. البته هنوز برنامه ایراداتی دارد که با مشورت گرفتن از عزیزان در حال رفع و رجوع اشکالات هستم.

وی به نقش این گونه برنامه ها در توسعه تئاتر در استان قم نیز اشاره کرده و افزود :

در حال حاضر و در روزهایی که همه ی هنرها، خاصه تئاتر، از هر سمت تحت فشار است و ابر و باد و مه و خورشید و فلک کمر به نابودی آن بسته اند، هر نوع از اجرای تئاتر بسیار مهم و تاثیر گذار است. مشکلات اقتصادی و البته کرونا ضربه ی مهلکی به تئاتر وارد کرد. اما شخصا بابت آینده آن نگرانی ندارم. تاریخ تئاتر نشان داده که این هنر جسور هر طور شده راهش را پیدا می کند و به حیاتش ادامه می دهد. شاید همین نمایشنامه خوانی ها هم بخشی از ترفندهای تاریخی تئاتر در شهرمان باشد.

مرتضوی راد در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوعات نمایشنامه های منتخب برای خوانش ، به خبرنگار ایران تئاتر گفت :

همه ی موضوع­ها امکان نمایش نامه خوانی را دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما به هر حال برخی از آثار ظرفیت و امکان بهتری برای نمایش نامه خوانی دارند و بعضی هم بیشتر وابسته به اجرا هستند و با خوانش، آن حظ لازم را نمی شود برد. لذا ترجیح  بر این است آثاری انتخاب شوند که برای خوانش مناسب تر باشند.

مدیر آموزش انجمن هنرهای نمایشی در ادامه گفت :

فعلا بنا بر خوانش آثار چاپ شده است. اما فکر می کنم این جلسات در آینده برای نویسندگان کمتر شناخته شده و یا کسانی که به هر دلیلی امکان اجرای اثرشان را ندارند فرصت مناسبی بدهد تا نمایشنامه شان را به هنرمندان معرفی کنند.

وی درباره نمایشنامه هایی که در هفته های آتی در این طرح خوانش خواهند شد اضافه کرد :

برای هفته های بعد نمایش نامه های «زبان تمشک های وحشی» اثر نغمه ثمینی، «خرده جنایتهای زن و شوهری» اثر اریک امانوئل اشمیت و «اعترافاتی درباره زنان» اثر محمدامیر یاراحمدی آماده ی خوانش هستند.

مرتضی مرتضوی راد در پایان به دعوت از هنرمندان استان قم برای همراهی و شرکت در این طرح پرداخت و گفت :

این برنامه برای هنرمندان است و روی صحبتم نیز با آن هاست. «سه شنبه با تئاتر» متعلق به هنرمندان تئاتر است و ادامه داشتن این جلسات نیز همت و همراهی خود هنرمندان را می طلبد. امید دارم مانند مدتی که سپری شده، خود هنرمندان برای ارائه اثر داوطلب شوند. همچنین استمرار حمایت و همراهی اساتید شهرمان را خواستارم.




نظرات کاربران