در حال بارگذاری ...
در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات و مسئولین فرهنگی و هنری

پوستر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم رونمایی شد

نشست خبری بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم با حضور مسئولین فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه و مطبوعات در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش تئاتر قم، نشست خبری بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم روز سه شنبه یازدهم آبانماه ۱۴۰۰ با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد. در این جلسه سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در مورد جایگاه هنر در استان قم گفت:با توجه به ساختار قم و وجود نهادهای متعدد فرهنگی،آن‌گونه که باید و شاید به مقوله هنر در قم پرداخته نشده و ظرفیت‌های هنری قم از نگاه مردم و مسئولان پنهان مانده است.

وی به ظرفیت قم در تربیت هنرمندان متعهد و متخصص اشاره کرد و گفت:هنرمندان استان قم در عرصه‌های مختلف هنری قابلیت خود را نشان داده‌اند و موفقیت‌های چشمگیری را برای استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه بر لزوم توجه ویژه به تئاتر آیینی در قم تأکید کرد و گفت:برای استفاده از ظرفیت هنر نمایش قم و تبدیل شدن خاستگاه انقلاب به قطب تئاتر دینی کشور به دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد که استان قم محور نمایش دینی در سطح کشور باشد.

حسینی کاشانی افزود:امیدوارم با تحقق این موضوع،نگاه کشور به ظرفیت‌ هنرهای نمایشی استان قم معطوف شود و با تکیه بر بودجه‌های ملی شاهد توسعه بیشتر تئاتر قم باشیم.

وی همچنین بر ضرورت پیگیری تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قم تأکید کرد و گفت:بر کسی پوشیده نیست که قم از کمبود زیرساخت‌های هنری به‌ویژه در حوزه نمایش رنج می‌برد و تا رسیدن به استانداردهای لازم فاصله دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به تلاش این اداره‌کل برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان اشاره کرد و گفت:زمینه استفاده هنرمندان از مجموعه تالار فرهنگ و هنر شهر فراهم شده است،ضمن اینکه در آینده نزدیک،یک پلاتوی جدید هم برای تمرینات گروه‌های نمایشی در این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی کاشانی همچنین خواستار مساعدت مسئولان استان برای تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری واقع در خیابان امام خمینی(ره)شد و گفت:در این مجموعه نیز دومین پلاتوی مجهز و مدرن کشور راه‌اندازی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جلسات منظم شورای سیاست‌گذاری نمایش قم اشاره کرد و گفت:پیشکسوتان و استادان هنر نمایش قم در این جلسات حضور دارند و پرداختن به مسائل تئاتر قم از جمله برگزاری جشنواره استانی تئاتر قم محصول تصمیم‌گیری و خرد جمعی این شوراست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه به عضویت ۱۴۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر قم در صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و گفت:بخش قابل توجهی از این اعضا را هنرمندان نمایشی قم تشکیل می‌دهد و برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان از طریق این صندوق دنبال می‌شود.

حسینی کاشانی در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری سه جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی قم تا پایان سال خبر داد و گفت:نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان با رویکرد ایثار و شهادت برگزار شد و شصت نوبت نمایش خیابانی در سطح شهر قم اجرا شد.

وی تصریح کرد:دومین رخداد هنرهای نمایشی قم،بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم است که از دوم تا پنجم آذرماه برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد:همچنین تا پایان سال جشنواره ملی نمایش‌نامه‌خوانی و نمایش‌نامه‌نویسی رضوی به میزبانی استان قم و دبیری استاد سید حسین فدایی‌حسین برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست،علی فرحناک مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم و دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر،ضمن ارائه گزارشی از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی قم در یک‌سا‌ل‌ونیم گذشته،فعالیت‌های آموزشی گسترده،حمایت از اجرای عمومی آثار،معرفی هنرجویان به پروژه‌های مختلف تئاتری و تلویزیونی،برگزاری جلسات نمایش‌نامه خوانی،تحلیل فیلم و تئاتر،برگزاری انتخابات داخلی انجمن و... را از جمله برنامه‌های متعدد و متنوع این انجمن در سال جاری عنوان کرد.

وی در ادامه و با اشاره به استقبال بسیار خوب هنرمندان تئاتر قم از بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر،تصریح کرد:۲۶ گروه نمایشی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که در نهایت با توجه به کمبود زمان،۱۶ نمایش در مرحله بازبینی آثار شرکت کردند.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم افزود:مراحل بازبینی آثار در روزهای ششم تا هشتم آبان‌ماه با حضور اعضای هیئت انتخاب،آقایان سید حسین فدایی‌حسین،احمدسلیمانی،سید محسن حسن‌زاده،حامد جلالی و اصغر نوبخت برگزار شد.

فرحناک تصریح کرد:در نهایت بین ۵ تا ۷ گروه راهی بخش مسابقه بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم خواهند شد.

وی از برگزاری جشنواره استانی تئاتر قم در روزهای دوم تا پنجم آذرماه خبر داد و گفت:اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش مسابقه پس از تأیید نهایی هیئت انتخاب اعلامخواهد شد.

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم در پایان از حمایت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از این انجمن هنری قدردانی کرد.

سپس ابوالقاسم مقیمی مدیرسازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم به فعالیتهای این سازمان در حوزه فرهنگ شهروندی اشاره کرد و گفت:یکی از رویکردهای این سازمان استفاده از ابزار هنر به‌ویژه هنر نمایش برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد:در سه سال گذشته،بیش از ۱۵۰۰ نمایش خیابانی در سطح شهر و خیابان‌ها و محله‌های قم اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم افزود:استفاده بیشتر از ظرفیت‌ هنرهای نمایشی بویژه تئاتر خیابانی و پرده‌خوانی در سطح مدارس،محله‌ها و مساجد قم در دستور کار این سازمان قرار دارد.

مقیمی به حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم از شش نمایش صحنه‌ای اشاره کرد و گفت:این سازمان همچنین در برگزاری جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» و جشنواره تئاتر خیابانی «افلاکیان» مشارکت داشته است.

وی افزود:هدف‌گذاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در حوزه نمایش،کمک به شکل‌گیری گروه‌های جدید و جوان با هدف تولید محصولات هنری بوده است و این رویه را با دقت و قدرت بیشتری تداوم خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم همچنین به مشارکت این سازمان در برگزاری بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم اشاره کرد و افزود:علاوه بر ارائه مجموعه‌ای از موضوعات شهروندی به هنرمندان تئاتر قم،در کمک‌های اعتباری،اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری نیز مشارکت خواهیم کرد و امیدواریم به سهم خود،ادای دین به حوزه نمایش و هنرمندان استان کرده باشیم.

در ادامه این نشست،حسن دلیر معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم،به حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجمن هنرهای نمایشی قم اشاره کرد و گفت:سالانه از محل تفاهم‌نامه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اعتبارات مالی به انجمن‌های نمایش،تجسمی و سرود اختصاص پیدا می‌کند.

وی در ادامه از صدور پروانه فعالیت دو مؤسسه تک منظوره هنری در رشته تئاتر خبر داد و گفت:در صورتی که هنرمندان تئاتر قم متقاضی درخواست مجوز مؤسسه باشند،در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود:در حال حاضر دو آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی نیز در قم فعالیت دارند.

دلیر همچنین به فعالیت هنرستان هنرهای زیبا اشاره کرد و گفت:در حال حاضر ۱۶۷ هنرجو در رشته‌های نمایش،گرافیک و سینما در این هنرستان مشغول به تحصیل هستند.

در پایان این نشست از پوستر بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم که توسط مرتضی فرحناک طراح پوستر برگزیده‌ی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طراحی شده است،با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی،مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری،مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی قم و جمعی از اصحاب رسانه رونمایی شد.

بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم از دوم تا پنجم آذرماه ۱۴۰۰ در قم برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

نظرات کاربران