محمد کربلایی بازیگر حاضر در بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم :
برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب، همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند.

برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب، همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند. 2

برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب، همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند. 3

برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب، همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند. 4

برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب، همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند. 5

برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب، همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند. 6
محمد کربلایی ابراهیمی متولد سال ۱۳۵۵ از سال ۱۳۷۷ کار تئاتر را در کارگاه بازیگری حوزه هنری شروع کرده و در نمایش های مختلفی همچون غروب تا غروب، مرگ یزدگرد، پروانه در آتش، واقعه نینوا، مظلوم ترین مرد تاریخ، فرجام سفر طولانی طوبا، سبز سفید سرخ، خاله ادیسه و ..... ایفای نقش کرده است. وی در بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی در نمایش آهنگ های شکلاتی نوشته مرحوم اکبر رادی به کارگردانی مصطفی قربانیان به عنوان بازیگر ایفای نقش می کند.
به گزلرش خبرنگار ایران تئاتر ار قم با محمد کربلایی درباره جشنواره استانی و ایفای نقش در نمایش «آهنگ های شکلاتی» گفت و گو کردهایم که در ادامه میخوانید:
در مورد نقشی که در این نمایش دارید توضیح دهید؟
به طور کلی نمایشنامه آهنگهای شکلاتی تقابل تفکرات نسل امروز با نسل گذشته و به تبع آن چالشهای موجود را به تصویر میکشد. در آهنگهای شکلاتی نقش مرد میانسالی را بازی میکنم که در پارک با جوانی آشنا میشود که به دلیل اختلافات اخلاقی،فرهنگی و اجتماعی با خانواده،از خانه فرار کرده و چند هفتهای است که مجرد زندگی میکند. در مواجهه با این جوان و دیالوگ هایی که رد و بدل میشود،مرد میانسال به دنبال متقاعد کردن جوان برای بازگشت به خانواده میباشد. در پایان نمایشنامه متوجه میشویم که شرایط امروز این جوان،تکرار زندگی مرد میانسال که خود زخم خورده ناپختگیهای دوران جوانیش است میباشد. به نوعی این موضوع در هر عصری جزئی از چالشهای جدی خانوادهها میباشد. این که جوانان با سبک زندگی امروزی،باید دغدغههای نسل دیروز را نیز بپذیرند.
نظر شما در مورد فرصت دادن به هنرمندان جوان برای رقابت در فضای جشنواره استانی تئاتر چیست؟
جشنوارهها محلی برای نشان دادن توانمندیها و استعدادهای بالقوه جوانان است. با حضور در این جشنوارهها،انگیزه جوانان مضاعف شده و منجر به خود باوری و اعتماد به نفس میشود و در ادامه راه،شاهد پیشرفت و درخشش آنها در عرصه تئاتر خواهیم شد. البته حضور هنرمندان مجرب و با سابقه نیز به منظور انتقال تجارب به جوان ترها ضروری به نظر میرسد.
با توجه به حضور بازیگران به عنوان رقبای خود در جشنواره بیست و دوم، سطح کیفی بازیگران را در این جشنواره چگونه ارزیابی می کنید؟
بنده فقط دو تا از کارهای راه یافته به جشنواره را در اجرای عموم دیدم،بازی برخی از هنرمندان نوظهور قابل تحسین بود. گرچه اطلاع چندانی نسبت به بازیگران گروههای دیگر ندارم ولی با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از بازیگران جوان هستند،رقابت با جوانان باانگیزه،پرانرژی و پرتلاش،قطعا پر هیجان و در عین حال غیرقابل پیش بینی و چالش برانگیز میباشد.
به نظر شما برای برگزای با کیفیت جشنواره استانی توجه به چه نکاتی ضروری است؟
با توجه به محدودیتهای بسیاری که برای برگزاری جشنواره خصوصا در شهر قم وجود دارد،باید از تمامی ظرفیتهای موجود اعم از اعتباری،حمایتی،پشتیبانی و.... همچون مشارکت دستگاههای فرهنگی هنری مرتبط بهره برد. ایجاد همگرایی انجمن نمایش،اداره فرهنگ و ارشاد،نهادها و سازمانهای فرهنگی و هنری و..... و حمایت هنرمندان و جدیت برگزار کنندگان و تنش زدایی،همه و همه نکات ضروری برای برگزاری یک جشنواره باکیفیت میباشد. اگر چه هیچ جشنوارهای بدون نقص برگزار نشده و غالبا با انتقاداتی همراه بوده؛ ولی برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت و با عیار مناسب،همه متولیان و هنرمندان باید تلاش کنند و از بروز هرگونه تنش جلوگیری کنند.
برگزاری جشنواره استانی تئاتر تا چه اندازه میتواند در رونق مجدد تئاتر در استان قم موثر باشد؟
به علت شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن فعالیتهای نمایشی،برگزاری جشنواره،در واقع شوک جدید به نمایش استان و باعت جنبش و تکاپوی مجدد هنرمندان تئاتر است. کما اینکه در سال جاری تعداد آثار ارائه شده و بازبینی شده قابل توجه بود و نفسی تازه در کالبد تئاتر خصوصا با اجراهای عموم که بعد از جشنواره اتفاق میافتد دمیده خواهد شد.
به نظر شما مهم ترین مسئله ای که یک بازیگر برای ایفای نقش خود باید مد نظر قرار دهد چیست؟
مهمترین مسئله،ارتباط بازیگر با نقش پیشنهادی است. اینکه نقشی که ایفاد میکند دوست داشته باشد و با آن ارتباط برقرار کند و البته از عهده خلق آن برآید. مرحله بعدی تحلیل شخصیت و پیدا کردن ویژگیها و شاخصههای آن کاراکتر میباشد. تفکر،تمرکز،نوآوری،خلاقیت،تخیل و تجسم درست در ایفای نقش توسط بازیگر بسیار مهم است. و نکتهای که به نظر من بسیار مهم است انتخاب و همکاری با کست و گروه نسبتا حرفهای و مجرب اعم از کارگردان،بازیگران،امکانات و عوامل اجرایی که در به ثمر نشستن تلاش و زحمات یک بازیگر موثر است.
به عنوان بازیگر تا کنون در مسیر تمرین های نمایش خود با چه مشکل مهمی مواجه بوده اید؟
مهمترین مشکل،عدم وجود محل تمرین مناسب بود.
برگزاری کارگاه های تخصصی هنرهای نمایشی و جلسات نقد و بررسی در حاشیه برگزاری جشنواره را تا چه حد مفید می دانید؟
قطعا هنرمندان برای تعالی و پیشرفت در کنار کسب تجربه نیاز به ارتقاء دانش دارند که این مهم با برگزاری کارگاههای تخصصی و جلسات نقد و بررسی اتفاق میافتد،برگزاری کارگاهها و جلسات نقد بررسی در کنار جشنواره،یعنی آمیزهای از دانش و تجربه.
در پایان اگر نکته خاصی در مورد برگزاری جشنواره به نظرتان می رسد بیان کنید؟
از زحمات همه متولیان برگزاری این دوره از جشنواره به خصوص استاد عزیز جناب آقای فرحناک و آقای عقیقی و هیئت محترم داوران مرحله بازبینی و همه دست اندرکاران صمیمانه تشکر میکنم. امیدوارم شاهد جشنوارهای با کیفیت و بدون تنش باشیم.