در حال بارگذاری ...
دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم :

پنجاه درصد از نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره با رویکرد دفاع مقدس تولید شده است

علی فرحناک دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم در گفت و گویی با خبرنگار ایران تئاتر در مورد برگزاری این جشنواره و رویکرد های موضوعی ، داوری و چگونگی برگزاری آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قم ، علی فرحناک دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم در گفت و گویی با خبرنگار ایران تئاتر گفت : این جشنواره به یمن حضور جوانان علاقه مند به هنر نمایش ، جشنواره ای پرشور و پر انرژی خواهد بود و امیدواریم از موجی که جشنواره ایجاد می کند ، دوران رکود تئاتر به واسطه ی شیوع بیماری کرونا نیز به پایان برسد و شاهد رونق مجدد تئاتر در استان قم باشیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش تخصصی هنرهای نمایشی و توجه ویژه به این امر در سالهای اخیر افزود : در میان هشت گروه نمایشی حاضر در جشنواره امسال ، پنج گروه نمایشی متشکل از هنرجویانی است که طی سالهای اخیر در مراکز مختلف آموزشی استان نظیر انجمن هنرهای نمایشی ، حوزه هنری ، خانه نمایش و سایر آموزشگاه های خصوصی تربیت یافته و آموزش دیده اند. در سایر گروههای نمایشی جشنواره نیز درصدی از عوامل تولید و اجرا ، شامل همین هنرجویان بوده است.

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم با اشاره به رویداد مهم برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم افزود : برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم ، با استقبال هنرمندان هنرهای نمایشی مواجه شده و علاوه بر برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان استان قم ، در جشنواره استانی نیز تاثیر گذار بوده است و ما از نظر موضوعی شاهد آن هستیم که پنجاه درصد از نمایشهای شرکت کننده در جشنواره ، با رویکرد دفاع مقدس تولید شده است.

علی فرحناک در ادامه گفت : از میان دیگر نمایشهای جشنواره نیز ، یک نمایش با رویکرد تاریخی ، دو نمایش با رویکرد اجتماعی – خانوادگی و یک نمایش با رویکرد معضلات اجتماعی تولید شده است که امیدواریم با جذب حمایتهای لازم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی مرکز ، بتوانیم شرایط مطلوبی را برای اجرای عمومی این آثار ایجاد نموده و حاصل تلاش هنرمندان عزیز تئاتر را در معرض دید و استفاده مردم عزیزمان قرار دهیم.

عضو شورای سیاست گذاری تئاتر استان قم همچنین افزود : زیر ساخت های فعلی استان قم ، پاسخگوی توانمندی و پتانسیل موجود در هنرمندان تئاتر این استان نیست و این مشکلی ست که سالیان درازی ست با آن دست به گریبان هستیم. اما خوشبختانه با قول مساعد جناب آقای حسینی کاشانی مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ، درصدد آن هستیم که به زودی علاوه بر استفاده از مجموعه سالنهای تالار فرهنگ و هنر شهر و تالار شهید آوینی این اداره کل ، پلاتویی را نیز جهت استفاده ی نمایشهای نیازمند به سالن بلک باکس احداث کنیم تا علاوه بر اجرای نمایش ، برای تمرین گروههای نمایشی نیز قابل استفاده باشد.

دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم در ادامه ضمن تشکر از تمامی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره در مورد بحث داوری جشنواره و معرفی آنان گفت : یکی از مهمترین و چالش برانگیز ترین مراحل برگزاری همه ی جشنواره ها ، انتخاب داوران آن جشنواره است. تمامی هنرمندان شرکت کننده ، قرار است حاصل زحمات چند ماهه ی خود را در معرض قضاوت این داوران قرار دهند و بدون شک توقع داوری منصفانه و متناسب با اصول علمی دنیای تئاتر را دارند. بنابراین ما نیز به عنوان برگزار کنندگان جشنواره ، نهایت دقت خود را به کار خواهیم برد تا داورانی منصف ، دارای دانش و بینش تئاتری لازم و به دور از هرگونه حاشیه و شبهه ای انتخاب و به شورای سیاست گذاری معرفی نماییم.البته این امر هم در نزد هنرمندان فهیم تئاتر ، امری بدیهی ست که بخشی از داوری داوران در تمامی جشنواره ها ، محصول سلیقه ی هنری متفاوت آنها با دیگر کارشناسان است و این تفاوتها ، امری اجتناب ناپذیر بوده و نباید ملاک گروههای نمایشی در مورد کیفیت اثرشان ، تنها نظر همین افراد باشد. بی شک بهترین و درست ترین بازخورد کیفی برای هر نمایش ، از سوی مخاطبان و در اجرای عمومی آثار جلوه گر خواهد بود.

علی فرحناک در پایان با ابراز امیدواری در مورد برگزاری جشنواره ای منظم و با کیفیت ، از مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ، سازمان بسیج هنرمندان و کنگره ملی شهدای استان قم تشکر کرد و افزود : هیچ برنامه ای بدون همدلی و مشارکت همه ی نیروهای موجود در یک عرصه ، به اجرایی مطلوب و تمام عیار نخواهد رسید. امیدواریم با حضور و همدلی بیش از پیش هنرمندان عزیز تئاتر استان قم و مسئولین محترم ذیربط ، شاهد رشد و ارتقای بیش از پیش هنر والای تئاتر در این استان باشیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران