در حال بارگذاری ...
حامد جلالی عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استانی قم :

برای نگارش نمایشنامه با موضوع روز باید در دل جامعه رفت

حامد جلالی عضو شورای انتخاب بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم با نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت تئاتر قم درباره ی نمایشنامه های شرکت کننده در این جشنواره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قم ، حامد جلالی با نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت تئاتر قم، گفت: طی چند سال اخیر تئاتر حالت بیمارتری را به خود گرفته و این موضوع نه بحث مسئولین است نه بحث دولت، شاید خطا از خودمان باشد که بین نسل هنرمندان پیشکسوت و نسل هنرجویان جدید فاصله ایجاد شده است.

وی تصریح کرد:البته این خلأ و فاصله در بعضی مراکز آموزش تئاتر قم که هنرجویان جوان زیر نظر هنرمندان پیشکسوت آموزش می‌بینند،کمتر دیده می‌شود.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم افزود:همین خلأ باعث می‌شود هنرجویانی متقاضی حضور در جشنواره شوند که بدون اینکه حتی از یک نفر پیشکسوت کمک بگیرند،دست به قلم ببرند و بدون هیچ‌گونه پشتوانه نوشتاری،متن بنویسند و کارگردانی کنند و محصول کار به شدت ضعیف شود.

جلالی تأکید کرد:نمی‌دانم چرا بعضی از هنرجویان به پیشکسوت‌ها و قدیمی‌ترهای تئاتر قم اعتماد نمی‌کنند و محصول این نگاه،آثار ضعیفی می‌شود که در بعضی نمایش‌ها شاهد بودیم.

وی افزود:البته کارهای خوب هم در جشنواره حضور دارد،نمی‌خواهم منفی‌نگری کنم اما دوست ندارم کارهای ضعیف در تئاتر قم دیده بشود،ممکن است بعضی آثار تا حدودی ضعیف باشند اما یک اثر بسیار ضعیف محصول فاصله بین نسل پیشکسوتان و هنرجویان تئاتر است.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم تصریح کرد:برخی جریان‌های هنرجویی در تئاتر قم حضور دارند که به طور خودجوش چند سال است که کار می‌کنند اما هیچ‌گاه اعتماد نکردند از تجربه‌های پیشکسوتان تئاتر استفاده کنند یا حتی خودشان را ارتقا بدهند.

جلالی بر لزوم افزایش مطالعه در میان هنرمندان و هنرجویان تئاتر تأکید کرد و گفت:اگر هنرجویان عزیز ما وقت بگذارند و آثار نمایشنامه‌نویسان دنیا را چند بار بخوانند،متوجه می‌شوند که کجا باید گره ایجاد کرده و کجا گره‌گشایی کنند که تماشاگر از تماشای یک تئاتر،مستأصل نشود.

این کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس همچنین از حرکت جریان تئاتر به سمت تولید آثار سریع و به اصطلاح «فست‌فودی» انتقاد کرد و گفت:در تهران هم این موضوع مشاهده می‌شود و خیلی ناامیدکننده است که یک گروه تئاتری در زمان دو هفته،یک نمایش آماده می‌کند یا یک نویسنده می‌گوید نمایشنامه را در بازه یک‌شب تا صبح نوشته است.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم افزود:به عنوان مثال،اگر قصد تولید اثری برای دوران دفاع مقدس داریم باید چند کتاب مرتبط بخوانیم،فضا را مشاهده و آدم‌های آن زمانه را بررسی کنیم،اگر درباره مسائل امروز جوانان کار می‌کنیم،حداقل باید با چند مشاور صحبت کرد تا متوجه دغدغه نسل جدید شد.

جلالی،همچنین یکی از نقاط ضعف برخی از آثار را در حوزه دیالوگ‌نویسی عنوان کرد و گفت:دیالوگ‌نویسی کار پیچیده‌ای نیست،کافی است در جامعه خوب مشاهده کنید که مردم چگونه صحبت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه امکان ندارد کسی بدون پژوهش و مشاهده نویسنده شود،افزود:برخی در نمایشنامه‌های امروزی خود از الفاظی استفاده می‌کنند که برای ۵۰ سال قبل است. برای نگارش نمایشنامه با موضوع روز باید در دل جامعه رفت.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم آسیب‌شناسی آثار جشنواره و کلیت فضای تئاتر قم تأکید کرد و گفت:اگر بیست سال قبل این اتفاق افتاده بود،امروز شاهد بعضی آثار نبودیم و فضای تئاتر بهتر از امروز می‌شد اما می‌توان این کار را امروز انجام داد و امیدوار ماند.

جلالی در ادامه به رویش نسل جدیدی از هنرجویان جوان در تئاتر قم اشاره کرد و گفت:در بخشی از آثار جشنواره،هنرجویانی را دیدم که واقعا استعداد دارند و به واقع شگفت‌زده شدم.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر قم افزود:رویش نسل جدید هنرجویان قم امیدوارکننده است و اگر از بین این هنرجویان،چند بازیگر درجه‌یک تربیت شود،تئاتر قم آینده روشنی خواهد داشت.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم خاطرنشان کرد:مراکز آموزشی تئاتر طی سال‌های اخیر هنرجویانی را تربیت کردند که وقتی روی صحنه می‌روند،انسان از تماشای بازی آنها لذت می‌برد.

بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و انجمن هنرهای نمایشی استان قم و با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم،کنگره ملی شهدای قم و سازمان بسیج هنرمندان قم در روزهای ۸ تا ۱۲ آذرماه برگزار می‌شود.




نظرات کاربران