در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم :

این جشنواره‌ها هستند که تئاتر را زنده نگه می‌دارند

سید محسن حسن‌زاده عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم با بیان اینکه تئاتر با برگزاری این جشنواره‌ها زنده مانده است، گفت: در بیشتر استان‌ها اگر جشنواره‎ برگزار نشود، تئاتر به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قم، سید محسن حسن‌زاده با اشاره به برگزاری جشنواره استانی تئاتر قم، گفت: سال‌هاست در موقعیتی هستیم که در قم و دیگر استان‌ها، تئاتر با برگزاری این جشنواره‌ها زنده مانده است.

وی تصریح کرد:اگرچه این موضوع با منطق هنر تئاتر در جوامع رو به رشد همخوانی ندارد اما اگر متناسب با شرایط جغرافیایی خودمان نگاه کنیم،اتفاقا می‌شود گفت به‌درستی این جشنواره‌ها هستند که تئاتر را زنده نگه می‌دارند و اگر همین هم نباشد،بستر فراموشی تئاتر فراهم است.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم با اشاره به یک‌دوره وقفه برگزاری جشنواره به دلیل محدودیت‌های کرونایی،گفت:اعتقاد دارم سال گذشته با علم به اینکه نمی‌شد جشنواره را به صورت حضوری پیگیری کرد اما امکان برگزاری مجازی آن وجود داشت.

حسن‌زاده افزود:برگزاری جشنواره به صورت مجازی می‌توانست یک سری محاسن و پیامدهایی را داشته باشد که هم به رشد و اعتلای تئاتر کمک کند و هم بستر نمایش آثار را مهیا کند و هم سطح و تعداد مخاطبان تئاتر را افزایش دهد.

وی تصریح کرد:خوشبختانه امسال با بهبود وضع کرونایی و پیگیری و تلاش دست‌اندکاران،شاهد برگزاری جشنواره در این مقطع و زمان خاص هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک،جشنواره به شکل درست و با کارکرد مؤثرتری برگزار شود.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم در ادامه به ارزیابی خود از آثار جشنواره پرداخت و گفت:متأسفانه دیگر مثل گذشته گروه‌های نمایشی برای تمرین و پختگی آثار،زمان نمی‌گذارند و آن نگاه اصولی به فرایند تمرین وجود ندارد و خیلی زود و فست فودی می‌خواهند به نتیجه برسند که یک غلط آزموده شده است.

حسن‌زاده افزود:هنرمندان فراموش نکنند اگر می‌خواهند جایگاه ویژه‌ای نزد مخاطبان پیدا کنند،فقط همان مسیر اصولی است که می‌تواند به آنها کمک کند تا در جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای شناخته شوند و به موفقیت برسند و اگر این اصل فراموش شود،فقط یک اثر ساخته‌اند که محدود به یک جغرافیای خاص می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه تنوع و تکثر موضوعات در آثار جشنواره خیلی پررنگ نبود،گفت:اعتقاد دارم اگر دید هنرمند وسیع باشد و گستره نگاهش را وسعت ببخشد،تنوع و تکثر در موضوعات هم پیدا می‌شود اما با یک جهان‌بینی محدود به نتیجه خوبی نمی‌رسیم.

عضو شورای انتخاب بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم افزود:در شهر قم تنوع سوژه و موضوع زیاد است و این نشان می‌دهد ما حتی درست پیرامون خودمان را نگاه نمی‌کنیم در حالی که هنر تئاتر در هر ساحتی می‌گوید درست نگاه کنید و درست گوش کنید.




نظرات کاربران