در حال بارگذاری ...
سید علی هاشمی نژاد کارگردان معرفی شده از استان قم در گفت و گو با ایران تئاتر:

جشنواره فجر فارغ از رقابت فرصتی برای معرفی و درخشش است

سید علی هاشمی نژاد: جشنواره‌ها عرصه‌ی رقابت هستند و هرچه این عرصه بزرگتر می‌شود،تلاش افراد برای بهترین شدن هم بیشتر می‌شود.جشنواره‌ای به وسعت جشنواره بین المللی فجر برای گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها،فرصتی است برای تمرین،یادگیری و پیداکردن نقاط قوت و ضعف

سید علی هاشمی نژاد کارگاه های تخصصی بازیگری و کارگردانی را در سال 1390 در تهران زیر نظر اساتید: جلال تهرانی، آرش دادگر، مرحوم حمید سمندریان، فرهاد مهندس پور، آتیلا پسیانی، محمد عاقبتی و فرهاد آئیش گذراندم. سپس با کارگردانی نمایش"رضا" در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، منطقه ای یاسوج، و استانی قم، در سال 1392 حضور پیدا کرد و در همین سال نویسندگی و کارگردانی نمایش نامه "جشن تولد ژاله" را نیز در جشنواره نمایشنامه خوانی قم بر عهده داشت.در سال 1393 نمایش"رضا" را در مجموعه تئاتر شهر، به اجرا درآورد و در دوره تخصصی نمایش نامه نویسی زیر نظر استاد محمد چرم شیرهم حضور یافت. سید علی هاشمی نژاد هنرمند تئاتر استان قم با کارگردانی نمایش " زبان تمشک های وحشی " در بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم حضور داشت و موفق شد ، با این نمایش به عنوان یکی از دو اثر برگزیده این جشنواره به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شود.وی به همین بهانه در گفت و گویی با خبرنگار ایران تئاتر در قم ، درباره فعالیتش در حوزه تئاتر گفت :

هاشمی نژاد درباره انتخاب نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» و معرفی به جشنواره فجر به عنوان برگزیده‌ی استانی اظهار کرد:انتخاب نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» برای گروه اجرایی اتفاقی امید بخش و مبارک بود. حضور در جشنواره‌ی استانی برای همه‌ی گروه‌های شرکت کننده به خودی خود قدمی است در راستای اعتلا بخشیدن نمایش استان‌ها که به دنبال آن مسئولیت جذب مخاطب و تربیت مخاطب تئاتر نیز بر عهده‌ی ایشان می‌افتد.

بدیهی است نمایش برگزیده استانی مسئولیتی سنگین‌تر در قبال مخاطب استانی خود دارد و فارغ از عناوین و جوایز کسب شده باید بکوشد تا بهترین اجرای خود را برای اجرای عموم آماده کند .

وی درباره امکان حضورش در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت:جشنواره‌ها عرصه‌ی رقابت هستند و هرچه این عرصه بزرگتر می‌شود،تلاش افراد برای بهترین شدن هم بیشتر می‌شود.

جشنواره‌ای به وسعت جشنواره بین المللی فجر برای گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها،فرصتی است برای تمرین،یادگیری و پیداکردن نقاط قوت و ضعف.

همچنین فارغ از بحث رقابت،حضور بازیگران شهرستان‌ها می‌تواند فرصتی برای معرفی و درخشش ایشان در عرصه‌های دیگر هم بشود‌.

این کارگردان جوان استان قم در ادامه درباره‌ی فراهم شدن امکان دیدن نمایش‌های جشنواره برای دیگر گروه‌های نمایشی شرکت کننده افزود:تماشای تئاتر در کنار کسانی که دغدغه‌ی نمایش را دارند و دیدن آثاری که هر کدام می‌تواند عصاره‌ای از تجربه‌ی کارگردان،نویسنده،بازیگران و حتی عوامل پشت صحنه‌ی یک نمایش باشد؛ احتمالا مهم‌ترین انگیزه‌ی جشنواره‌ها باید باشد‌.

بدیهی است که انتظار می‌رود این امر به درستی و سهولت میسر شود و گروه‌های شرکت‌کننده امکان تماشای سایر نمایش‌ها را داشته باشند.

نکته‌ی دوم حضور پیشکسوتان عرصه‌ی تئاتر در پایتخت کشور است که عزیزانی که از سایر شهرستان‌ها مهمان خواهند بود،در طول سال دسترسی ای به ایشان ندارند و میسر کردن ارتباط با این افراد در قالب نشست‌های تخصصی،کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی از دبیرخانه جشنواره انتظار می‌رود.

سید علی هاشمی نژاد در پایان گفت:برای تمام گروه‌های شرکت کننده در جشنواره آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم هر دو نماینده‌ی استان،بتوانند حضوری شایسته و درخور نام و اعتبار تئاترقم داشته باشند.

 

 




نظرات کاربران