در حال بارگذاری ...
دبیر نخستین جشنواره سراسری زیارت عنوان کرد؛

سال آینده قم شاهد تولید آثار جدی‌تری در حوزه نمایش دینی خواهد بود

نشست خبری نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی (زیارت) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه و مطبوعات در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از قم،سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و دبیر نخستین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی(زیارت)روز ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ در نشست خبری این جشنواره که در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد،اظهار کرد:در سال جاری با تلاش معاونت هنری اداره‌کل،دو جشنواره نمایشی «تئاتر خیابانی افلاکیان» و «جشنواره تئاتر استانی قم» برگزار شد و در حال حاضر نیز «جشنواره سراسری نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی» با مشارکت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)و انجمن هنرهای نمایشی استان قم در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد:با توجه به برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال ۱۴۰۱،تلاش می‌شود جشنواره تئاتر خیابانی نیز اعلام فراخوان و برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی رضوی،گفت:یکی از عوامل مهم رشد تئاتر و تولید نمایش‌های قوی،سرمایه‌گذاری در بخش نمایشنامه‌نویسی است که خوشبختانه در این جشنواره با محوریت موضوع زیارت آثار ارزشمندی تولید و معرفی شده است.

او بر لزوم تقویت پایگاه تئاتر دینی در قم تأکید کرد و ادامه داد:این موضوع مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و ان شاالله از سال آینده در حوزه نمایش دینی شاهد تولیدات جدی‌تری در قم خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به ضعف زیرساخت‌های هنری استان اشاره کرد و گفت:خوشبختانه این موضوع در سفر اخیر رئیس جمهوری به قم مورد پیگیری قرار گرفت و اعتبار مالی ده میلیارد تومانی برای ساخت دو پلاتوی جدید در تالار فرهنگ و هنر شهر اختصاص یافت.

حسینی کاشانی افزود:تاکنون دو میلیارد تومان از این اعتبار به وزارتخانه تخصیص یافته است تا کار ساخت و تجهیز دو پلاتوی نمایشی و یک سالن تعزیه به سرانجام برسد.

وی خاطرنشان کرد:ان‌شاءالله برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم طی سال آینده در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه نمایش با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

در ادامه این نشست،علی فرحناک مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم و دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی در مورد روند برگزاری این جشنواره گفت:این جشنواره در دو بخش نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی برگزار شده است. در بخش نمایشنامه خوانی ۶۷ گروه نمایشی از شهرستان‌های مختلف استانهای همدان،گیلان،قم،کرمانشاه،تهران،اردبیل،اصفهان،فارس،بوشهر،کرمان،مرکزی،چهارمحال و بختیاری،البرز،مازندران،خراسان رضوی،آذربایجان شرقی،لرستان،خراسان شمالی،آذربایجان غربی،خوزستان و سیستان و بلوچستان،از میان ۸ نمایشنامه‌ی معرفی شده از سوی دبیرخانه‌ی جشنواره،نمایشنامه‌ی خود را انتخاب و با ارسال درخواست حضور،آمادگی خود را برای شرکت در این جشنواره اعلام نمودند. این نمایشنامه‌ها عبارت بودند از:مرضیه اثر علی حاتمی نژاد،روز بر می‌آید اثر ایوب آقاخانی،شصت دقیقه مانده به وقت بارانی اثر محمدرضا آریانفر،سفر به اقلیم آفتاب اثر رضا صابری،سردار اثر نادر برهانی مرند،دل لرزه اثر سید علی موسویان،به روایت خورشید اثر سیدحسین فدایی حسین و چراغ گمشدگان اثر مرتضی هاشم پور.

او در پایان افزود:با پیدایش موج جدید بیماری کرونا در سراسر کشور،تعدادی از گروه‌های نمایشی موفق به ادامه‌ی کار نشده و انصراف خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره اعلام کردند. در نهایت پس از اتمام مهلت ارسال فیلم آثار نمایشنامه خوانی در ۲۵ بهمن ماه،تعداد ۲۹ اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده و پس از بازبینی آثار ارسالی توسط هیئت انتخاب متشکل از آقایان سید حسین فدایی حسین،محمدرضا آزاد و علی فرحناک،۱۱ گروه نمایشنامه خوانی بدین شرح به مرحله نهایی راه یافتند:

  • - نمایشنامه خوانی روز بر می‌آید به کارگردانی اکرم صادقیان از شهر اندیشه
  • - نمایشنامه خوانی روز بر می‌آید به کارگردانی پگاه پورکاشفی از کرمانشاه
  • - نمایشنامه خوانی روز بر می‌آید به کارگردانی حمیدرضا رکنی از تهران
  • - نمایشنامه خوانی دل لرزه به کارگردانی شهریار نیریز نقدهی از ارومیه
  • - نمایشنامه خوانی سردار به کارگردانی علی احمدی از قم
  • - نمایشنامه خوانی چراغ گمشدگان به کارگردانی علی زیستی از کرمانشاه
  • - نمایشنامه خوانی شصت دقیقه مانده به وقت بارانی به کارگردانی غزال علی حیدری از اصفهان
  • - نمایشنامه خوانی مرضیه به کارگردانی گلاره فرشچیان از تهران
  • - نمایشنامه خوانی شصت دقیقه مانده به وقت بارانی به کارگردانی سعید نظری از شیراز
  • - نمایشنامه خوانی مرضیه به کارگردانی سید رضی محمودی از اردبیل
  • - نمایشنامه خوانی سردار به کارگردانی حسین زارعی از بندر گناوه
  •  
  • علی فرحناک در ادامه اظهار کرد:طبق برنامه ریزی قبلی،مقرر شده بود جشنواره از هفتم تا دهم اسفند ماه سال جاری در شهر قم برگزار و جوایز برگزیدگان دو بخش نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی در مراسم اختتامیه همزمان با عید مبعث اهدا شود اما متاسفانه با اوج گیری مجدد بیماری کرونا،عملا این امکان مهیا نشده و برگزاری جشنواره به تاریخ ۲۲ الی ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ و بصورت غیر حضوری تغییر یافت.داوری آثار این جشنواره از طریق تماشای فیلم‌های نمایشنامه خوانی توسط آقایان منوچهر اکبر لو،شهرام کرمی و مهرداد رایانی مخصوص صورت خواهد گرفت.
  •  
  • دبیر اجرایی جشنواره زیارت در مورد بخش دیگر این جشنواره گفت:در بخش نمایشنامه نویسی نیز ۵۹ اثر از نویسندگان سراسر کشور تا ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال و در حال ارزیابی و داوری ست. این نمایشنامه‌ها با موضوعات مرتبط با فرهنگ رضوی در سه بخش بزرگسال،کودک و نوجوان و عروسکی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
  •  

در پایان این نشست نیز از پوستر این جشنواره،که توسط مرتضی فرحناک گرافیست برگزیده‌ی کشوری طراحی شده است رونمایی شد.

نخستین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی ۱۴۰۰(زیارت)توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)به دبیری سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و دبیری علمی و تخصصی سید حسین فدایی حسین نویسنده و پژوهشگر تئاتر و دبیری اجرایی علی فرحناک مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم
در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم

در نشست مشترک دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم و سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم بر ضرورت مشارکت این سازمان در برگزاری مهم‌ترین رویداد هنری تئاتر استان تأکید شد.

|

نظرات کاربران