در حال بارگذاری ...
محمود مرادی جهان نویسنده نمایشنامه خیابانی «سه جلد» :

خود شهدا لیاقت نوشتن نمایشنامه از زندگی‌شان را به ما می‌دهد

محمود مرادی جهان متولد ۱۳۶۷دارای مدرک کارگردانی سینما با نگارش نمایشنامه ی خیابانی سه جلد در نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد ( ویژه شهدای استان قم ) شرکت کرده است.

به گزارش ایران تئاتر ، محمود مرادی جهان هنرمند فعال قمی در عرصه تئاتر خیابانی،  ۱۵ سال است که در زمینه نویسندگی نمایشنامه و تتاتر فعالیت می‌کند. در جشنواره‌های مختلف ملی در سطح کشور در زمینه نمایشنامه نویسی شرکت کرده و رتبه های بسیاری  به دست آورده‌است.

محمود مرادی جهان در مورد حضورش در جشنواره شاهد گفت: برای نخستین جشنواره شاهد  نمایشنامه  " سه جلد "  را نگارش کردم که ازکتاب"  تنها گریه کن " خانم اکرم اسلامی اقتباس شده که روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است .این کتاب اززبان مادر شهید روایت شده و به این شهید والا مقام شهرمان پرداخته است.

مرادی جهان در خصوص دلیل انتخاب این کتاب گفت: دلیل انتخاب من این بودکه آن زمان نوجوان های سیزده ساله چه شوق وذوقی برای رفتن به جبهه و دفاع از مرز بوم وایران عزیزمان داشتند و این مسئله  برای نسل جوان امروز درس بسیار بزرگی برای دفاع از کشوراست .

وی همچنین افزود: جشنواره هایی که با محوریت  شهدا برگزار می شود می تواند نویسنده ها را بیشتر ترغیب کند به بهتر شناختن و معرفی رشادت ها وفداکاری هایی که شهدا داشتند .  این ایده ها و قصه های فاخراگر تبدیل به نمایشنامه های به روز وجدید شده و تولید شود قطعا درزمینه تئاترهشت سال دفاع مقدس  رشد خواهیم کرد .

نویسنده ی نمایشنامه ی خیابانی سه جلد در مورد تاثیر معرفی منابع برای اقتباس نویسندگان نمایشنامه گفت: به نظرم در نمایشنامه هایی که این گونه با داستاتهای واقعی سر وکارداریم وقهرمان داستان مشخص است که چه کسی است ، ما خیلی نمی توانیم از تخیل استفاده کنیم و به همین دلیل ، نمایشنامه ها به واقعیت زندگی شهدا نزدیک تر است .این کتاب ها که تحقیق شده وزحمت بسیاری برای نگارش زندگی نامه شهید کشیده شده و به راحتی به دست من نویسنده رسیده و می توانم بدون دغدغه نگارش کنم ، منابع بسیار خوبی برای نگارش واقعیتهای زندگی شهداست. اگر این کتاب ها نبود ، من جوان که آن زمان نبودم وندیدم ، چقدر باید تخقیق می کردم تا بعد از تحقیقات فراوان شروع به نوشتن می کردم. به نظرم استفاده واقتباس ازکتاب ها برای نمایشنامه نویس کار را راحت تر کرده است.

این نویسنده ی جوان درباره برگزاری جشنواره شاهد گفت: روند جشنواره هم تا به حال از نظر فراخوان و تبلیغات خوب بوده و منظم پیش رفته است و باید از دبیر جشنواره شاهد و انجمن هنرهای نمایشی تقدیر کرد.

محمود مرادی جهان در پایان افزود : نکته قابل توجهی که برای من در نگارش نمایشنامه شهید معماریان اتفاق افتاد این بود که به شدت ذهن من را درگیر خود کرده بود و هرثانیه مثل این بود که کسی می گوید : محمود توقرار بود نمایشنامه برای شهید معماریان بنویسی چرا شروع نمی کنی؟ و  این مسئله برایم خیلی جالب بود .احساس می کنم خود شهیدان خواستند ، لیاقت نوشتن نمایشنامه اززندگی آنان را داشته باشیم.

نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد ( ویژه شهدای استان قم ) توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال 1401 برگزار می شود.




نظرات کاربران