در حال بارگذاری ...
نازنین فاطمه حاجیلو صفازاده ، نویسنده نمایشنامه خیابانی «ستاره‌ی ستارگان» :

شهیدان در آسمان به ما راه می‌نمایانند

نازنین فاطمه حاجیلو صفازاده، نویسنده نمایشنامه خیابانی «ستاره‌ی ستارگان» در نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد شرکت کرده است.

به گزارش تئاتر قم ، نازنین فاطمه حاجیلو صفازاده متولد ۲۱ دی 1384 نمایشنامه خوانی را با خواندن آثار شکسپیر آغاز کرد و از آنجایی که از کودکی با نوشتن مانوس بود، اولین تجربه اش در نمایشنامه نویسی را در ۱۴ سالگی رقم زد .او با نمایشنامه خیابانی «ستاره ی ستارگان» در نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد شرکت کرده است.

نازنین فاطمه حاجیلو صفازاده در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر در قم درمورد چگونگی فعالیتش در عرصه نمیشنامه نویسی گفت : پس از مطالعه‌ی آثاری از نویسندگان بزرگ ، شروع به نوشتن کردم. چند نمایشنامه ی دیگر در دست گرفتم و با بازخورد حیرت و شگفتی خوانندگانم که دوستان نزدیکم بودند، رو به رو شدم. البته فقط همان معدود افراد آن هارا دیدند.اما این بار، مشعل شهامت در دست گرفتم و شروع به نوشتن کاری با حضور ناب شهیدان، برای اجرای عمومی کردم.

این هنرمند جوان درباره ی نمایشنامه اش گفت : نمایشنامه ی من، 《ستاره ی ستارگان》، از دید ستاره ایست که در گستره‌ی آسمان میان دشمنانش ، ابرهای تیره گم شده،

که با راهنمایی ستاره ی زمینی ، شهید زین الدین، راه می یابد و کمی با ایشان آشنا میشود، اما آسمان که همیشه بی ابر نخواهد ماند، و ساکنان آسمان باز در خطر آنها، و ندانستن ستارگان روشن کننده ای مثل شهید...اما سرانجام این نادانی چه خواهد شد؟

وی در مورد شخصیت اصلی نمایشنامه اش افزود: دریافتن اینکه شهید زین الدین در جبهه ها و به هنگام شناسایی، مسیر و مانع را مشخص می کرد و اینگونه موفقیت را برای لشکر فراهم می آورد ، باعث شد تا من نیز بخواهم به دیگران راهی بشناسانم که به رستگاری می رسد ، شناساندن راه و شیوه ی شهیدانی مثل شهید زین الدین.

نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی خیابانی ستاره ی ستارگان در خصوص انتخاب کتاب تنها زیر باران به عنوان منبع اقتباس خود گفت: عنوان کتاب《تنها، زیر باران》چشم‌ گیر بود واهمیت انتخاب عنوان مناسب را برایم روشن تر کرد.موضوع نمایشنامه و استفاده ی نمادین از اشکال آسمانی، همه در شبی که به آسمان خیره بودم در نظرم تابیدند.اگر ما ستارگانیم و آسمانِ ما زمین، این شهیدانند که در آسمان به ما راه می‌نمایانند.اما حیف که ما بیشتر اوقات از پشت ابرها و میانِ مه به آنها می‌نگریم، یک آسمان دور از آن‌ها.

وی به عنوان یک دانش آموز و دختر ۱۶ ساله ی قمی در خصوص برگزاری جشنواره شاهد در قم گفت:  این جشنواره که خیابانی و برای عموم آزاداست، فرصتی عالیست برای هنرمند و بیننده تا حضوری فعال داشته باشند.اما این درون‌مایه ی اثر ها، میزان جذابیت و کیفیت اجراهاست که جذب مخاطب می کند، یعنی میزان تاثیر و رشد را کیفیت آثار مشخص خواهند کرد.

نازنین فاطمه حاجیلو صفازاده در ادامه گفت: پرداختن به زندگی شهیدان ارزشمندست، مخصوصا اگر به جنبه های جدید و درونی و ارزشی آن بپردازیم که دور از چشم مانده و فقط به شناساندن نام عملیاتی که شهید عزیزمان درآن شهید شده اکتفا نکنیم.و اینگونه، این مسائل هنوز دارای جذابیت و تازگی خواهند بود.

وی در پایان افزود: ثبت نام و ارسال غیرحضوری آثارو مهلت زمانی مناسب، نقطه عطفی بود، در این جشنواره.

 

نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد ( ویژه شهدای استان قم ) توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال 1401 برگزار می شود.




نظرات کاربران