در حال بارگذاری ...
پگاه پورکاشفی نویسنده نمایشنامه خیابانی «محمد جواد»:

شهدا را دست‌نیافتنی نکنیم

پگاه پور کاشفی در بهمن سال ۱۳۷۲در کرمانشاه به دنیا آمده است. وی به صورت مشترک با آرش منصوری نمایشنامه «محمد جواد» را برای شرکت در نخستین جشنواره استانی نمایشنامه‌نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد به رشته تحریر در آورده است.

به گزارش تئاتر قم، پگاه پور کاشفی یکی از نویسندگان نمایشنامه خیابانی «محمد جواد» چندین سال است در عرصه تئاتر فعالیت دار و در جشنواره‌های مختلفی شرکت و جایزه‌هایی را کسب کرده است،  در صداوسیمای مرکز استان کرمانشاه فعالیت دارد و تله‌تئاتر، برنامه کودک عروسک‌گردانی و صداپیشگی و بازی در سریال مزرا را در رزومه خود دارد. علاوه بر آن در چند فیلم کوتاه مانند مستند خون صلح بازی کرده است وی با خیابانی «محمد جواد» در جشنواره شاهد حضور دارد.

پور کاشفی درباره‌ی نمایشنامه‌اش که در جشنواره شاهد حضور دارد گفت: نام نمایشنامه‌ای که برای جشنواره شاهد قم ارسال کردم (محمدجواد) است. روایت داستان زندگی شهید والامقام محمدجواد دل آذر که بنده و جناب آقای آرش منصوری این متن را به‌صورت مشترک نوشتیم. شهید محمدجواد دل آذر در شهر مقدس قم در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدند. ایشان بعد از ورود به مدرسه و دریافت مدرک تحصیلی وارد ارتش باغشاه شدند. بعد از خارج شدن از ارتش شاه ایشان از اعضای اصلی تظاهرکنندگان شدند.

وی در مورد منبع اقتباس نمایشنامه‌اش افزود: منبع اقتباسی من کتاب شیردار خوین است. دلیل بنده برای نوشتن نمایشنامه و اقتباس از این کتاب رفتار، منش، سخت‌کوشی، خانواده مذهبی، روحیه‌ی انقلابی، تعهد و مسئولیت‌پذیری شهید دل آذر بود.

نویسنده‌ی نمایشنامه خیابانی محمدجواد درباره‌ی اهمیت توجه به تئاتر خیابانی و گرامی داشت یاد و خاطره‌ی شهدا گفت: اهالی تئاتر همواره خود را مرهون مردم می‌دانند اما برخی آمارها در هر استان  نشان می‌دهد درصدی از مردم حتی یک‌بار هم تئاتر ندیده‌اند. مسئولین انجمن هنرهای نمایشی استان و اهالی تئاتر باید بتوانند میزان تماس خود در هر اجرایی  با تماشاگر و مردم نزدیک‌تر و بررسی کنند و قطعاً اگر اجرا و جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود کیفیت داشته باشد و مفاهیم برجسته‌تر از سال قبل باشد مخاطب تئاتر هراستان زیاد می‌شود؛ و افراد متعددی در هر رده‌ی سنی هم استحقاق حضور در یادگیری تئاتر را می‌توانند داشته باشند. کمک به نو شدن هر جشنواره در هر زمینه‌ای و همچنین یادگیری فراگیر تئاتر سطح تئاتر استان را چندین پله و مرحله تغییر می‌دهد. در تمامی جوامع بشری ارزش‌هایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه است. ایران و هر استان مفتخر به داشتن ارزش‌های والا و اصیل مانند فرهنگ ایثار و شهادت است که همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. شهید دل آذر یکی از شهدای شاخص قم است. یکی از ویژگی‌های انتخاب شهدای هر استان شناساندن آن‌ها به مردم است و رشادت‌ها و ایثار آن‌هاست که به خاطر ایثار و تلاششان پرچم اسلام را در جهان به اهتزاز درآوردند. به همین دلیل برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها، شیوه‌ی بسیار درست و پسندیده‌ای است.

پور کاشفی درباره کیفیت برگزاری جشنواره افزود: به دلیل اینکه در شهر دیگری هستم در خصوص روند جشنواره اطلاعی ندارم؛ اما هنرمندان استان قم درزمینهٔ برگزاری جشنواره بسیار دقیق و منظم هستند  و در هر زمینه‌ای مدیریت دارند.

وی در پایان در مورد شخصیت اصلی نمایشنامه‌اش گفت: من شهید محمدجواد دل آذر را نمی‌شناختم. بعد از خواندن کتاب شیردارخوین مدتی با او زندگی کردم و بیشتر او را شناختم. به گفته نویسنده کتاب شیردارخوین، شهدا را دست نیافتنی نکنیم. شناختن شهید دل آذر به بنده نماز اول وقت، تعهد. اخلاق. مسئولیت‌پذیری. احترام به خانواده را بیشتر یاد داد. باشد که هر انسانی یک دوست شهید داشته باشد.

 

نخستین جشنواره استانی نمایشنامه‌نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد (ویژه شهدای استان قم) توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال 1401 برگزار می‌شود.​

 




نظرات کاربران