در حال بارگذاری ...
احمد رهنمون نویسنده نمایشنامه خیابانی

استفاده از زندگی شهدا در تئاتر لذت بخش است

احمد رهنمون دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی قم دو نمایش‌نامه خوانی "ریحانه" و "چهار دقیقه" را کارگردانی کرده است. وی با نمایشنامه خیابانی «شیر دارخوین» در نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد حضور دارد.

به گزارش تئاتر قم ، احمد رهنمون علاوه بر کارگردانی نمایشنامه خوانی،  در تئاتر صحنه‌ای‌ استان قم هم حضورداشته‌است و با نوشتن نمایشنامه خیابانی «شیر دارخوین» در نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد شرکت کرده‌است.

رهنمون در مورد منبع اقتباس نمایشنامه اش گفت:  منبع اقتباس بنده کتاب شیر دارخُوین به قلم سرکار خانم فاطمه دولتی است. به نظر بنده این سوژه بسیار خوب است و قابلیت نمایش خیابانی را دارد و همچنین هنگام مطالعه زندگی‌نامه شهید نحوه زندگی و برخورد و همچنین شجاعتش در میدان جنگ بنده را جذب کرد.

وی در ادامه افزود:  این جشنواره با توجه به میزان حمایت خودش باعث شده است که هنرمندان استان قم دست به قلم شوند و با شوق در این جشنواره شرکت کنند. به نظر بنده این جشنواره به علت انتخاب موضوع و شیوه اجرایی (خیابانی) برای تئاتر استان قم مفید خواهد بود و باعث پیشرفت بسیار خواهد شد.

نویسنده ی نمایشنامه ی خیابانی شیر دارخوین همچنین گفت: استفاده از زندگی شهدا در تئاتر یک امر لذت بخش است و همچنین برای مخاطبین حس خوبی دارد زیرا با مشاهده شجاعت و از خود گذشتگی جوانان در هنگام دفاع از این مرز و بوم لذت خواهند برد. از دیگر مواردی که حائز اهمیت است معرفی شهدای کمتر شناخته شده است؛ بنده از این شیوه لذت بردم و امیدوارم این جشنواره هر ساله برگزار شود.

وی در خصوص نحوه ی برگزاری جشنواره شاهد گفت: این جشنواره با مدیریت خوب و برنامه‌ریزی‌های دقیق و زمان‌بندی در ارسال آثار عملکرد خوبی را داشته است.

احمد رهنمون در پایان گفت: بنده از هنگام شروع تحقیق درباره زندگی شهید جواد دل آذر بسیار لذت بردم و باعث شد بخشی از زندگی ایثارگرانه ی این شهید بزرگوار را بررسی کنم. اما این مسیر خالی از مشکلات نبود، برای مثال در هنگام پایان تحقیقات متوجه عناصر نمایشی بسیار زیادی شدم که انتخاب قسمت‌هایی برای نگارش بسیار سخت بود. از دیگر مشکلاتی که برای بنده ایجاد شد، دانش اندک بنده درباره نگارش نمایش‌نامه خیابانی بود؛ البته با کمک استاد مهدی حبیبی تبارعزیز مشکلات بنده بر طرف شد و نمایش‌نامه را برای جشنواره ارسال کردم.

نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خیابانی شاهد (ویژه شهدای استان قم) توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در حاشیه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم در سال 1401 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران