در حال بارگذاری ...

جشنواره؛ جایگاهی برای تبادل تجربه و ارتباط و تعامل بین هنرمندان

حسین فدایی‌حسین: جشنواره‌ها قرار است محل عرضه‌ آثاری باشند که در بازه‌ زمانی مشخصی تولید و اجرا شده‌اند و در طول برگزاری جشنواره به اجرا درمی‌آیند تا هم برآیندی از آثار تولید و اجرا شده را پیش چشم مخاطبان به تماشا بگذارند و هم عرصه‌ای باشند برای تبادل تجربه و ارتباط و تعامل بین هنرمندان.

«بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی قم» نیز با این هدف، در روزهای ۷ تا ۱۰ آذرماه سال جاری برگزار شد و در مراسم اختتامیه از آثار و هنرمندان برگزیده تقدیر به عمل آمد. هشت اثری که در طول روزهای جشنواره اجرا شدند از تنوع در جنبه‌های مختلف برخوردار بودند.

به‌طور مثال، هنرمندان شرکت‌کننده، خانم‌ها و آقایانی از نسل‌های مختلف فعالان تئاتر را تشکیل می‌دادند؛ از نوجوانان و هنرجویان نوچهره گرفته تا پیشکسوتان استخوان خردکرده، هرچند جوانان صاحب‌تجربه دراین‌بین، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده بودند.

نمایشنامه‌های شرکت‌کننده در جشنواره به‌جز یک عنوان، همه توسط نویسندگان بومی نوشته‌ شده بودند که این جای تقدیر و مباهات دارد. این نمایشنامه‌ها نیز از لحاظ محتوا و مضمون و همین‌طور فضا و زمان رویداد دارای تنوع بودند. از موضوع جنگ و تبعات آن گرفته تا اقتباس از آثار کلاسیک ادبیات نمایشی و از مضامین اجتماعی تا موضوعات فلسفی و یا تاریخی. از لحاظ زمان رویداد نمایشنامه‌ها، برخی آثار به مقطع زمانی خاصی اشاره داشتند و برخی فرازمانی بودند. مکان رویدادها نیز برخی رئالیستی و زمینی و برخی فرازمینی بودند.

تنوع در زبان ارتباطی (دیالوگ) بین شخصیت‌ها نیز جالب به نظر می‌رسید؛ از زبان روزمره و امروزی گرفته تا زبان رسمی و پیراسته و حتی زبان بدن و نمایش صامت. ساختار متن و شیوه‌ اجرا نیز چشم‌گیر بود. در آثار شرکت‌کننده هم شاهد نمایش‌های رئالیستی بودیم، هم فانتزی، هم سوررئال و هم رئالیسم جادویی و... تنوع در طراحی صحنه‌ها، لباس‌ها و وسایل صحنه نیز جای تأمل داشت. صحنه‌هایی که در نهایت واقع‌گرایی طراحی‌ شده بود و صحنه‌هایی که ناکجاآباد را به ذهن می‌آورد و صحنه‌هایی که دنیایی دیگر را به تصویر می‌کشید. از سوی دیگر در طراحی و ساخت صحنه‌ها گاه شاهد صحنه‌های عظیم و باشکوه بودیم و گاه صحنه‌های مینی‌مال و استیلیزه. در طراحی لباس‌ها هرچند بیشتر به انتخاب لباس بسنده شده بود اما نمایش‌هایی هم بود که لباس‌های آن به‌طور کامل طراحی و دوخته‌شده بودند.

موسیقی انتخابی و ساخته‌شده و همین‌طور موسیقی‌های ضبط‌شده و زنده نیز از تنوع در تهیه و پخش موسیقی نمایش‌ها حکایت داشت؛ و همین تنوع در گریم‌های پرکار و جزئی‌نگر یا ساده و مختصر خودنمایی می‌کرد.

این‌همه تنوع اگرچه بدون برنامه‌ریزی قبلی اتفاق افتاده بود اما از گرایش‌های مختلف و سلیقه‌های گوناگون هنرمندان به کار نمایشی حکایت می‌کرد.




مطالب مرتبط

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی انتقادی و ...

|

گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود
گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود

مرتضی مرتضوی‌راد که برای نخستین بار با نمایش «فنجان در طوفان چای» در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است می‌گوید در سال آینده رقابت در جشنواره منطقه‌ای دشوارتر خواهد بود.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ 4 شیراز مطرح کرد

مرتضی مرتضوی‌راد: تبلیغات شهری برای تئاتر، گره‌گشاست
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ 4 شیراز مطرح کرد

مرتضی مرتضوی‌راد: تبلیغات شهری برای تئاتر، گره‌گشاست

مرتضی مرتضوی‌راد کارگردان تئاتر با بیان اینکه تئاتر اگر مخاطب و تماشاگر داشته باشد نیازی به حمایت مالی ندارد و می‌تواند روی پای خودش بایستد، می‌گوید با اختصاص دادن چند تابلوی تبلیغات شهری و بیلبورد به تئاتر و اجرای نمایش‌ها در شهرها بسیاری از مشکلات در عرصه تئاتر حل ...

|

ابوالفضل بلغندر، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه 4 (فارس) مطرح کرد:

رُخ‌نمایی هنرمندان استانی در عرصه هنرهای نمایشی کشور
ابوالفضل بلغندر، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه 4 (فارس) مطرح کرد:

رُخ‌نمایی هنرمندان استانی در عرصه هنرهای نمایشی کشور

ابوالفضل بلغندر، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر- منطقه 4 (فارس)، با تاکید بر رُخ‌نمایی هنرمندان استانی در عرصه هنرهای نمایشی کشور، خواستار آن شد تا بودجه‌ای درخور برای جشنواره مناطق فجر در نظر گرفته شود تا آن‌ها بتوانند به کیفیت آثار خود بیفزایند.

|

یادداشت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به مناسبت روز جهانی تئاتر

هنرهای نمایشی، ریشه در ذات حقیقت‌جوی انسان دارد
یادداشت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به مناسبت روز جهانی تئاتر

هنرهای نمایشی، ریشه در ذات حقیقت‌جوی انسان دارد

امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در پیامی، روز جهانی تئاتر را تبریک گفت و هنرهای نمایشی را از الزامات حیاتی زیستن دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

مهدی صباغ‌زاده: باید به رادیو و رادیوتئاتر توجه بیشتری شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

مهدی صباغ‌زاده: باید به رادیو و رادیوتئاتر توجه بیشتری شود

مهدی صباغ‌زاده کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر می‌گوید همان‌طور که مسئولان به تلویزیون توجه ویژه‌ای دارند، باید به رادیو و رادیوتئاتر که به‌تعبیری همیشه مظلوم بوده‌اند هم توجه شود تا این حرفه جان بیشتری بگیرد.

|

هنرمندانِ جوانِ تئاتر قم، به بلوغ فکری رسیده‌اند

هنرمندانِ جوانِ تئاتر قم، به بلوغ فکری رسیده‌اند

فرهاد بشارتی: بیست‌وسومین جشنواره‌ تئاتر استانی قم هم به پایان رسید؛ حدود شش سال پیش که برای داوری به استان قم آمده بودم، در زمان خودش با کارها و استعدادهای خوبی برخورد داشتم و انگار آن استعدادها الآن و در ...

|

با پایانِ بیست‌وسومین دوره جشنواره

برندگان و برگزیدگان جشنواره استان قم معرفی شدند
با پایانِ بیست‌وسومین دوره جشنواره

برندگان و برگزیدگان جشنواره استان قم معرفی شدند

در آیین پایانی بیست‌وسومین جشنواره استان تئاتر قم، دو نمایش «فنجان در طوفان چای» به کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد و «آوازهای غمگنانه‌ یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان» به کارگردانی ابوالفضل بلغندر، به جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر معرفی شدند.

|

نظرات کاربران