در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مرتضی مرتضوی‌راد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»

رقابت در جشنواره منطقه‌ای، سال آینده دشوارتر خواهد بود

مرتضی مرتضوی‌راد که برای نخستین بار با نمایش «فنجان در طوفان چای» در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است می‌گوید در سال آینده رقابت در جشنواره منطقه‌ای دشوارتر خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «فنجان در طوفان چای» به کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد، امروز (دو‌شنبه دهم بهمن) در دو نوبت 16 و 19 در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت.

مرتضوی‌راد که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و از سال 86 به صورت حرفه‌ای در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند، برای نخستین بار است که در جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است.

این نویسنده و کارگردان اهل قم، داستان و موضوع نمایش «فنجان در طوفان چای» را در رابطه با ماجرای کودتای 28 مرداد و آگاهی مردم در شکل‌گیری وقایع تاریخی معرفی می‌کند.

او با اشاره به این‌که تئاتر، آینه تمام‌نمای یک جامعه است، توضیح می‌دهد: «تئاتر یک کشور، نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ آن کشور است. از طریق این هنر می‌توانیم به درون آن جامعه و نحوه نگاهش به جهان و موقعیت آن کشور مواجه شویم.»

کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای»، با اشاره به توانمند بودن هنرمندان شهرستان‌ها، می‌گوید: «در شهرستان‌ها تا حدودی زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایش وجود دارد اما اگر تبلیغات برای این هنر به صورت جدی‌تری پیگیری شود و تعدادی بیلبورد و امکانات تبلیغاتی به تئاتر اختصاص داده شود، تئاتر شهرستان‌ها نیز قدرتمندتر عمل خواهد کرد.»

مرتضوی‌راد در این راستا ادامه می‌دهد: «در تهران، حمایت‌ از تئاتر، بیشتر از شهرستان‌هاست، اما با این‌حال، حضور هنرمندان غیر تهرانی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایانگر توانمند بودن آن‌هاست.»

او جشنواره تئاتر فجر را مهم‌ترین رویداد نمایشی کشور می‌نامد و می‌افزاید: «حضور در جشنواره فجر، یکی از افتخارات هنرمندان و کارگردانان و نقطه رشد و بالندگی تئاتر ایران است و تمامی زحمات اهالی هنرهای نمایشی کشور، در این جشنواره به تماشا گذاشته می‌شود.»

این هنرمند با اشاره به کیفیت اجراهای استانی راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر، می‌گوید: «برخی از آثار جشنواره منطقه‌ای راه یافته به فجر، بسیار خلاقانه و هوشمندانه بود و این امر نشان‌دهنده این است که در سال آینده، رقابت در جشنواره منطقه‌ای دشواتر خواهد بود.»

کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای» با ابراز خوشحالی از برپایی دوباره جشنواره منطقه‌ای، تاکید می‌کند: «حذف شدن جشنواره منطقه‌ای درست نبود و برپایی مجدد آن باعث می‌شود هنرمندان تبادل فرهنگی داشته باشند. جشنواره منطقه‌ای، عادلانه‌ترین شکل برای حضور در جشنواره فجر است، هرچند این جشنواره‌ها، نیازمند حمایت مالی جدی‌تر هستند.»

مرتضی ایجادی، محمدصادق مقدسیان، حانیه کیانی، محمدامین امامی، صبا مرغی و محمدرضا پیغمبری، بازیگران نمایش «فنجان در طوفان چای» هستند.

مرتضی مرتضوی‌راد (نویسنده و کارگردان)، آرمیتا زمانی، علی مثقالی و عرفان شکوهی (موسیقی)، عماد فرجی (مدیر تولید)، احمد موسوی (مدیر صحنه) و هادی معزی (طراح گرافیک)، عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند.

چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر، تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در حال برگزاری است.




نظرات کاربران