در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «در سایه سار سوگ سکوت»

پشتکار و همدلی همکارانم فراموش نشدنی است

هم‌زمان با دهه سوم ماه صفر، حوزه هنری قم، نمایش «در سایه سار سوگ سکوت» را به کارگردانی مریم حیدری در پلاتو ماه به صحنه برد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قم، هم‌زمان با دهه سوم ماه صفر، حوزه هنری این استان، نمایش «در سایه سار سوگ سکوت» را در پلاتو ماه قم صحنه برد. آنچه این این نمایش را متفاوت کرد، این بود که تمامی عوامل این نمایش از کارگردان تا بازیگران و عوامل صحنه از اعضای باشگاه تئاتر تجربه بودند. باشگاه تئاتر تجربه، گونه‌ای متفاوت از تربیت نسل جوان است که در حوزه هنری قم به اجرا درآمده.

درباره تازه‌ترین نمایش و خروجی این باشگاه، با مریم حیدری، کارگردان نمایش «در سایه سار سوگ سکوت» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

داستان نمایش شما درباره چیست؟

روایتی است از ورود کاروان اسرا به بارگاه یزید و خطبه‌خوانی حضرت زینب (س).

این نمایش تا کی و در کجا روی صحنه بود؟

از ۱۸ تا ۲۲ شهریور هر روز راس ساعت ۱۸ در پلاتو ماه خانه نمایش به روی صحنه رفت.

آیا اجرا در سالن پلاتویی رو پسندیدید؟

بله شرایط اجرا را داشت ولی کار می‌تواند در سالن بزرگ‌تر و با تماشاچی بیشتر هم روی صحنه برود.

دکور شما با مضمون نمایش هم‌خوانی دارد، این دکور چطور شکل گرفت؟

این دکور از طرح اولیه‌ کارگردانی شکل گرفت. چون ما داستانی از یک خطابه را روایت می‌کردیم. کتاب‌ها و برگه‌های آویزان در اطراف صحنه ما را در رساندن هرچه بیشتر مفهوم روایت‌گری یک اتفاق تاریخی کمک می‌کند.

ظاهرا شما این کار را پیش از این هم روی صحنه برده بودید، ‌چه شد که به فکر اجرای دوباره‌ آن افتادید؟

بله ما ابتدا این کار را به شکل کلاسی و در اختتامیه پایان دوره تئاتر حوزه هنری قم اجرا کردیم ولی خیلی علاقه داشتیم این نمایش به صورت حرفه‌ای‌تر و در قالب عمومی اجرا شود. این شد که تصمیم به تمرین و اجرای دوباره‌ی آن گرفتیم.

آماده‌سازی دوباره اثر چقدر زمان برد؟

حدود یک ماه و نیم برای اجرای دوباره این نمایش تمرین داشتیم.

سختی‌های کار  شما در این نمایش چه بود؟

سختی‌های تئاتر و هنر از کسی پوشیده نیست. مسائل مالی مهم‌ترین دغدغه هنرمندان بوده و هست و کار ما هم از این قضیه مستثنی نبود.

از این کار چه چیز برای شما به یادگار خواهد ماند؟

پشتکار و همدلی بچه‌ها قطعا هیچ وقت فراموش نخواهد شد.

ظاهر تمام اعضای نمایش شما از اعضای باشگاه تئاتر تجربه بودند، کمی درباره این باشگاه و قائده‌ی شکل گرفتن یک کار در آن برایمان بگوئید.

بله همه ما از اعضای باشگاه تئاتر تجربه بودیم. این باشگاه در کارگروه‌های مختلف فعالیت می‌کند. بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، لباس، نور، موسیقی و ... . تمام عوامل یک نمایش در این باشگاه به هم کمک می‌کنند تا یک اثر به روی صحنه برود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

نظرات کاربران