در حال بارگذاری ...

کارگاه‌ «ایده‌پردازی و کارگردانی تئاتر خیابانی» در قم برگزار شد

کارگاه «ایده‌پردازی و کارگردانی تئاتر خیابانی»، با حضور و تدریس شهرام نوشیر، به مدت پنج روز در تالار فرهنگ و هنر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قم، نخستین دوره از کارگاه‌های تخصصی «پلاتو» به همت دبیرخانه بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان، از 3 تا 7 مهر در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد.

در نخستین گام از این برنامه، کارگاه‌ «ایده‌پردازی و کارگردانی تئاتر خیابانی» با تدریس شهرام نوشیر، مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی و مدیر بخش نمایش‌های خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که با حضور جمعی از هنرمندان و هنرجویان تئاتر همراه بود، نوشیر در قالب ۵۴ ساعت آموزشی، به تدریس ۱۴ سرفصل نظری، عملی و پژوهشی پرداخت.

نوشیر که کارگردانی، نویسندگی و طراحی بیش از ۷۰ اثر نمایشی و پرفورمنس را در کارنامه خود دارد، در این کارگاه آموزشی، بر ضرورت بررسی جایگاه مخاطب در خلق اثر هنری تأکید کرد و توجه به بومی‌سازی جریان آموزشی و حمایت از نسل نو را در روند ایده‌پردازی و اجرا مهم دانست.

تشریح ایده‌پردازی کاربردی، چگونگی استخراج ایده اولیه از دوره‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی اجرا، نقش دین و مذهب در شکل‌گیری ایده هنری، نگاه خلاق و پیشرو در انتخاب رویکرد اجرایی و تأثیر توریسم مذهبی بر خلق اثر هنری با رویکرد جامعه‌شناختی از جمله سرفصل‌های آموزشی این کارگاه هنری بود.

همچنین از دیگر سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به تأثیر آیین در بازنمایی هنری محیط اجرا و ایده‌پردازی با موضوع دفاع مقدس، تمرین کار گروهی و برجسته‌سازی خلاقیت فردی و مدل‌سازی اجرا متناسب با ضرورت‌های فرهنگی هنری اشاره کرد.

کارگاه‌ «ایده‌پردازی و کارگردانی تئاتر خیابانی» به مدت پنج روز در تالار فرهنگ و هنر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌‌و‌گو با داور جشنواره تئاتر استانی قم

شهرام نوشیر: چشم‌انداز تئاتر خیابانی با حضور جوانان روشن است

مدیر کانون تخصصی نمایش‌های خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است، جوان‌ها و نوع فعالیت‌های آنان کاملاً رضایت‌بخش است که می‌توانند چشم‌انداز روشنی برای تئاتر قم رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

نظرات کاربران