در حال بارگذاری ...

گزارش اجرای نمایش‌های حاضر در بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با حضور ۹ نمایش صحنه‌ای و ۸ نمایش به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قم، اجرای نمایش‌های بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با حضور مسئولان و استقبال پرشور تماشاگران در تالار شهید آوینی، پلاتو ماه و تالار فرهنگ و هنر آغاز شد.

در اولین شب جشنواره، سه نمایش صحنه‌ای «مرضیه»، «ماه گرفتگی» و «مجلس پنبه‌زنی» با قضاوت آقایان فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی مرند و علی عابدی و دو نمایش خیابانی «لالایی دریا برای ماهی‌ها» و «بازسازی» با داوری شهرام نوشیر، اصغر نوبخت و عبدالله بیگی اجرا شدند.

*مرضیه

«مرضیه» به کارگردانی احسان عبدی، نخستین نمایشی بود که چراغ جشنواره را در تالار شهید آوینی روشن کرد و در حضور امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم روی صحنه رفت.

این نمایش به قلم علی حاتمی‌نژاد روایتگر خانواده‌ای است که به خاطر مادرشان دست به کارهای خطرناکی می‌زنند، خطر‌هایی که تبدیل به طمعی لذت‌بخش برای فرزندان خانواده می‌شود.

احسان عبدی، حسن زارعی، سعید شجاع، مهرا صحرانورد، محبوبه باریکلو و حسین بهلولی در نمایش «مرضیه» نقش‌آفرینی کردند.

 

*لالایی دریا برای ماهی‌ها

«لالایی دریا برای ماهی‌ها» به نویسندگی و کارگردانی حدیث صابری به عنوان اولین نمایش خیابانی این دوره از جشنواره در محوطه تالار مرکزی شهر در حضور هیئت داوران و تماشاگران اجرا شد. 

مهدی برقعی، بهنوش احمدی، علی جعفری، امیرحسین شعبانیان، علی نادری، محمدسعید جردکانی، محمد مهیار کاشی، حسن یوسفی، احسان صادقی و حسام احمدی از بازیگران جوان این اثر نمایش بودند.

 

*ماه گرفتگی

دومین نمایش صحنه‌ای که در نخستین شب جشنواره استانی تئاتر قم در پلاتوی ماه فرهنگسرای جوان به روی صحنه رفت، «ماه ‌گرفتگی» با موضوع دفاع مقدس به کارگردانی احمد اسدیان بود.

این اثر نمایشی به نویسندگی علی میرزا عمادی، روایتگر زندگی «مصطفی» پسر خانواده معظمی است که در تهران زندگی می‌کند و خدمت سربازی‌اش با دوران دفاع مقدس همزمان شده و در همین رفت‌وآمدها به خط مقدم جبهه، پدر و مادر و خواهر مصطفی تصمیم می‌گیرند دختر همسایه را برای مصطفی خواستگاری کنند اما مصطفی بعد از مدتی جانباز به خانه برمی‌گردد و اتفاقات دیگری رقم می‌خورد.

حسین نیک روش ماسوله، گیتی حبیبیان، رسول پاشایی، آیناز صدیقیان و آنا آناهید از بازیگران این اثر نمایشی بودند.

 

*مجلس پنبه‌زنی

نمایش دیگری که در حضور جمع کثیری از هنرمندان و تماشاگران تئاتر به روی صحنه رفت، «مجلس پنبه‌زنی» به کارگردانی سید محمد حسینی بود که شور و هیجان خاصی را نیز در سالن ایجاد کرد.

«مجلس پنبه‌زنی» شب باشکوهی را از نظر تعداد تماشاگر تئاتر تجربه کرد و علاوه بر ظرفیت سالن اصلی تالار فرهنگ و هنر، ظرفیت طبقه دوم این سالن نیز تکمیل شد.

در این نمایش که به قلم مرتضی مرتضوی‌راد به نگارش درآمده بود، قصه خیالی یک پنبه زن فقیر و همسرش را روایت می‌کرد که بر اثر حادثه‌ای در میان مردم مشهور می‌شود اما با گذر زمان همان جماعت دشمن او می‌شوند.

سید محمد حسینی، مرتضی ایجادی، فاطمه رمضانی، محمد امین امامی، مهدی شیر آهنگری، علی اکبری تابانی، عماد فرجی و یزدان نادری در این اثر نمایشی نقش‌آفرینی کردند.

 

*بازسازی

نمایش خیابانی «بازسازی» به نویسندگی سید محمد مساوات و کارگردانی سجاد بختیاری‌زاده آخرین نمایشی بود که در اولین شب برگزاری جشنواره در راهروی تالار مرکزی شهر اجرا شد.   

سید محمدرضا پیغمبری، مهدی کاشی، محمد جواد سعادتمند، سجاد بختیاری‌زاده، امین علوی‌نیا، حسن یوسفی، محمدحسین حسین‌خانی، احمد مرادی و خداکرم جلالی بازیگران این اثر نمایشی بودند.

 

دومین شب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در سالن‌های نمایش شهید آوینی، تالار فرهنگ و هنر و پلاتو ماه دنبال شد.

*آقای مجنون خانم لیلی

چراغ جشنواره در دومین شب جشنواره با اجرای «آقای مجنون خانم لیلی» روشن شد. نمایشی که در تالار شهید آوینی با استقبال پرشور تماشاگران همراه بود و سالن نمایش در زمان اجرا ظرفیت خالی نداشت.

نمایشی که ۲۱ سال قبل محمدرضا کوهستانی نوشت و اولین بار در تالار غدیر قم اجرا شد و حالا بعد از سال‌ها اجرا در شهرهای مختلف، یک بار دیگر با گروه دیگری از جوانان هنرمند و هنرجوی قمی به کارگردانی مهدی کاشی روی صحنه رفت.

در این نمایش که نگاهی طنز به افسانه لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی داشت و به مشکلات روز ازدواج جوانان می‌پرداخت، سید محمدرضا پیغمبری، هومن پیری، مصطفی مقیمی، ابراهیم وفایی، سجاد بختیاری‌زاده، حانیه کیانی، آیدا سلیمانی و ریحانه وفاجو نقش‌آفرینی کردند.

 

*بانو خیری

«بانو خیری» به کارگردانی پریسا طراوتی اولین نمایش خیابانی دومین شب جشنواره بود که در محوطه تالار مرکزی شهر پذیرای تماشاگران شد.

تئاتری که با درون‌مایه ضداستعماری و قیام و جان‌فشانی «رئیسعلی دلواری» و دلیران تنگستان علیه دولت بریتانیا پس از اشغال بوشهر در میانه جنگ جهانی اول ساخته شده و شهادت این قهرمان ملی را به نمایش می‌کشید.

مهدی آقاخانی، مائده قنبری، محمد عموئی، فاطمه الیاسیان، مبینا سلمانی، محمدرضا حمودی و محمد سجاد دیلم بازیگران نمایش «بانو خیری» بودند.

 

*سمفونی نحس

نمایش دیگری که با موضوع آسیب‌های اجتماعی در پلاتو ماه فرهنگسرای جوان روی صحنه رفت، «سمفونی نحس» به نویسندگی ابوالفضل بلغندر و کارگردانی علی احمدی بود.

این نمایش روایتی از انتقام علیرضا به همراه دو دوستش مرتضی و بیژن است که برای انتقام از کسی که باعث و بانی مرگ خواهرش شده است اسلحه‌ای تهیه می‌کنند و وقایعی را رقم می‌زنند.

محمد امین امامی، مهدی منصوری و یلدا حریری سه بازیگر این نمایش اجتماعی بودند.

 

*آرش کمانگیر

در ادامه اجرای نمایش‌های شب دوم جشنواره، «آرش کمانگیر» با بازی و کارگردانی سیده لیلا موسوی در سالن انتظار تالار فرهنگ و هنر اجرا شد.

موسوی که از هنرمندان باسابقه و شناخته شده تئاتر قم است و در این سال‌ها در حوزه شاهنامه‌خوانی و نقالی و پرده‌خوانی هم فعالیت دارد، روایتی حماسی در دفاع از وطن اجرا کرد.

 

*ترنا

اما نمایش دیگری که علاقه‌مندان به هنر تئاتر در سالن اصلی تالار فرهنگ و هنر به تماشای آن نشستند، «ترنا» نوشته محمدرضا شاه‌مردی و کارگردانی محمد امینی بود.

در این نمایش که با استقبال پرشور تماشاگران همراه شد و سالن مملؤ از جمعیت بود، محمد کربلایی ابراهیمی، مهدی خجستگی، محمد کدخدازاده، محمد جواد سعادتمند، نگین رسولی، مهدی مظفری، عباس لجم اورک، محمد هاشمی، امیر مهدی جعفری و مهدی استادی نقش‌آفرینی کردند.

«ترنا» روایتگر دختر هنرمندی است که توسط لو‌تی‌های محله گذر حسین حاجی از دست مزاحمین رهایی پیدا می‌کند. «توحید»، یکی از لوتی‌ها دلداده این دختر شده و مورد غضب دوستانش قرار می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش در نمایشی ایفای نقش کند که وقایع دیگری رقم می‌خورد.

 

*نمایش «۱۹۶.۸۳۷»

دومین شب جشنواره استانی تئاتر قم با اجرای نمایش خیابانی «۱۹۶.۸۳۷» با موضوع دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی کیان آذرپناه به پایان رسید.

 

*شکارچی

سومین شب جشنواره استانی تئاتر قم با اجرای نمایش «شکارچی» در تالار شهید آوینی آغاز شد.

در این نمایش دفاع‌مقدسی که به نویسندگی و کارگردانی فردین اسلامی در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد، محمدحسین عبدالهادی، وحید جوکار، محمدرضا بخشی و مهدی صیدآبادی به عنوان بازیگران این اثر روی صحنه رفتند.

«شکارچی» روایتگر طاهر و علی دو سرباز خط مقدم است که در انتظار پیوستن تک‌تیرانداز جدید به سر می‌برند. تک تیراندازی که باید به مصاف شکارچی سپاه بعث برود.

 

*نا

دومین نمایش جشنواره در راهروی تالار مرکزی شهر به اجرای نمایش خیابانی «نا» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه کریمی اختصاص داشت.

نمایشی که نگاهی آسیب‌شناسانه به شهرنشینی و مسائل اجتماعی و سبک زندگی ماشینی داشت.

 

*روایت راستی 

نمایش دیگری که در آخرین شب جشنواره در پلاتو ماه فرهنگسرای جوان به روی صحنه رفت، «روایت راستی» به کارگردانی مریم حیدری بود.

در این نمایش که نگاهی به ورود کاروان اسرا به بارگاه یزید و خطبه‌خوانی حضرت زینب(س) دارد، مریم حیدری، منصوره اسدی، زینب مرادی و زهرا قربانی رضوان به نقش‌آفرینی پرداختند.

 

‌*طوقی و مسافر

در ادامه اجراهای سومین شب جشنواره استانی قم، نمایش «طوقی و مسافر» به نویسندگی سجاد ترابیان و کارگردانی سید مصطفی مقیمی در محوطه تالار مرکزی شهر اجرا شد.

این نمایش با بازی هومن پیری، سید مصطفی مقیمی و ابراهیم وفایی، داستان مسافری است که برای زیارت حرم حضرت معصومه(س) به قم سفر کرده اما چمدان وسایل او گم می‌شود.

 

*استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده

«استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» به نویسندگی ابوالفضل بلغندر و کارگردانی امیر شکارچی را باید متفاوت‌ترین نمایش شب سوم جشنواره دانست که با استقبال تماشاگران روی صحنه رفت و دکور و صحنه متفاوتی از دیگر آثار این دوره از جشنواره داشت.

این نمایش بر اساس برداشتی آزاد از نمایش‌نوشت هملت اثر ویلیام شکسپیر با بازی امیر شکارچی، مهرداد جانی، میثم رهوار، بهنام رضائیان، محمد جواد حبیبی و عمران قربانی روی صحنه رفت.

 

*کوارتت

شب پایانی جشنواره استانی تئاتر قم با اجرای نمایش خیابانی «کوارتت» به کارگردانی مهدی منصوری به پایان رسید.

نمایشی که اقتباسی از اثر سمفونی نحس نوشته ابوالفضل بلغندر بود و با بازی محمدرضا ماشاللهی، امیرحسین عرب خراسانی، رقیه لطفی، محمد امین امامی و مهدی منصوری در محوطه تالار فرهنگ و هنر اجرا شد.

عکاس: محمد رفیعی موحد

 




نظرات کاربران