در حال بارگذاری ...
...

در گفتگو با حجت الاسلام هادی منش استاد حوزه و دانشگاه مطرح شد:

لزوم توجه به مبانی دینی در تولید آثار نمایشی

حجت‌الاسلام‌ ابوالفضل هادی‌منش استاد حوزه و دانشگاه، توجه به تغییرات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، حضور تماشاگران به صورت خانوادگی و مردمی بودن آثار را از نقاط قوت جشنواره استانی تئاتر قم برشمرده و می‌گوید اهمیت به مقوله ادبیات مقاومت و پایداری در برخی آثار قابل توجه بود اما توجه پررنگی به نیازهای دینی و حوزه کودک و نوجوان در نمایش‌ها نشده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قم، بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم به دبیری صدیقه مشایخی از ۲۴ تا ۲۷ آبان‌ برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ ابوالفضل هادی‌منش استاد حوزه و دانشگاه در حاشیه برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با قدردانی از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و عوامل اجرایی برگزاری این جشنواره، گفت: «استقبال مردمی و رقابت نزدیک میان آثار نمایشی در این جشنواره مشهود بود.»

او همچنین به حضور خانواده‌ها و تماشای آثار جشنواره به صورت خانوادگی اشاره کرد وافزود: «بیشتر جشنواره‌ها به فضای نخبگانی و هنری منحصر می‌شود اما این جشنواره از استقبال مردمی و خانوادگی برخوردار بود.»

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ در خصوص آثار جشنواره گفت: «اهمیت به مقوله ادبیات مقاومت و پایداری در برخی آثار قابل توجه بود اما به نیازهای اجتماعی و دینی افراد در بحث سبک زندگی اسلامی توجه ویژه‌ای نشده است.»

هادی‌منش با بیان اینکه در این جشنواره به فضای تحولات و تغییرات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی توجه شده بود، ادامه داد: «متأسفانه بنده در بخش کودک و نوجوان اثری مشاهده نکردم، درحالی که فضای کودک و نوجوان نیز فضای شایسته تأثیر بوده و خوب است هنرمندان به این حوزه نیز توجه داشته باشند و اثر ارائه دهند.»

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شاید دلیل عدم حضور نمایش کودک و نوجوان به دلایل مختلفی نظیر رکود بعد از کرونا مرتبط باشد، گفت: «استفاده از ظرفیت هنرهای نمایشی برای ترویج فرهنگ خانواده و فرزندآوری و توجه به مقوله کودک و نوجوان ضروری و لازم است.»

او با اشاره به حضور هنرجویان نوجوان و دانش‌آموز در جشنواره  توضیح داد: «با توجه به فرموده مقام معظم رهبری، هنر روح متعالی هنرمند است که در کالبد کار هنری دمیده می‌شود، پس بسیار خوب است که این مفاهیم در نوجوانی با آموزش‌ها همراه و از عنصر مؤثر و فعال هنر استفاده شود، خصوصاً در سنین تحصیلات ابتدایی و راهنمایی که اثرپذیری بالاست و چقدر خوب است که مجموعه‌های هنری، کودکان را زیر چتر هنر جمع کنند و این هنر، هنر آیینی باشد.»